اردوغان: از زمین و هوا به شرق فرات حمله می کنیم-راهبرد معاصر

اردوغان: از زمین و هوا به شرق فرات حمله می کنیم

رئیس جمهوری ترکیه از آمادگی کامل ارتش ترکیه برای حمله به شرق فرات در اولین فرصت ممکن سخن به میان آورده است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 05
کد خبر: ۲۳۹۸۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ موعد حمله ترکیه به شبه نظامیان کُرد مستقر در سوریه گویا فرا رسیده است. ماه ها پس از وعده وعیدهای اردوغان مبنی بر حمله به شرق فرات، او از آمادگی کامل ارتش برای حمله به سوریه در امروز و یا نهایتا فردا خبر داده است.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز شنبه پنجم اکتبر، بار دیگر تهدید کرد که عملیاتی «از زمین و هوا» علیه شبه‌نظامیان کرد شمال سوریه به راه می‌اندازد.

 

اردوغان در یک سخنرانی که از تلویزیون ترکیه پخش می‌شد، گفت: «ما آماده‌سازی‌ها را انجام داده‌ایم، طرح‌های عملیاتی ما به اتمام رسیده و تجهیزات لازم ارائه شده است.»

 

رئیس جمهوری ترکیه ادامه داد که حمله این کشور علیه کردهای سوریه ممکن است امروز یا فردا آغاز شود.

 

او با بیان این که عملیات ارتش ترکیه در شرق رود فرات روی خواهد داد، گفت: «ما این عملیات را از زمین و در هوا پی می‌گیریم.»

 

اردوغان در روز سه‌شنبه گفته بود که صبر ترکیه در مقابل آمریکا برای ساخت یک منطقه حائل امنیتی در شمال سوریه به پایان رسیده است.

 

منطقه‌ای که به گفته اردوغان قرار است در آنجا عملیات نظامی انجام بگیرد در شمال شرقی سوریه واقع شده و تحت کنترل نیروهای "یگان‌های مدافع خلق" قرار دارد.

 

ستاد کل ارتش ترکیه هم یک روز پیش از صحبت‌های اردوغان با صدور اطلاعیه‌ای در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد: «ژنرال یاشار گولر، رئیس ستاد کل ارتش ترکیه در یک مکالمه تلفنی با مارک میلی همتای آمریکایی خود در مورد منطقه امن که قرار است در شمال سوریه ایجاد شود، تبادل نظر کرد».

 

برخی از کارشناسان گفته‌اند که در خصوص "عمق منطقه امن شرق فرات" و همچنین "نیروهای حافظ" آن بین واشنگتن و آنکارا اختلاف نظر وجود دارد.

 

رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در روز شنبه ۱۳ مهر (۵ مهر) هم صحبت‌های ماه قبل خود را تکرار کرد و بدون ذکر نام آمریکا پرسید: «سوال ما از متحدانمان بسیار واضح است؛ آیا شما گروه یگان‌های مدافع خلق و پ‌ک‌ک را که برای لاپوشانی اسم "نیروهای دموکراتیک سوریه" را بر آن نهاده‌اید، تروریستی می‌دانید یا خیر؟ این را مشخص کنید.»

 

اردوغان در ادامه تاکید کرد: «به کسانی که با لبخند، بازی با کلمات و سخن‌های دیپلماتیک ما را از مقابله با گروه های تروریستی منع می‌کنند، اعلام می‌کنیم که بازی تمام شده است».

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار