احداث ۲ اردوگاه برای اسکان تجزیه‌طلب‌ها در شمال عراق-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

احداث ۲ اردوگاه برای اسکان تجزیه‌طلب‌ها در شمال عراق

مشاور امنیت ملی عراق، امروز از احداث ۲ اردوگاه در اربیل و سلیمانیه برای اسکان اعضای گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 08
کد خبر: ۲۱۲۵۹۵

به گزارش راهبرد معاصر، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق، امروز (چهارشنبه، ۸ نوامبر) در گفت‌وگو با روزنامه عراقی «الصباح»، از احداث دو اردوگاه در اربیل و سلیمانیه برای اسکان گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب حاضر در نزدیکی مرزهای ایران خبر داد.

 

حضور گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب در شمال عراق و در نزدیک مرزهای ایران و تهدیداتی که بارها از خاک کردستان عراق متوجه ایران شد، به کرات با اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شده و سپاه پاسداران نیز طی چند نوبت، مقر این گروهک‌ها را هدف قرار داد. تا این‌که ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق طی مراسمی با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و الاعرجی و «علی شمخانی» دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و در بغداد امضا شد و طبق این توافق ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ موعد پایان اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق و پاکسازی مناطق مرزی شمال غرب ایران از تروریست‌ها و گروه‌های مسلح تجزیه طلب اعلام شد.

 

وی تصریح کرد: «دولت مصمم است که کلیه مشکلات و اختلافات را از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی حل‌وفصل کند. این امر پس از تشکیل کمیته عالی میان عراق و ایران برای حل مشکل افراد مسلح ایرانی که از ۴۰ سال پیش در خاک عراق حضور دارند، صورت می‌گیرد».

 

مشاور امنیت ملی عراق افزود: «پس از برگزاری بیش از ۱۴ نشست در بغداد، اربیل، سلیمانیه و تهران با نظارت نخست‌وزیر، به این نتیجه رسیدیم که با آغاز مرحله خلع سلاح، کلیه افراد مسلح حاضر در طول مرزهای اربیل و سلیمانیه را به مناطق دورتری منتقل کنیم و در حال حاضر در تلاشیم تا آنها را در کمپ‌های رسمی تحت نظارت دولت عراق مستقر کنیم. در همین راستا نیز دولت عراق راه‌اندازی نخستین اردوگاه در اربیل و دومین اردوگاه در سلیمانیه را آغاز کرده است».

 

وی پیشتر اطمینان داده بود: «اجرای توافقنامه امنیتی با ایران در مراحل نهایی است و منطقه مرزی با ایران از گروه‌های مسلح تخلیه شده است. پیشرفت بالایی در این توافقنامه که اجرای مفاد آن مورد قبول همه طرف‌ها است، صورت گرفته است».

 

الاعرجی در خصوص پرونده آب نیز گفت: «راه حل این مسئله روشن و در توافق سال ۱۹۷۵ و ضمیمه "ج" آن ذکر شده که راه حل این موضوع و حق مشترک دو کشور بر آب را تایید می کند. طرف ایرانی از ما خواسته تا این توافق فعالسازی شود و اکنون توپ در زمین عراق است».

 

وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر دستور تشکیل کمیته عالی به ریاست وزیر امور خارجه و شماری از مقاومت مسؤول ذیربط برای سفر به ترکیه و مذاکره درباره پرونده امنیتی را صادر کرده است»./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده