نقش پر رنگ سپاه و بسیج در مهار ویروس کرونا-راهبرد معاصر
سردار سلیمانی: روابط عمومی بسیج باید روابط عمومی مردم باشد دستور مخبر به وزیر صمت برای ساماندهی سامانه‌های متعدد حوزه تجارت حسینی‌پور انتصابش در معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور را تایید کرد معاون وزیر دفاع: اجزای مختلف پهپادهای ساخت ایران بومی هستند دستور رئیس جمهور برای رفع موانع تامین مالی بخش تولید بهادری‌جهرمی: دولت اولین برخوردکننده با پرونده چای دبش بود زمان اجرایی شدن مصوبه تعطیلی شنبه‌ها آیت الله رئیسی: ایستادگی ملت فلسطین نیازمند روایت صحیح و هنرمندانه است توضیحات وحیدی درباره یک اظهارنظر انتخاباتی اسلامی:‌ تنها دو مسئله بین ایران و آژانس باقی‌مانده است اصلاح آیین نامه رفع تعهدات ارزی صادر کنندگان تصویب شد غیبت قالیباف در مجلس به علت بیماری مستمری این مددجویان بهزیستی پرداخت می‌شود+ جزئیات رحیم صفوی: همه ما وظیفه داریم صدای مظلومان جهان باشیم وزیر کار: برای اولین‌بار نرخ بیکاری بعد از ۴ دهه به ۷ درصد رسید
پشت صحنه مبارزه با کرونا از مدعیان تا جان‌برکفان

نقش پر رنگ سپاه و بسیج در مهار ویروس کرونا

کرونا به ایران هم آمد اما به گفته سازمان بهداشت جانی اقدامات و تلاش‌های ایران برای مبارزه با آن بی‌سابقه بوده است و در این میان همکاری و همیاری و تلاش ارگان‌هایی مانند بسیج و سپاه بیش از همه به چشم می‌خورد هر چند عده‌ای به دنبال تخریب هستند اما جان مردم شوخی بردار نیست! حالا نمی‌دانم نام این مسئولیتی که سبب می‌شود عده‌ای جان برکف مانند پاسداران این مرز و بوم همیشه در صحنه باشند و عده‌ای خود را پنهان می‌کنند یا در خواب غفلت به سر می‌برند را چه باید گذاشت؟
ملیحه زرین پور؛ روزنامه نگار
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - 2020 March 15
کد خبر: ۳۸۲۸۲

نقش پر رنگ سپاه و بسیج در مهار ویروس کرونا

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ 12 دسامبر 2019 و نام شهر ووهان چین برای همیشه در تاریخ ثبت خواهد شد چرا که شروع ماجرایی جهانی را رقم زد که زندگی را در بسیاری از کشورها از شکل عادی خود خارج کرد؛ در این تاریخ ابتلا به ویروس جدید کرونا با نام رسمی "کووید-۱۹" برای نخستین بار در این شهر گزارش شد، ابتلایی که به شدت و با سرعتی باور نکردنی شیوع یافت و ظرف مدت کوتاهی آمار مبتلایان به این بیماری را در ووهان چندین برابر کرد؛ بیماری که بعدها منشا آن بازار غذاهای دریایی این شهر عنوان شد.

 

با این حال این همه‌گیری چنان با سرعت آمار را افزایش داد که وحشت مقامات و مردم ووهان چین را با وجود جمعیت بالای آن به همراه آورد و مقامات برای جلوگیری از یک اپیدمی ناشناخته که در ظرف مدت کوتاهی فرد مبتلای به خود را با عفونت ریه و تنگی تنفس از پای درمی آورد ووهان چین را قرنطینه کردند و حتی بسیاری از کشورها من جمله ایران هم برای ابراز همدردی و کمک به جلوگیری از انتشار بیشتر آن تجهیزات پزشکی  لازم مانند تعداد زیادی ماسک برای آنها ارسال کردند.

 

کرونا؛ تیتر یک اخبار دنیا

اما کرونا در ووهان نماند و خیلی زود از مرزهای قرنطینه عبور کرد و به دیگر شهرها و بعد از آن به دیگر کشورهای دنیا سرایت کرد و امروز بیش از 120 کشور و منطقه در دنیا را درگیر خود کرده است تا جایی که دیگر کشمکش‌های سیاسی و بین المللی، جنگ‌ها و عداوت‌ها، تحریم‌ها و زورگویی‌ها هر چند از بین نرفته ولی جای خود را از صدر اخبار دنیا به اخبار مربوط به کرونا سپرده است. حتی تمام زیر نویس‌ها و پیام‌های تبلیغاتی رسانه‌های دنیا، بنرها و بیلبوردهای شهری را هم اشغال کرده است و این همه نشان از خطرناکی ویروس "کووید-۱۹" دارد ویروسی که تاکنون جان هزاران نفر را در سراسر دنیا گرفته و شمار مبتلایانش هم ثانیه به ثانیه در حال افزایش است. این ویروس که دارای غشایی لیپیدی است به راحتی به سطوح می‌چسبد و از طریق تماس به فرد جدید منتقل و ظرف کمتر از دوهفته به یکباره  فرد ناقل را از پای درمی‌آورد. 

 

نقش پر رنگ سپاه و بسیج در مهار ویروس کرونا

 

براساس آخرین آمارهای سایت بهداشت جهانی تاکنون  121 هزار و 230 نفر در دنیا به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این آمار بیش از 4هزار و 377 جان خود را از دست داده‌اند. در این آمارها ایران با آماری نزدیک به 9 هزار نفر مبتلا و 354 نفر فوتی در رتبه سوم بعد از چین و ایتالیا قرار دارد. آماری تامل برانگیز که نیاز به همکاری همه ارگان‌ها و همیاری همه مردم برای جلوگیری از انتشار بیشتر آن و به عبارتی قطع زنجیره انتقال آن در ایران اسلامی دارد.

 

کمبود تجهیزات پزشکی در سراسر دنیا

اما نکته قابل تامل در این اوضاع در اصطلاح کرونایی، کمبود تجهیزات و لوازم مورد نیاز  برای رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از انتقال و آلودگی به آن در سراسر دنیا است تا جایی که گزارشات بسیاری از کمبود ماسک، الکل، دستکش‌های لاتکس و حتی دستکش‌های یک بار مصرف و دیگر مواد شوینده  و بهداشتی از سراسر دنیا می‌رسد گزارشاتی از دعوا و کشمکش برسر ماسک در ژاپن، صف‌های طولانی خرید ماسک و دستکش در کره، خالی کردن قفسه فروشگاه‌ها در ایتالیا و گزارشات متعددی از آمریکا، آلمان، انگلیس و برخی دیگر از کشورها که با چنین کمبود تجهیزاتی مواجه شده‌اند، می‌رسد؛ در ایران هم به تبع با چنین کمبودهایی مواجه شده‌ایم و در این میان هم عده ای فرصت طلب با تجارتی برسر جان آدم‌ها به دنبال کسب منفعت از اوضاع روی داده هستند.

 

از مدعیان دروغی تا جان‌برکفان همیشه در صحنه

 گزارشاتی که از کشف انبارهای احتکار الکل، ماسک و مواد شوینده یا تشکیل بازار آزاد و زیرزمینی برای فروش این‌گونه اقلام با قیمت‌های نجومی و فضایی در سراسر کشوربه گوش می‌رسد خود گویای این واقعیت است که این روزها مردم بیش از هر زمان دیگری نیازمند یاری هستند چرا که ترس از بیماری در کنار کمبود تجهیزات می‌تواند افراد سالم را هم از پای درآورد.

 

 مردم نیاز به کمک دارند از کمک‌های روحی و روانی به سبب اخبار راست و دروغی که هر لحظه از کرونا ویروس از فضای واقعی تا فضای مجازی را پر می‌کند  تا تهیه ماسک و دستکش و الکل که عده‌ای فرصت طلب با گران‌فروشی و احتکار این اقلام را به طلایی نایاب مبدل کرده‌اند.

 

نقش پر رنگ سپاه و بسیج در مهار ویروس کرونا

 

حالا مدعیان دروغی مانند برخی سلبریتی‌های همیشه در صحنه و طلبکار، خود را از ترس ابتلا پنهان کرده‌اند اما در عوض جان‌برکفانی هستند که همیشه میدان دار بوده‌اند. بسیج، سپاه و ارتش سازمان‌هایی هستند که در هر مشکلی در خط مقدم قرار می‌گیرند. این واقعیت نیازی به اثبات ندارد چرا که با سرچی معمولی در گوگل و اخبار سیل، زلزله، کمبودها و بیماری‌ها به راحتی می توان به اخبار متعددی از اینگونه موارد رسید. خبرهایی از حضور مستقیم و نجات جان و زار و زندگی سیل‌زدگان در خوزستان تا کمک به سیل‌زدگان و زلزله‌دیدگان در غرب کشور و ساخت و تجهیز خانه بعد از فروکش کردن موج کمک‌های مردمی و نگاه‌ها و وعده‌های دولتی در این مناطق!

 

سپاه باز هم به صحنه آمد

حالا در گیرودار اوضاع کرونایی این روزها باز هم نقش این سازمان‌ها به ویژه سپاه پر رنگ تر و در صحنه تر از همیشه به چشم می‌خورد. با نگاهی به سایت‌ها و خبرگزاری‌ها خبرهای متعددی از این قبیل خبرها دیده می‌شود «برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا ۱۵هزار ماسک توسط سپاه پاسداران آستارا تولید شد.»، «سپاه جوادالائمه خراسان شمالی با راه‌اندازی ۱۸ کارگاه، روزانه ۳۵ هزار عدد ماسک تولید می‌کند.»، «فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان اسفراین از تولید روزانه 2 هزار و 500 ماسک در این شهرستان خبرداد.»، «فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد از تولید 200 هزار ماسک قابل شستشو توسط سپاه فتح استان خبر داد.»، «قرارگاه جهادی دانشجویان مبارزه با کرونا روزانه یک‌هزار و 750 دست لباس ایزوله و ماسک در استان کردستان تولید می‌کنند.»، «تولید و توزیع اقلام بهداشتی توسط سپاه و بسیج اردبیل...» همچنین سپاه و ارتش اقدام به ساخت بیمارستان‌های صحرایی در نزدیکی شهرهایی که بیماری شیوع و بیشتری در آن داشته من جمله قم و رشت کرده‌اند.

 

 

 

سردار شریف سخنگوی سپاه هم گفته است:«ظرفیت‌های انسانی و تخصصی سازمان بهداری رزم و منظومه گسترده بهداشت و درمان سپاه با دستور فرمانده کل سپاه به صحنه آمده و مشغول همکاری با قرارگاه مبارزه با کرونا هستند، بالغ بر 100 هزار پاسدار و بسیجی در عرصه مبارزه با ویروس کرونا فعال هستند.» وی همچنین عنوان کرده است:« در حوزه شناسایی و درمان بیماری کرونا علاوه بر دستیابی به کیت تشخیص، پژوهشگران حوزه بهداشت و درمان سپاه در حال مطالعه و آزمایش برای دستیابی به داروهای مطمئن درمان این ویروس هستند.»

 

نقش پر رنگ سپاه و بسیج در مهار ویروس کرونا

 

علاوه بر این اقدامات سازمان بسیج مستضعفین هم نیروهای خود را برای مشارکت در گندزدایی و ضدعفونی کردن اماکن و معابر، کارگاه‌های تولید ماسک، دستکش و لباس پزشکی فعال کرده  و در حال حاضر در حال تولید به منظور تامین نیاز کشور در این حوزه هستند؛ حوزه‌ای که عده‌ای سودجو در آن به دنبال کسب منفعت از ترس و بیماری مردم هستند و عده‌ای خود را پنهان کرده و یا در خواب غفلت به سر می‌برند اما سپاه و بسیج را مثل همیشه پای کار آورده تا مردم را آسوده خیال کند. هر چند علیرغم تمام این تلاش‌ها عده‌ای ضد انقلاب یا در اصطلاح آن‌ورآبی و عده‌ای هم فریب‌خورده باز هم به دنبال تخریب تلاش‌های این ارگان‌ها هستند. اما مردم هوشیارتر از همیشه به عینه می‌بینند چه کسی خیرخواه و چه کسی به دنبال سواستفاده است.

 

بهره سخن

کرونا به ایران هم آمد اما به گفته سازمان بهداشت جانی اقدامات و تلاش‌های ایران برای مبارزه با آن بی‌سابقه بوده است و در این میان همکاری و همیاری و تلاش ارگان‌هایی مانند بسیج و سپاه بیش از همه به چشم می‌خورد هر چند عده‌ای به دنبال تخریب هستند اما جان مردم شوخی بردار نیست! حالا نمی‌دانم نام این مسئولیتی که سبب می‌شود عده‌ای جان برکف مانند پاسداران این مرز و بوم همیشه در صحنه باشند و عده‌ای خود را پنهان می‌کنند یا در خواب غفلت به سر می‌برند را چه باید گذاشت؟ اما آنچه مهم است در بدترین شرایط هم مردم می‌دانند پاسدارانی هستند که آنها را تنها نمی‌گذارند و این را سابقه بلایای طبیعی در این مرز و بوم به خوبی به همگان اثبات کرده است.

 

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده