انتخابات 2024، عقب‌گرد سیاسی دولت آمریکا-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
یادداشت اختصاصی حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

انتخابات 2024، عقب‌گرد سیاسی دولت آمریکا

قدر متیقن انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا، عقب‌گرد علنی واشنگتن در عرصه سیاسی و بین‌المللی خواهد بود. نظرسنجی‌های متعدد نشان می‌دهند، حدود دوسوم شهروندان آمریکایی نسبت به تکرار رقابت جو بایدن و دونالد ترامپ نگاه مثبتی ندارند، زیرا هر دو را ناتوان، بحران‌ساز و فرصت سوز تلقی می‌کنند.
حنیف غفاری؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 04
کد خبر: ۲۰۶۲۰۲

قدر متیقن انتخابات 2024 آمریکا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ شواهد و مستندات موجود در عرصه سیاسی، مولد تکرار رقابت دوگانه جو بایدن و دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2024 میلادی آمریکاست. هر چند اخباری درباره احتمال محکومیت ترامپ بابت تحریک طرفدارانش برای حمله به کنگره و محرومیت وی از حضور در انتخابات به گوش می رسد، اما کماکان مؤسسات نظرسنجی در آمریکا در سطوح عمومی و ایالتی بر روی رقابت این دو و سنجش نگاه شهروندان نسبت به آنها متمرکز هستند.


قدر متیقن انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا، عقب گرد علنی واشنگتن در عرصه سیاسی و بین المللی خواهد بود. نظرسنجی های متعدد نشان می دهند، حدود دوسوم شهروندان آمریکایی نسبت به تکرار رقابت جو بایدن و دونالد ترامپ نگاه مثبتی ندارند، زیرا هر دو را ناتوان، بحران ساز و فرصت سوز تلقی می کنند. با وجود این، لابی های قدرت در دو حزب دموکرات و جمهوری خواه درصدد تکرار همان رقابت انتخاباتی سال 2020 میلادی هستند.

قطعاً خروجی انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 میلادی حفظ منافع شهروندان آمریکایی یا حرکت رو به جلوی واشنگتن در عرصه روابط بین الملل نخواهد بود


بدون شک در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا شاهد مانور آرای سلبی به سود یا زیان نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوری خواه خواهیم بود. برخی منتقدان دوآتشه بایدن و سیاست های اقتصادی و اجتماعی وی، ناچار هستند برای جلوگیری از بازگشت ترامپ به کاخ سفید آرای خود را به سود نامزد حزب دموکرات به گردش درآورند. در مقابل، برخی منتقدان ترامپ نیز ترجیح می دهند با وجود حواشی و معضلاتی که حضور وی در کاخ سفید به دنبال خواهد آورد، مانع از تمدید چهار ساله  حضور بایدن خواب آلود و ناتوان در کاخ سفید شوند.


در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، بایدن نمایش ضعیفی در رقابت ها و مناظره های انتخاباتی داشت، اما به لطف آرای سلبی برخی جمهوری خواهان منتقد ترامپ (به ویژه طیف نومحافظه کاران و جمهوری خواهان سنتی) توانست در ایالت های مهمی مانند جورجیا و آریزونا پیروز شود.


در انتخابات میان دوره ای کنگره نیز همین الگوی رقابتی تکرار شد؛ جایی که دموکرات ها توانستند در ایالت هایی مانند پنسیلوانیا، آریزونا و نیوهمشایر رقبای جمهوری خواه خود را صرفاً به واسطه حمایت ترامپ از آنها شکست دهند و ضدیت با ترامپیسم را به دستمایه ای ارزشمند برای پیروزی خود مبدل کنند.


قطعاً خروجی انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 میلادی حفظ منافع شهروندان آمریکایی یا حرکت رو به جلوی واشنگتن در عرصه روابط بین الملل نخواهد بود. هر نتیجه ای که در انتخابات پیش رو به دست آید، مولود نوعی دو قطبی و منازعه سخت داخلی در آمریکا خواهد بود که نتیجه آن به سود رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید نیست.


در این معادله اهمیتی ندارد چه کسی سکان مدیریت اجرایی آمریکا را میان سال های 2024 تا 2028 میلادی در دست بگیرد، زیرا مجادلات بنیادین و عمیق شکل گرفته در این کشور به مراتب بزرگ تر از نام اشخاص و سیاستمداران خواهد بود.


ترامپ نسبت به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به مثابه تنها برگ برنده خود برای بازگشت به قدرت می نگرد، لذا اگر وی از حضور در این آوردگاه سیاسی (به واسطه اثبات اتهامات قبلی اش) منع شود یا در این رقابت بازی را بار دیگر به بایدن واگذار کند، طغیان علنی خود و هواداراتش در برابر ساختار سیاسی آمریکا عینیت پیدا خواهد کرد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده