اعلام موضع پکن برای حل و فصل بحران اوکراین-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

اعلام موضع پکن برای حل و فصل بحران اوکراین

نماینده ویژه چین در امور کشور‌های اوراسیا بر موضع پکن برای حل و فصل بحران اوکراین از طریق گفتگو تاکید کرد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۷ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 07
کد خبر: ۱۹۸۳۰۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد «لی هوی» نماینده ویژه چین در امور کشور‌های اوراسیا و سفیر سابق این کشور در روسیه، در کنفرانس بین المللی جده در عربستان سعودی درباره جنگ اوکراین، به بیان مواضع پکن در قبال بحران اوکراین پرداخت.

در این بیانیه آمده است آقای لی درباره گزینه‌های مربوط به حل و فصل سیاسی بحران اوکراین با حضور تمام احزاب و گروه‌ها پرداخت و موضع پکن را در این باره بیان کرد. پیش از این، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که رهبران عربستان سعودی و اوکراین "روی مشارکت پکن در نشست جده" اصرار داشتند.

دستگاه سیاست خارجی چین همچنین بار دیگر بر ضرورت پیروی از طرح صلح ۱۲ ماده‌ای چین برای بهبود شرایط در اوکراین تاکید کرد.

در پایان ماه فوریه سال جاری و در حالی که یک سال از تهاجم روسیه به اوکراین گذشته بود، وزارت امور خارجه چین سندی را درباره موضع این کشور در قبال جنگ اوکراین منتشر کرد. این سند شامل ۱۲ ماده از جمله برقراری آتش بس، نظارت بر منافع امنیتی قانونی تمام کشورها، حل بحران بشردوستانه در اوکراین، مبادله زندانیان بین مسکو و کی یف و خودداری از تحمیل تحریم‌های چند جانبه و خارج از چارچوب تصمیم شورای امنیت سازمان ملل است.

چین معتقد است گفتگو و مذاکره تنها راه حل بحران اوکراین است و از تمام طرف‌ها می‌خواهد تا از مسکو و کی یف در حرکت به سمت یکدیگر و برقراری صلح و آتش بس فی مابین و نیز ادامه گفتگو‌ها در سریعترین زمان ممکن حمایت کنند. علاوه بر این پکن تاکید دارد که جوامع جهانی باید شرایط را بهبود داده و زمینه را برای از سرگیری مذاکرات فراهم کنند.

عربستان سعودی روز‌های ۶-۵ آگوست میزبان نشستی از مشاوران امنیت ملی و نمایندگان چندین کشور برای بررسی بحران اوکراین بود. روسیه به این مذاکرات دعوت نشد. روز بعد، مقامات این پادشاهی و تعدادی دیگر از کشور‌های شرکت کننده در نشست جده طرح صلح جایگزینی برای اوکراین را ارائه کردند که بخشی از آن شامل حفظ تمامیت ارضی این کشور، برقراری آتش‌بس در تمامی جبهه‌ها و همچنین آغاز مذاکرات صلح تحت نظارت سازمان ملل و تبادل اسرا بین طرفین درگیری است.

یک مقام آمریکایی فاش کرد که آقای لی هوی در حاشیه اجلاس جده با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و ویکتوریا نولند، معاون اول وزیر امور خارجه ملاقات کرد. البته جزئیات این گفتگو‌ها مشخص نشده است.

در همین حال میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین امروز، دوشنبه ابراز عقیده کرد که رایزنی‌های انجام شده در جده عربستان درباره مناقشه اوکراین هیچ منطقی پشت سر خود نداشت و کاری بیهوده بود. این دیپلمات روس تاکید کرد که سیاست واقعی در روابط بین الملل با فعالیت‌های روابط عمومی و تبلیغاتی جایگزین شده است و نشست جده هم نمونه‌ای از این اقدامات بود. / تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار