واعظی: اظهارات بنزینی روحانی به معنای سلب مسئولیت نبود-راهبرد معاصر
سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی محسن رضایی: مجلس آینده نیاز به وحدت‌ در درون و هم‌افزایی با قوای دیگر دارد کدام مجلس در رأس امور است؟ ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند حضور ناو سپاه در محل استقرار نیروهای آمریکایی در نزدیکی جزیره گارسیا سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است آیت الله رئیسی: رابطه بین ایران و آذربایجان ناگسستنی است بانکی‌پور: امیدواریم در پنج سال آینده به نرخ باروری ۲.۵ برسیم سرلشکر سلامی: در عملیات وعده صادق قلب استکبار را هدف گرفتیم وزیر کشور: کمبودهای قانونی درباره نگهداری حیوانات را باید تکمیل کنیم قالیباف: گزارش نظارتی در خصوص تامین اقلام اساسی سه شنبه در مجلس قرائت می‌شود ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران برای بررسی سیل مشهد دستور کار مجلس امروز 30 اردیبهشت 1403

واعظی: اظهارات بنزینی روحانی به معنای سلب مسئولیت نبود

رئیس دفتر رئیس جمهور در واکنش به انتقاد صورت پذیرفته پیرامون بی اطلاعی رئیس جمهور از زمان آغاز سهمیه بندی بنزین نوشت: منظور رئیس جمهوری به هیچ وجه سلب اختیار و مسئولیت از خود در قضیه اصلاح بنزین نبوده است؛ بلکه به تفویض اختیار به شورای امنیت کشور اشاره داشتند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 30
کد خبر: ۲۹۲۸۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ اظهارات چند روز پیش رئیس جمهور مبنی بر عدم اطلاع از زمان آغاز افزایش قیمت بنزین چنان اشتباه فاحشی بود که داد اصلاح طلبان و حامیان او را نیز درآورد.

 

حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی درباره سهمیه‌بندی بنزین گفته بود: «من این طرح را از حدود یک ماه تا ۴۰ روز پیش به طول کامل به وزیر کشور و شورای امنیت کشور واگذار کردم. به آن‌ها مصوبه شورای هماهنگی سران قوا را نشان دادم و اعلام کردم این مصوبه امضا شده و تصویب شده است. به وزیر کشور و شورای امنیت کشور اعلام کردم که اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین را با صداوسیما، تبلیغات و برنامه‌ریزی هماهنگ کنید و به من هم زمان آن را نگویید و هر زمانی که شورای امنیت کشور وقت و زمان مناسب را برای اجرای آن دید آن را اجرایی کند. شبی که سهمیه‌بندی بنزین اجرا شد من خودم هم اطلاع نداشتم و نمی‌دانستم که اجرای این طرح این هفته است یا هفته آینده؛ چرا که به شورای امنیت کشور گفته بودم که زمان آن را به من هم حتی نگویید، چرا که به آن‌ها گفته بودم در صداوسیما کار‌های تبلیغاتی اجرای این طرح را انجام دهید و هر شبی که مناسب بود آن را اجرایی کند. من هم مثل همه مردم ایران مطلع شدم که صبح جمعه قیمت بنزین تغییر کرده است چرا که من هم این طرح را به شورای امنیت واگذار کرده بودم و به آن‌ها گفته بودم که زمانش را به من نگویید چرا که این مصوبه در جلسه سران قوا مصوب شده است.»

 

بیان این اظهارات با واکنش های تندی از سوی جریان های سیاسی کشور مواجه شده است. همین مسئله باعث شد تا رئیس دفتر رئیس جمهور به میدان آمده و به اعتراض ها واکنش نشان دهد.

 

رییس دفتر رییس جمهوری در یادداشتی نسبت به برخی اظهارات درباره صحبت‌های اخیر آقای روحانی و خوانش‌های مختلف درباره آن، واکنش نشان داد و گفت: ایشان با حساسیت و دغدغه بسیار زیادی مسایل پس از اصلاح قیمت بنزین را دنبال می‌کردند.

 

محمود واعظی جمعه شب در یادداشت خود در اینستاگرام یادآوری کرد: در روزهای گذشته از اظهارات دکتر روحانی برداشت های نادرستی صورت گرفت. ایشان با حساسیت و دغدغه بسیار زیادی مسایل رخ داده در کشور پس از اصلاح قیمت بنزین را دنبال می کردند و اظهارات ایشان نیز به معنای سلب مسئولیت از خود نبوده و نیست. منظور رئیس جمهوری به هیچ وجه سلب اختیار و مسئولیت از خود در قضیه اصلاح بنزین نبوده است؛ بلکه به تفویض اختیار به شورای امنیت کشور اشاره داشتند که در دولت های مختلف، امری معمول بوده و اساساً محل اجرای طرحی در این ابعاد که نیازمند مشارکت همه ارکان نظام و دستگاه های غیردولتی و نظامی و انتظامی، شورای امنیت کشور است.

 

تصمیم گیری درباره اصلاح قیمت بنزین عملی بسیار ضروری و مورد تأیید و تأکید همه ارکان نظام بوده و اجرای آن نیز شجاعت بسیار زیادی می طلبید. رئیس جمهوری با علم به اینکه اجرای این تصمیم حیاتی و ضروری از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است، شخصاً در چندین جلسه مربوط به تصمیم گیری و چگونگی اجرای این طرح حضور داشتند اما نهایتاً به منظور تسهیل در اجرای طرح و تصمیم گیری درباره زمان اجرای آن، اختیارات خود را به جناب رحمانی فضلی وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور تفویض کردند.

 

طبیعی است تفویض اختیار به شورای امنیت کشور با هدف کار جمعی، هماهنگی بیشتر با دستگاه های خارج از دولت و تصمیمات کارشناسانه بوده است. رئیس جمهوری علاوه بر جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی و جلسات هیأت دولت، جلسات اختصاصی دیگری برای طرح اصلاح قیمت بنزین و نحوه هزینه کرد درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین برای توزیع بسته های حمایت معیشتی تشکیل و تصمیم گیری نموده اند.

 

وقتی آخرین بررسی ها و هماهنگی ها در این خصوص انجام شد، دکتر روحانی به آقای رحمانی فضلی دستور داد که هر زمانی شورای امنیت کشور مناسب تشخیص دادند، رأساً اقدام نمایند. از ماه ها قبل در جلساتی که در وزارت کشور تشکیل شده بود در ارتباط با نحوه اجرا و روش تبلیغ و اطلاع رسانی این طرح نیز کمیته هایی مسؤول شده بودند که بتوانند با توجه به تجربیات گذشته تصمیم گیری نمایند. از روز شنبه ظهر که ناآرامی ها شروع شد، دکتر روحانی با نگرانی و حساسیت بسیار بالا مسایل را زیر نظر داشتند و در تمام ۷۲ ساعتی که اغتشاشات ادامه داشت با مسؤولان ذیربط در ارتباط بودند. ایشان هم مانند سایر مسئولان از خسارات مادی و معنوی وارد شده به مردم و کشور متأثر و ناراحت هستند و دستوراتی را نیز در خصوص جبران حداکثری خسارات مادی و معنوی به دستگاه های مختلف داده اند.

 

پیشتر علی مطهری در یادداشت کوتاهی که با عنوان «عذر بدتر از گناه» در اختیار رسانه ها گذاشت، نوشته بود: «رئیس جمهوری گفته‌اند «من هم صبح جمعه فهمیدم قیمت بنزین تغییر کرده، چون اجرای تصمیم سران قوا را به شورای امنیت کشور واگذار کرده بودم.» نمی‌توان این عذر را برای تقصیر ایشان در نحوه اجرای تصمیم مذکور پذیرفت. رئیس جمهور مقام اول اجرایی کشور است و باید برای اجرای آن تصمیم در جزئیات آن دخالت می‌کرد و قبل از همه با مردم صحبت می‌کرد و ضرورت اصل این کار را ـ نه با این شیب تندی که انجام شد ـ برای مردم بیان می‌کرد و در واقع به شخصیت مردم احترام می‌گذاشت نه اینکه آنها را غافلگیر کند. قبول داریم که مسئولیت اجرا به وزیر کشور و شورای امنیت کشور و صدا و سیما واگذار شده بود و به همین جهت استیضاح وزیر کشور در دستور کار مجلس است ولی رئیس جمهور نباید این امر خطیر را رها می‌کرد. باید گفت این سخن رئیس‌جمهور عذر بدتر از گناه است.»

 

غلامحسین کرباسچی از چهره های شاخص گارگزاران سازندگی نیز به سخنان رئیس‌جمهور و وزیر کشور واکنش نشان داد. وی در توییتی نوشته است:‌ به عنوان یکی از حامیان این دولت غرق در عرق شرم از مصاحبه دیشب جناب وزیر کشور بودم که سخنان همراه با قهقه امروز جناب رئیس‌جمهور پاک ناامیدمان کرد. دریغ از کمی انصاف و احساس و تدبیر.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار