ترکیه مدعی کشته شدن 26 شبه‌نظامی کُرد سوریه شد-راهبرد معاصر

ترکیه مدعی کشته شدن 26 شبه‌نظامی کُرد سوریه شد

وزارت دفاع ترکیه گفت که طی حملات ارتش این کشور به شمال استان حلب، 26 شبه‌نظامی کرد کشته شده‌اند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 06
کد خبر: ۲۰۷۱۶۴

به گزارش راهبرد معاصر، وزارت دفاع ترکیه امروز (جمعه) از حملات شدید به مواضع شبه‌نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) در شمال استان حلب و کشته شدن ۲۶ نفر از آن‌ها خبر داد.

 

به نوشته خبرگزاری آناتولی، ترکیه می‌گوید که این حملات را در پاسخ به حمله شب گذشته به پایگاه نظامی «دابق» در شمال حلب، جایی که نظامیان ارتش ترکیه در آن مستقر هستند، انجام داده است.

 

به گفته وزارت دفاع ترکیه، در حمله شب گذشته شبه‌نظامیان کُرد به پایگاه دابق، هشت نظامی ترکیه زخمی شدند که از میان آن‌ها پنج نفر نیروی ویژه و سه تن نیروی عادی بودند.

 

یک منبع نظامی ترکیه نیز به آناتولی گفته که عملیات زمینی در شمال سوریه علیه مواضع یگان‌های مدافع خلق، جزء گزینه‌های مطرح است.

 

دور تازه‌ای از حملات ارتش ترکیه به شمال عراق و سوریه پس از حمله تروریستی روز یکشنبه گذشته در آنکارا آغاز شده است و و روز گذشته و امروز نیز پهپادهای ارتش ترکیه مواضع گروهک «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) در شمال عراق و گروهک «یگان‌های مدافع خلق» (ی.پ.گ) در شمال شرق سوریه را بمباران کردند.

 

پهپادهای ترکیه، دیروز مواضع شبه نظامیان کُرد سوریه را در روستای «مشیرفة الحمه» در جاده الحکسه به تل تمر در شمال شرق سوریه هدف قرار دادند که به گفته منابع محلی خسارات گسترده‌ای به تأسیسات نظامی عناصر کُرد وارد آمد. این دومین باری بود که طی دو روز گذشته پهپادهای ترکیه این نقطه را هدف قرار می‌دادند.

 

پس از این حملات شبه نظامیان کُرد پایگاههای خود را در اطراف میدان نفتی «العمر» در استان دیرالزور تخلیه کرده‌اند.

از سوی دیگر، پهپادهای ارتش ترکیه مواضع گروهک پ.ک.ک را در منطقه «جبل متین» در استان دهوک» در شمال عراق را هدف قرار دادند.

روز سه شنبه و دو روز پس از حمله تروریستی آنکارا نیز تعدادی از مقامات امنیتی و وزرای دولت ترکیه طی نشستی راههای پاسخ به حمله تروریستی اخیر در آنکارا را بررسی کرده بودند.

 

در آن حمله دو فرد مهاجم کشته شده و دو افسر پلیس زخمی شدند. این حمله انتحاری روز یکشنبه در مقابل اداره کل امنیت وزارت کشور ترکیه به وقوع پیوست و نخستین حمله‌ای بود که پ.ک.ک از سال ۲۰۱۶ به این سو مسئولیت آن را به عهده می‌گرفت.

 

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه نیز روز چهارشنبه گفت که همه تأسیسات و زیرساخت‌های شبه‌نظامیان کرد در سوریه و عراق برای نظامیان کشورش «اهداف مشروع» به شمار می‌روند.

 

فیدان گفت: «از این لحظه به بعد، همه زیرساخت‌ها و تأسیسات انرژی پ.ک.ک و ی.پ.گ در عراق و سوریه اهداف مشروع برای نیروهای امنیتی، نیروهای مسلح و یگان‌های اطلاعاتی ما به شمار می‌روند.

 

به گفته او مسئولان ترکیه به این نتیجه رسیده‌اند دو فرد مهاجم که روز یکشنبه این حمله انتحاری را انجام داد در سوریه آموزش دیده و از آنجا به ترکیه سفر کرده بودند.

 

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز روز سه شنبه (۱۱ مهر) در خصوص جدیدترین حادثه تروریستی در نزدیکی ساختمان وزارت کشور در آنکارا تصریح کرد که ترکیه هر اقدام لازم را برای مبارزه با ترویسم و حفظ امنیت این کشور انجام خواهد داد.

 

با این حال دولت‌های عراق و سوریه تمامی حملات ترکیه را بدون هماهنگی و نقض صریح حاکمیت و تمامیت ارضی خود می‌دانند؛ در این میان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه از دولت ترکیه خواست تا عملیات‌های خود را با عراق به گونه‌ای که حق حاکمیت این کشور حفظ شود، هماهنگ کند./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده