طرح آمریکایی حمله از جنوب به سوریه-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
استراتژی ضدسوری برای فرار از شکست؛

طرح آمریکایی حمله از جنوب به سوریه

طی روزهای گذشته، امریکا با مشاهده شکست معارضین در غوطه، گام هایی برداشته که حکایت از حرکت آن به سوی اجرایی کردن طرح حمله از جنوب در سوریه بوده است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - 2018 March 21
کد خبر: ۲۷۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ با پیشروی های ارتش سوریه در غوطه شرقی، زخم شکست در پروژه براندازی نظامی دولت دمشق در بدنه سیاست خارجی واشنگتن، عمیق تر شده است. واشنگتن اینک به ظاهر شکست را پذیرفته ولی مصمم است تا از شدت آن بکاهد و در این راه، از حربه های مختلفی شامل تقویت کردهای YPG بهره برده است. گام های ارتش سوری در بازپسگیری دژ مستحکم معارضین در غوطه، اما کاخ سفید را به این نتیجه رسانده که تکیه کلی به نیروهای کُرد نمی تواند کافی باشد در نتیجه، مسئولین امر به فراست افتاده اند تا به طریقی جلوی سقوط دوما، آخرین نقطه ای که برای معارضان در غوطه باقی می ماند، را بگیرند. موشکافی در اخبار منتشر شده در رسانه های غربی نشان دهنده این است که "طرح حمله از جنوب" احتمال وقوع بیشتری دارد.

 

طرح "حمله از جنوب" چیست؟

درعا و قنیطره، دو استان سوری هستند که با سرزمین های اشغالی فلسطین و جولان مرز مشترک دارند. به لحاظ اجتماعی، بستر لازم برای بقای تروریست ها در این نواحی تا حدودی فراهم بوده و به همین علت، پاکسازی آن به درازا کشیده است. طرح حمله از جنوب در واقع یکی از گزینه های پیش روی دولت های ضد سوری بوده که طبق آن، با گسیل نیرو از خاک اردن و رژیم صهیونیستی، درعا و القنیطره از کنترل دولت خارج شود و با توجه به هم مرز بودن این استان ها با دمشق، راه برای اشغال پایتخت باز می شد.

 

چه شواهدی احتمال وقوع "حمله از جنوب" را تقویت می کند؟

جروزالم پست، دو هفته پس از آغاز عملیات آزادسازی غوطه شرقی، طی گزارشی خبر داد که نیروهای معارض مستقر در درعا و القنیطره قصد انجام عملیاتی وسیع و هماهنگ ضد ارتش سوریه دارند تا به سوی دمشق پیشوری کرده و از فشارها بر غوطه بکاهند. چند روز پس از انتشار این خبر در روزنامه صهیونیستی، الجزیره خبر داد که یک مسئول وزارت خارجه امریکا از مسکو خواسته مانع حملات هوایی بشار اسد به جنوب سوریه بشود. این مسئول تاکید داشته که چنین حملاتی نقض توافق برای مناطق کاهش تنش است. چنین ادعایی می تواند دستاویزی برای گسترش اقدامات نظامی ضد دولت دمشق در جنوب سوریه باشد.

 

پس از این تحرکات و اخبار مشکوک، رویترز فاش کرد که امریکا خواستار نشستی فوری با اردن برای بررسی اوضاع جبهه جنوبی غربی سوریه شده است. این خبر نشان می دهد که واشنگتن حساسیت بالایی نسبت به جبهه جنوبی سوریه پیدا کرده و برای حفظ آن و یا حمله به دمشق از طریق آن، برنامه هایی دارد.

 

احتمال اجرایی شدن طرح "حمله از جنوب" چقدر بالاست؟

از زمان آغاز جنگ سوریه تاکنون بارها این ادعا در رسانه ها مطرح شده که واشنگتن به دنبال حمله به دمشق از راه درعاست. به این ترتیب، مطرح شدن بحث "حمله از جنوب" امر جدیدی نیست و نباید اجرایی شدن آن را قطعی تلقی کرد. ولی با توجه به گام های بلند رئیس جمهور سوریه در آزادسازی غوطه و اقدامات تقریبا نامحسوس ارتش در پیشروی به سوی درعا، می توان گفت که اجرایی کردن طرح "حمله از جنوب" برای امریکا بسیار اهمیت یافته است هرچند که شاید برگزیده نشود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده