بادامچیان: باید به سوءاستفاد‌ه‌گرانِ واژه عدالت تذکر داد-راهبرد معاصر

بادامچیان: باید به سوءاستفاد‌ه‌گرانِ واژه عدالت تذکر داد

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: اگر گروهی، از موضوعات ارزشی مانند عدالت سوء استفاده می‌کند، باید به آن‌ها تذکر داده شود که اینگونه رفتار نکنند و تغییر رویه دهند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 09
کد خبر: ۲۳۵۴۲۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی  با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص عدالت، مبنی بر اینکه عدالت فقط در مسائل مالی نیست، بلکه در مسائل آبرویی، شغلی و حیثیتی هم باید رعایت شود، گفت: به فرموده حضرت امیر (ع)، عدالت در وصف، گسترده‌ترین است اما در عمل، تنگ‌ترین. زیرا اکثر افراد، عمق عدالت و فراگیر بودن آن را مورد توجه قرار نمی‌دهند.


وی ادامه داد: عدالت، غیر از تساوی است. تساوی این است که اگر مثلا به شما ١٠ عدد نان داده‌اند که با آن ١٠ نفر را سیر کنید، به همهٔ آن‌ها نفری یک نان بدهید. اما عدالت این است که اگر یک فردی با نصف نان سیر می‌شود و دیگری با ١/۵ نان، به آن فرد نصف نان و به دیگری ١/۵ نان داده شود.


بادامچیان افزود: این، همان تعریف امیرالمؤمنین (ع) از عدالت است که فرمودند عدالت، قرار دادن هر چیز در جای شایسته و بایستۀ خود است.


دبیرکل حزب مؤتلفه تصریح کرد: در اینجا، عدالت تنها در مسئله اقتصاد نیست، بلکه در نوع نگاه و نگرش است.


وی در ادامه بیان داشت: یکی از جاهای حساس عدالت، وقتی است که آدم می‌خواهد قضاوت کند که فلان شخص، جریان یا گروه خوب است یا بد. اینکه آدم باید تصمیم بگیرد آن چیزی که حق است را بگوید، یا چون با یکی رفیق و با دیگری رفیق نیست، در درگیری‌های جناحی و سیاسی، رفتار غیرعادلانه داشته باشد.


بادامچیان ادامه داد: در این رابطه، اگر ما به شیوه بزرگان، بخصوص مرحوم آیت الله شهید بهشتی نگاه کنیم، می‌بینیم که آن‌ها حتی در برخورد با دشمنانشان نیز با عدالت رفتار کرده‌اند. این مسئلۀ مهمی است.


دبیرکل حزب مؤتلفه در ادامه، ضمن اشاره به بخش دیگری از سخنان رهبر معظم انقلاب درخصوص عدالت، بیان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، حتی در بحث استفاده از فرصت‌ها نیز بایستی طوری عمل گردد که عدالت حفظ شود. این نکته مهمی است.


وی افزود: حتی برای پیشرفت، به یکی بیشتر بها ندهند و به یکی کمتر، یا به یک طبقه بیشتر و به طبقه دیگر کمتر؛ بلکه باید همه را بر مبنای عدالت‌محوری پیش ببرند.


بادامچیان تأکید کرد: اگر گروهی، از موضوعات ارزشی مانند عدالت سوء‌استفاده می‌کند، باید به آن‌ها تذکر داده شود که اینگونه رفتار نکنند و تغییر رویه دهند./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده