روش های قانونی اثبات تجاوز به عنف-راهبرد معاصر

روش های قانونی اثبات تجاوز به عنف

تجاوز به عنف در همه کشور‌ها مجازات شدیدی دارد و به لحاظ طبقه‌بندی در دسته جنایات قرار می‌گیرد.
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۹ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 05
کد خبر: ۵۷۷۵۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ مقصود از تجاوز به عنف چیست و چه نوع رابطه جنسی تجاوز محسوب می‌شود؟

 

با توجه به اینکه عنف در لغت به معنای خشونت و زور است، اصطلاح تجاوز به عنف ایجاد رابطه جنسی بدون رضایت زن و با متوسل شدن به قهر و غلبه و تهدید است. لازم به ذکر است که بار اثبات عدم رضایت و خواست قربانی برعهده خود وی است و همین موضوع مشکلات پیچیده‌ای را در روند رسیدگی پرونده در این دسته از پرونده‌ها به‌وجود خواهد آورد.

 

باید توجه داشت که تجاوز به عنف خارج از چهارچوب ازدواج مشروع - اعم از دائم یا موقت- رسمیت خواهد داشت. چه بسا به دنبال ارتکاب این عمل جنایی میان متجاوز و قربانی یا ثالثی جهت دفاع از قربانی درگیری و نزاع شکل گیرد و نهایتا منتهی به قتل یکی از آن‌ها شود.

 

در برخی موارد قربانی به لحاظ موقعیت‌های خانوادگی و اجتماعی ترجیحا از پیگیری قانونی امتناع می‌ورزد و این جنایت به صورت یک راز سر به مهر باقی می‌ماند، اما این سکوت برای قربانی بسیار سخت و کشنده است، چراکه عمدتا به بروز اختلالات عصبی و روانی می‌انجامد و بعضا همین اختلالات روحی قربانی را به سمت خودکشی ترغیب خواهد کرد.

 

اثبات تجاوز به عنف در قانون شامل چهاربار اقرار متهم، شهادت چهار مرد و نهایتا علم قاضی است. البته در اکثر موارد تجاوزگر اتهام وارده را منکر می‌شود، چراکه می‌داند نتیجه چنین اقراری، مرگ است.

 

در عین حال مراجعه به پزشکی قانونی و ارائه گزارش پزشکی قانونی به دادگاه می‌تواند مورد استناد قرار گیرد، لیکن آثار این نوع از جنایت سریع و آنی بوده و به آسانی محو می‌شود.

 

فقه اسلامی و قانون مجازات اسلامی مجازات چنین جرمی را مرگ می‌داند. بر اساس تبصره دو ماده ٢٢۴ قانون مجازات اسلامی ارتکاب چنین جرمی را اعدام درنظر گرفته است. به این ترتیب قانونگذار سنگین‌ترین مجازات را برای آن تعیین نموده است.

 

فرارو

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده