درخواست گوترش برای مجازات عاملان قتل خاشقجی-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

درخواست گوترش برای مجازات عاملان قتل خاشقجی

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار مجازات کسانی شد که در قتل روزنامه نگار منتقد سعودی(خاشقجی) دست داشتند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 04
کد خبر: ۲۱۳۰۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ جمال خاشقجی پس از آنکه روز ۲ اکتبر ۲۰۱۸ برای دریافت مدارکی مربوط به ازدواج خود به سرکنسولگری عربستان در استانبول رفت، ناپدید شد. عربستان مدعی شد که وی از سرکنسولگری خارج شده اما نامزد وی این موضوع را رد کرد. نام وی در لیست افراد تحت تعقیب بن سلمان قرار داشت. سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در ابتدا تأکید کرد که وی از کنسولگری عربستان خارج نشده‌است. در روزهای آتی، منابع ترکیه‌ای اعلام کردند که ارزیابی اولیه پلیس ترکیه نشان می‌دهد که جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده و تکه‌تکه شده‌است. به گفته شبکه الجزیره قتل جمال خاشقجی از پیش برنامه‌ریزی شده بود و کنسولگری جسد او را از ساختمان خارج کرده‌است. استفان دوجاریک سخنگوی گوترش گفت: مواضع دبیرکل از ابتدا مشخص بوده و او بارها بر لزوم مجازات کسانی که در قتل جمال خاشقچی دست داشتند تاکید کرده است.


«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های خارج از چارچوب قضایی پیش تر در گزارشی رهبران عربستان از جمله «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را مسئول اصلی قتل این روزنامه نگار عنوان کرده بود.

 

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد همچنین گفته بود: در «تحقیقات رسمی عربستان درباره خاشقچی به موضوع آمران قتل اشاره‌ای نشده، مظنونین مهم آن را نادیده گرفته و زنجیره مسئولان ارشد سعودی را به حاشیه رانده است.»

 

خاشقچی پیش‌تر در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان درباره بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌های و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده