وزیر خارجه ترکیه: به حمایت از حقوق ملت فلسطین پایبندیم-راهبرد معاصر

وزیر خارجه ترکیه: به حمایت از حقوق ملت فلسطین پایبندیم

هاکان فیدان با بیان اینکه «اسرائیل باید حملات علیه غیرنظامیان را متوقف کند.» افزود: به حمایت از حقوق ملت فلسطین و تمامی ملت‌ها پایبندیم و برای تحقق این هدف تلاش خواهیم کرد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 21
کد خبر: ۲۰۹۵۴۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه در نشست «صلح قاهره» با موضوع تحولات غزه تأکید کرد که برای تأمین امنیت منطقه باید یک کشور مستقل فلسطینی تشکیل شود.

وی همچنین گفت: ترکیه معتقد است که راه درست توقف خشونت‌ها و رساندن کمک‌های انسانی به نوار غزه است. نسبت به ادامه بحران در غزه و گسترش دامنه آن به منطقه هشدار می‌دهیم.

هاکان فیدان با بیان اینکه «اسرائیل باید حملات علیه غیرنظامیان را متوقف کند.» افزود: به حمایت از حقوق ملت فلسطین و تمامی ملت‌ها پایبندیم و برای تحقق این هدف تلاش خواهیم کرد.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه «اسرائیل غیرنظامیان، خانه‌های آنان و بیمارستان‌ها را هدف قرار داده است.» گفت: باید به قوانین بین‌الملل پایبند بود و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه داده شود.

هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه هفته گذشته نیز با برگزاری نشست خبری مشترک با عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه و مهاجرین لبنان در بیروت درباره مساله فلسطین تصریح کرد: کشور فلسطین به پایتختی قدس باید تشکیل شود. لطفاً به هشدار‌های مان گوش دهید. برای رسیدن به صلح تلاش می‌کنیم. جنگ اخیر ممکن است باعث بروز جنگ‌های بزرگ‌تر شود. رئیس جمهور اردوغان معتقد است که برقراری یک صلح تاریخی امکان پذیر است.

وی با انتقاد از رویکرد‌های یک سویه نسبت به مساله فلسطین، افزود: قدرت‌های برتر سال‌ها است که با ایجاد یک جو خاص هم به خود و هم به دیگران دروغ گفته اند. دیگر وقت آن رسیده که به این وضعیت پایان دهیم.

وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه امکان دستیابی به صلحی پایدار با استفاده از راهکار‌های قدیمی وجود ندارد، گفت: زمین کسی را اشغال می‌کنید، خانه اش را مصادره می‌کنید، بیرونش می‌اندازید، یکی را می‌آورید و آنجا اسکان می‌دهید و به او می‌گویید «شهرک نشین»؛ اسم این کارتان دزدی است.

فیدان همچنین با بیان اینکه جنگ اخیر می‌تواند در نهایت منجر به یک صلح دائمی شود، عنوان داشت: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا جنگ به گونه‌ای پیش نرود که منجر به بروز بی ثباتی در کشور‌های منطقه به ویژه لبنان، مصر و اردن شود. / اسپوتنیک

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده