آیا ترامپ بازنده انتخابات 2020 خواهد بود؟-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه در گفتگو با راهبر معاصر پاسخ می دهد:

آیا ترامپ بازنده انتخابات 2020 خواهد بود؟

رامین مهمانپرست: بسیاری عقیده دارند او اعتبار بلند مدت آمریکا را برای منافع کوتاه مدت خدشه دار کرد. خروج از معاهده پاریس و ناتو و بهداشت جهانی و چالش در روابط با چین و اروپا از جمله مسائلی است که مورد بحث است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۳۰ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 20
کد خبر: ۵۱۳۱۶

آیا ترامپ بازنده انتخابات 2020 خواهد بود؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ کمتر از شش ماه به پرحاشیه ترین انتخابات امریکا باقی مانده است انتخاباتی که به راحتی نمی توان حدس زد پیروز کاخ سفید چه کسی است؟ انتخاباتی که دشورایی های را برای خود دشاه و به جز آرای صندوق، موضوع مهم شمارش الکترال نیز می‌تواند به عنوان یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در نظر گرفته شود. اما در هر صورت نظرسنجی های اخیر نشان میدهد که جو بایدن از ترامپ پیش افتاده و این موضوع کمی داستان را برای ترامپ خطرناک می کند البته موضوعاتی از قبیل اعتراضات نژادپرستی، انتشار کتاب بلتون، ویروس کووید 19 و غیره ، به محدودیت نسبی ترامپ صدمه های جدیوارد کرده است.

 

رامین مهمان پرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره وضعیت دونالد ترامپ درانتخابات پیش‌رو  و اینکه با پیروزی ترامپ چه تاثیری بر روی ایران دارد، گفت: اولا باید گفت بحث ریاست‌جمهوری آمریکا تاثیر مستقیمی بر کشور ما ندارد برخی این اتفاق را بسیار تاثیر گذار می بینند ولی روال در سیاست خارجی آمریکا ثابت است و رئیس جمهور از هر حزبی باشد بحث مخالفت با سیاست های ایران مطرح خواهد بود. تحریم های ایران سالها توسط هر رییس جمهوری چه دموکرات و چه جمهوریخواه دنبال شد و حتی در برخی مقاطع بیشترین انسجام در دوره دموکرات ها بود پس باید یادآوری کنم که این رقابت نمی تواند تاثیر زیادی بر کشور ما داشته باشد و کشورمان را دچار تغییراتی اساسی کند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: با اینکه آقای ترامپ و هم فکران تندرو ایشان رفتارهایی غیر منطقی و غیر قانونی داشتند و در مورد کشورمان این نکته کاملا محسوس بود. عدم پایبندی به برجام بزرگترین سند بد عهدی آنهاست.اما در مورد شانس پیروزی هر یک از کاندیداها باید گفت تا روز آخر ممکن است اتفاقات زیادی بیفتد.

 

او افزود: آقای ترامپ به دلیل رویکردی که در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل داشت در داخل آمریکا مورد انتقاد است. بسیاری عقیده دارند او اعتبار بلند مدت آمریکا را برای منافع کوتاه مدت خدشه دار کرد. خروج از معاهده پاریس و ناتو و بهداشت جهانی و چالش در روابط با چین و اروپا از جمله مسائلی است که مورد بحث است. خروج از برجام نیز به شدت به اعتبار آمریکا لطمه زد. نکات منفی زیادی در کارنامه ترامپ وجود دارد. همچنین نوع رفتار ترامپ با کرونا باعث بالا گرفتن انتقادات از او شد همچنین مساله نژاد پرستی و کشته شدن یک سیاهپوست و موضع گیری های بعدی ترامپ همه و همه افکار عمومی را به سمتی برد که امروز آمریکا گرایش کمتری به او داشته باشد ولی هیچ یک از این موارد ملاک نیست.

 

مهمانپرست تصریح کرد: احتمال دارد در چند ماه آینده اتفاقات زیادی رخ بدهد مسائل مالی برای مردم آمریکا اهمیت زیادی دارد و شاید ترامپ و تیم او برای ماه های آینده برنامه هایی اقتصادی برای آمریکا داشته باشند که به عنوان دستاوردهای او مطرح شود.

 

وی در پاسخ به این سوال، در این بین سرنوشت تحریم های تسلیحاتی چگونه خواهد بود آیا اروپا در این زمینه کنار آمریکا ایستاده است؟ گفت: اروپاییان نشان دادند در مقابل آمریکا نمی توانند از هویتی مستقل برخوردار باشند اتحادیه‌ی اروپا در داخل مجموعه خود مشکلات فراوانی دارد و هر چند که سعی می کند چهارچوب اتحادیه را به شکل مستقلی حفظ کند اما در عمل توانایی مقابله با جایگاه و تصمیمات آمریکا را ندارند. برجام نمونه خوبی بود که نشان داد اروپا از مقابله با آمریکا عاجز است همین نشان می دهد اروپا در سایر موضوعات نیز از آمریکا تاثیر می پذیرد. همانطور که در ماجرای شورای حکام دیدیم که سه کشور اروپایی بانی شدند. در مورد مساله تحریم تسلیحاتی نیز آمریکا از راه های مختلفی ورود کرد و اروپا را به خدمت گرفت. در مجموع ایران نمی تواند روی حمایت اروپاییان حساب کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار