حمایت مرموز آمریکا از جنایت‌های رژیم صهیونیستی-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
یادداشت اختصاصی حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

حمایت مرموز آمریکا از جنایت‌های رژیم صهیونیستی

رئیس‌جمهور آمریکا با ادغام نام‌های کی یف و تل‌آویو در ذیل یک لایحه، استفاده ابزاری آشکاری از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و استیصال مطلق وی در قبال عملیات «طوفان الاقصی» کرده است. وی در آخرین مواضع خود مدعی شد، آمریکا نمی‌تواند اجازه شکست رژیم صهیونیستی را برابر حماس بدهد.
حنیف غفاری؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۷ - ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 21
کد خبر: ۲۰۹۴۴۳

حمایت مرموز آمریکا از جنایت‌های رژیم صهیونیستی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سفر به سرزمین های اشغالی حمایت مطلق خود را از کودک کشی و جنایت های صهیونیست ها در غزه اعلام کرد و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز حمایت های خاص واشنگتن را از تل آویو در بحبوحه نبرد بی سابقه دانست.

 
سؤال اصلی این است، آیا ابراز اطمینان بایدن خواب آلود و نتانیاهوی شکست خورده در برابر خبرنگاران برای کنترل و مدیریت صحنه منازعه با حماس، منبعث از حقیقت یا ژست تبلیغاتی بی فایده است؟ در این زمینه باید بر روی فرامتن و ابعاد پشت پرده سفر بایدن به سرزمین های اشغالی متمرکز شد.

رئیس جمهور آمریکا نسبت به توانایی نتانیاهو در کنترل صحنه منازعه کمترین اعتقادی ندارد و در مقابل، نتانیاهو نیز نسبت به تلاش های پشت پرده رئیس جمهور آمریکا برای جایگزینی وی با افرادی مانند لاپید و گانتز آگاهی دارد


چنانچه برخی منابع آمریکایی تأکید کرده اند، بایدن در سخنان غیر رسمی و پشت پرده خود در دیدار با نتانیاهو درباره آغاز و تشدید عملیات زمینی صهیونیست ها در نوار غزه و ورود دیگر گروه های مقاومت به صحنه نبرد ابراز نگرانی کرده است. بایدن در این سفر شکست اطلاعاتی و نظامی رژیم اشغالگر قدس را در عملیات مقاومت فلسطین با عنوان «طوفان الاقصی» به شریک صهیونیستی خود یادآور شد و اینکه ممکن است چنین شکستی در برهه حساس کنونی و متعاقب اشتباه محاسباتی و ادراکی دیگر تکرار شود.

 
رئیس جمهور آمریکا نسبت به توانایی نتانیاهو در کنترل صحنه منازعه کمترین اعتقادی ندارد و در مقابل، نتانیاهو نیز نسبت به تلاش های پشت پرده رئیس جمهورآمریکا برای جایگزینی وی با افرادی مانند یئیر لاپید و بنی گانتز (قبل از وقوع جنگ غزه) آگاهی دارد. از این رو نسل کشی مشترک آمریکایی ها و صهیونیست ها در نوار غزه محصول مشترک هم افزایی این دو به شمار می رود و در معادلات پنهان و اعلام نشده، شکاف در جبهه شیطان نمادها و مصادیق خاصی دارد.

 
نکته بعد مربوط به لایحه ای است که بایدن با هدف  حمایت مالی گسترده از صهیونیست ها در کشتار مردم غزه تنظیم کرد و به کنگره ارسال کرده است. با توجه به اینکه یک سال بیشتر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی نمانده است، بایدن از سویی تلاش می کند نظر مساعد لابی آیپک در آمریکا را نسبت به انتخاب مجدد خود جذب کند و از سوی دیگر تعهد همیشگی خود را مبنی بر حمایت از موجودیت نامشروع رژیم اشغالگر قدس به گزاره ای ملموس و مصداقی در سیاست خارجی دولتش تبدیل کند. با وجود این، گنجانده شدن همزمان نام اوکراین در کنار رژیم صهیونیستی در این لایحه موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذشت.

 
بایدن که در هفته های گذشته از سوی جمهوری خواهان کنگره  بابت اختصاص کمک های بی حد و حصر مالی به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین زیر فشار گرفته بود، اکنون برای عبور از سد کنگره در جنگ اوکراین تصمیم گرفته است لایحه ای با هدف گسترش حمایت مالی از رژیم صهیونیستی و اوکراین به سنا ارسال کند.

 
به عبارت بهتر، بایدن با ادغام نام های کی یف و تل آویو در ذیل یک لایحه، استفاده ابزاری آشکاری از نتانیاهو و استیصال مطلق آن در قبال عملیات «طوفان الاقصی» کرده است. بایدن در آخرین مواضع خود مدعی شد، آمریکا نمی تواند اجازه شکست رژیم صهیونیستی را برابر حماس بدهد.

 
این جمله رئیس جمهور آمریکا را اگر با ماهیت لایحه ای که وی به کنگره (با هدف حمایت مالی گسترده از صهیونیست ها) ارائه داده است جمع کنیم، به این نتیجه دست می یابیم حتی در محاسبات راهبردی و عملیاتی  واشنگتن و تل آویو، شکست صهیونیست ها برابر حماس و گروه های مقاومت احتمالی جدی به شمار می رود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده