ماجرای گنگستری دستگیری پسر ال چاپو-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

ماجرای گنگستری دستگیری پسر ال چاپو

ساکنان شهر «کولیاکان» مکزیک پس از آنکه ماجرای پرحادثه دستگیری و آزادی پسر «ال چاپو» قاچاقچی مواد مخدر پایان یافت، با احتیاط بازگشت به زندگی عادی خود را آغاز کردند.
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 19
کد خبر: ۲۵۳۸۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از آنکه «اوویدیو گوزمان» پسر ال چاپو از سوی پلیس مکزیک در شهر کولیاکان مرکز ایالت «سینالوآ» بازداشت شد، ده‌ها نفر از افراد مسلح وابسته به وی، روز پنجشنبه به وقت محلی به بخش‌هایی از این شهر در شمال غربی مکزیک هجوم برده و با پلیس درگیر شدند.

 

این افراد مسلح، خودروها را به آتش کشیده و برخی خیابان‌های شهر را مسدود کردند. آنان همچنین به تیراندازی در شهر پرداختند. پلیس در پی این اتفاقات اوویدیو گوزمان را آزاد کرد.

 

مقام‌های امنیتی روز جمعه خودروهای سوخته و پوکه‌های به‌جا مانده از درگیری و تیراندازی را جمع آوری کردند. هرچند مدارس و مغازه‌ها روز جمعه بسته بود اما برخی ساکنان کولیاکان سعی کردند به زندگی عادی بازگردند.

 

«توماس گوارا» کارشناس مسائل امنیتی که بیش از ۳۰ سال است در کولیاکان زندگی می‌کند، اظهار کرد: صحنه‌هایی را دیدم که فقط در فیلم‌های جنگی دیده‌ام. خودروها در خیابان‌ها به آتش کشیده شده و رها شده بودند. هرگز چنین چیزهایی را ندیده بودم.

 

«آلفونسو دورازو» وزیر امنیت مکزیک نیز در پیامی توئیتری نوشت که این درگیری‌ها هفت کشته برجای گذاشت که پنج نفر آنها از مهاجمان بودند و یک نفر غیرنظامی و یک نفر نیز عضو گارد ملی مکزیک.

 

«آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهوری مکزیک روز جمعه گفت که نیروهای امنیتی بنا به حکم قضایی برای بازداشت اوویدیو گوزمان وارد عمل شدند اما سرانجام کابینه امنیتی مکزیک تصمیم گرفت تا این عملیات را برای «حفاظت از جان مردم» تعلیق کند.

 

«لوئیس کرسنسیو» وزیر دفاع ملی مکزیک نیز گفت که پس از تعلیق عملیات، ۹ نیروی امنیتی که توسط مهاجمان دستگیر شده بودند، آزاد شدند. وی افزود: هدف از این عملیات دستگیری اوویدیو گوزمان و استرداد وی به آمریکا بود.

 

گفته می‌شود که گوزمان بیست و هشت ساله، نقشی کلیدی در کارتل «سینالوآ» دارد. وی در آمریکا به تلاش برای توزیع مواد مخدر متهم شده است.

 

پدر وی «خواکین گوزمان» ملقب به «ال چاپو» قاچاقچی مواد مخدر در آمریکا به زندان و پرداخت جریمه محکوم شده است.

 

دادگاهی در آمریکا سه ماه پیش وی را به حبس ابد به علاوه ۳۰ سال زندان و پرداخت ۱۲.۶ میلیارد دلار جریمه محکوم کرد.


انتظار می‌رود که ال چاپو شصت و دو ساله دوران محکومیتش را در امنیتی‌ترین زندان فدرال آمریکای در شهر «فلورانس» ایالات کلرادو سپری کند.


وی متهم است که یک کارتل بزرگ مواد مخدر را هدایت کرده و در مدت ۲۵ سال فعالیتش در این گروه، مبادرت به آدم‌ربایی، شکنجه و قتل مخالفانش کرده است.


ال چاپو که تاکنون دو بار از زندان در مکزیک فرار کرده است، سال ۲۰۱۶ در مکزیک دستگیر و سال بعد به آمریکا مسترد شد.


ال چاپو در زبان اسپانیایی به معنای کوتوله است. گفته می‌شود، کارتل «سینالوآ» که تحت هدایت وی قرار دارد، از کشورهای قاره آمریکا گرفته تا اروپای شرقی، استرالیا، ژاپن، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا، آلمان و چندین کشور آفریقایی فعالیت می‌کند.

 

سینالوآ علاوه بر تجارت مواد مخدری مانند کوکائین و ماری‌جوآنا، در تولید و فروش مواد مخدر صنعتی نیز دست دارد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده