تلاش اردوغان برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

تلاش اردوغان برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین

منابع آگاه در دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه گفته‌اند که اردوغان در صدد است در جریان دیدار آتی با پوتین، پیشنهاد میانجیگری در خصوص اوکراین را مطرح کند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 07
کد خبر: ۱۹۸۲۴۵

به گزارش راهبرد معاصر، یک منبع در دولت ترکیه به خبرگزاری روسی «تاس» گفت که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در صدد است در مذاکرات با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، پیشنهاد میانجیگری برای ازسرگیری مذاکرات صلح درباره اوکراین را مطرح کند.

 

این منبع آگاه در این خصوص گفت: «آقای رئیس‌جمهور (رجب طیب اردوغان)، پیشنهاد میانجیگری برای رفع درگیری‌ها‌ (در اوکراین) را مطرح خواهد کرد و بر این فرضیه اصرار دارد که این جنگ هیچ برنده‌ای نخواهد داشت و هیچ‌کس در فرایند صلح، بازنده نخواهد بود».

 

این منبع آگاه ادامه داد که آنکارا خواهان برقراری آتش‌بس در اوکراین و آغاز مذاکرات میان نمایندگان روسیه و اوکراین است.

 

وی، اردوغان را «تنها رهبر جهان» توصیف کرد که از «اعتماد صادقانه» پوتین و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین برخوردار است و همچنان ارتباط خود را با رؤسای جمهور روسیه و اوکراین حفظ کرده است و «هر اقدامی را برای برقراری صلح در منطقه انجام می‌دهد».

 

این خبر در حالی منتشر شده است که کرملین هفته گذشته گزارش کرد که رؤسای جمهور روسیه و ترکیه موافقت کرده‌اند که به طور دقیق مکان و تاریخ دیدار خود را طی روزهای آینده مشخص کنند.

 

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که برنامه مذاکرات اردوغان و پوتین شامل روابط دوجانبه، اوکراین و توافق غلات می‌شود.

 

پوتین پیش‌تر گفته بود که با اردوغان درباره احتمال یک نشست دو نفری گفت‌وگو کرده‌اند و همچنین دعوتنامه‌ای را برای سفر به ترکیه دریافت کرده است اما در جریان مبارزات انتخاباتی در ترکیه، طرفین از سفر به کشورهای متقابل خودداری کردند و بنابراین هیچ‌کس نتوانسته درباره موضوع نشست رؤسای جمهور دو کشور گمانه‌زنی کند.

 

بر اساس گزارش ریانووستی، مخالفان اردوغان احتمالاً سفر رئیس‌جمهور روسیه را بعنوان تلاش وی برای اعمال نفوذ در امور داخلی ترکیه قلمداد می‌کنند.

 

«یوری یوشاکوف» مشاور پوتین در امور بین‌المللی تأیید کرد که مسکو و آنکارا در حال تدارک برای سفر رئیس‌جمهور روسیه به ترکیه هستند اما طرفین هنوز در خصوص تاریخ دقیق این سفر به توافق نرسیده‌اند.

 

مسکو بارها برای مذاکره با اوکراین ابراز تمایل کرده است اما مقام‌های کی‌یف هربار از پیشبرد تلاش برای صلح امتناع ورزیده‌اند. کرملین بارها اعلام کرده است که اوضاع در اوکراین تنها از طریق تغییرات اقلیمی برطرف خواهد شد.

 

رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه هفته گذشته (13 مرداد ماه) اعلام کرد که وزیر امور خارجه و رئیس سرویس اطلاعاتی کشورش در حال انجام هماهنگی با طرف روسی برای تعیین زمان سفر «ولادیمیر پوتین» به آنکارا هستند/ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده