فرصت طلایی توسعه اقتصادی روابط ایران و عربستان-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
رحمان سعادت، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

فرصت طلایی توسعه اقتصادی روابط ایران و عربستان

رحمان سعادت، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه ایران از فرصت برگزاری مناسک حج می‌تواند برای عرضه محصولات ایرانی در مکه و مدینه استفاده کند، گفت: عربستان به لحاظ مالی متقاضی خوبی است و ایران می‌تواند کالاهای تجملی به این کشور صادر کند و ارزآوری خوبی داشته باشد.
رحمان سعادت؛ کارشناس مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - 2023 October 25
کد خبر: ۲۰۹۹۱۶

فرصت طلایی توسعه اقتصادی روابط ایران و عربستان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست با سرکنسول ایران در جده، آمادگی کشورمان را برای تأسیس اتاق مشترک با عربستان اعلام کرد.  ایران همچنین خواستار پیش‌قدم شدن برای برقراری روابط تجاری با عربستان است. 

 

همچنین امکان مشارکت و تأمین نیاز  عربستان از سوی ایران در ایام حج تمتع و عمره و رفع نیارهای زائران وجود دارد.

 

سرکنسول ایران در جده نیز بر لزوم هماهنگی و تناظر میان اتاق‌ها و بخش‌های خصوصی دو کشور و تعامل حداکثری برای بهبود روابط اقتصادی و تجاری ایران و عربستان تأکید کرد.

 

یکی از راه های تثبیت اتحاد جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اسلامی به‌ويژه عربستان افزایش ارتباطات اقتصادی است

رحمان سعادت، کارشناس مسائل اقتصادی درباره میزبانی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از سفیر عربستان در تهران برای برنامه ریزی در زمینه  گسترش مناسبات تجاری میان ایران و عربستان و آنچه در این میان به نفع اقتصاد دو کشور است، به  «راهبرد معاصر» گفت: ایران و عربستان دو کشور مهم سیاسی منطقه هستند و بهبود روابط میان دو کشور در حوزه‌های اقتصادی باعث تجارت خارجی و کمک به ایجاد فرصت های شغلی در دو کشور به بهبود هر چه بیشتر روابط در حوزه سیاسی و اقتصادی می شود.

 

وی افزود: روابط خوب اقتصادی میان دو کشور و تأکید بر تقویت این نوع روابط حائز اهمیت است، زیرا به مشارکت بیشتر دو کشور در حوزه های مختلف منجر می شود که از آن به عنوان روابط راهبردی در حوزه اقتصادی و سیاسی می توان یاد کرد.

 

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: یکی از راه های تثبیت اتحاد جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اسلامی به‌ويژه عربستان افزایش ارتباطات اقتصادی است. با توجه به جمعیت کم عربستان و اینکه این کشور به‌طور کلی نیازمند نیروی کار و تحصیل کرده در بخش های فنی است، دولت سیزدهم در تعامل مطلوب با عربستان می تواند فرصت یافتن شغل در عربستان سعودی را به بخشی از فارغ التحصیلان جویای کار اعطا کند.

 

سعادت درباره ظرفیت های صادراتی ایران در عربستان سعودی گفت: با توجه به اینکه ایران تولیدکننده بسیاری از محصولات کشاورزی و خوراکی به شمار می رود و عربستان کشوری دارای اقلیم گرم و خشک است، لذا نیازمند واردات محصولات کشاورزی، دامی، زراعی و باغی هستند.

 

وی افزود: ایران به‌وسیله صادرات محصولات غذایی و کشاورزی می تواند بخش قابل توجهی از ارز مورد نیاز خود را تأمین کند. موضوع حائز اهمیت در این زمینه قدرت بالای پرداخت مالی عربستان نسبت به سایر کشورهای منطقه است. 

 

سعادت گفت: برخی کشورها مانند افغانستان یا پاکستان به لحاظ اقتصادی و مالی در شرایط خوبی قرار ندارند، در حالی که بر مبنای جمعیت این کشورها تقاضا برای کالا وجود دارد؛ هرچند امکان پرداخت مالی آنها برای خرید و واردات کالای مورد نیازشان میسر نیست. ولی عربستان سعودی به لحاظ مالی متقاضی خوبی است و ایران می تواند کالاهای تجملی به عربستان سعودی صادر کند و از این محل ارزآوری خوبی داشته باشد.

 

کارشناس مسائل اقتصادی درباره گشودن سایر راه های شناخته شده توسعه تجارت خارجی ایران با عربستان عنوان کرد: صادرات صنایع دستی کشور در 10 سال گذشته افت و خیزهای فراوانی داشته است. فرصت توسعه تجارت با عربستان و گشودن فرصت اشتغال‌زایی برای صادرات صنایع دستی ایران به عربستان را باید مغتنم شمرد.

 

فرصت توسعه تجارت با عربستان و گشودن فرصت اشتغال‌زایی برای صادرات صنایع دستی ایران به عربستان را باید مغتنم شمرد

سعادت درباره ایجاد بازارچه های فروش صنایع دستی ایران در عربستان گفت: ایران از فرصت برگزاری مناسک حج می تواند برای دایر کردن بازارچه‌های سنتی و محصولات دستی در شهرهای مقدسی مانند مکه و مدینه استفاده کند تا مسلمانان سایر کشورهای اسلامی امکان دسترسی و خرید راحت صنایع دستی ایران داشته باشند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان توضیح داد: در حاشیه برگزاری چنین نمایشگاهی در ایام حج می توان نمایشگاه کالای صنعتی دایر کرد. در مجموع، روابط تجاری ایران با عربستان و ترکیه طبق مطالعات انجام شده، در سه دهه گذشته مثبت ارزیابی می‌شود، لذا هر زمان روابط تجاری ایران با عربستان و ترکیه در سطح بالایی قرار گرفته است، شاهد رشد اقتصادی و افزایش اشتغال بوده ایم. 

 

وی افزود: مسئولان تجارت خارجی و اشتغال‌زایی کشور نباید از توسعه تجارت با کشورهای معتبر منطقه مانند عربستان سعودی غافل شوند، زیرا در هر شرایطی روابط اقتصادی میان کشورها باید در سطح مناسبی حفظ شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار