پشت پرده اظهارات ساختارشکنانه «محمود امجد» چیست؟-راهبرد معاصر
سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی محسن رضایی: مجلس آینده نیاز به وحدت‌ در درون و هم‌افزایی با قوای دیگر دارد کدام مجلس در رأس امور است؟ ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند حضور ناو سپاه در محل استقرار نیروهای آمریکایی در نزدیکی جزیره گارسیا سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است آیت الله رئیسی: رابطه بین ایران و آذربایجان ناگسستنی است بانکی‌پور: امیدواریم در پنج سال آینده به نرخ باروری ۲.۵ برسیم سرلشکر سلامی: در عملیات وعده صادق قلب استکبار را هدف گرفتیم وزیر کشور: کمبودهای قانونی درباره نگهداری حیوانات را باید تکمیل کنیم قالیباف: گزارش نظارتی در خصوص تامین اقلام اساسی سه شنبه در مجلس قرائت می‌شود ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران برای بررسی سیل مشهد دستور کار مجلس امروز 30 اردیبهشت 1403
راهبرد معاصر بررسی می کند؛

پشت پرده اظهارات ساختارشکنانه «محمود امجد» چیست؟

محمد امجد پسر «محمود امجد» که در سال ۸۸ ارتباط نزدیکی با مهدی هاشمی و روح‌الله زم داشت، به حدی در افکار پدر نفوذ و تاثیر داشت که وقتی در فتنه 88 دوستان و دلسوزان محمود امجد با برگزاری جلسات متعدد تلاش کردند با ارائه اطلاعات و روشنگری مانع از سقوط وی در فتنه 88 شوند، وی شرط پذیرش اطلاعات و اخبار را مشروط به پذیرش پسرش کرده و استدلاش هم این بود که «من به فرزندم نان حلال داده‌ام».
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۰۳ دی ۱۳۹۹ - 2020 December 23
کد خبر: ۷۱۳۱۰

علت اظهارات ساختارشکنانه «محمود امجد» چیست؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ اخیرا «محمود امجد» که روزی استاد اخلاق و عرفان بود با انتشار ویدیویی از فرانسه، روح الله زم را که نقش برجسته‌ای در پدید آمدن آشوب‌های دی ماه ۹۶ و جاسوسی برای دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران و انتقال اطلاعات سردار سلیمانی به تیم‌های ترور داشت، حمایت کرد و او را «شهید» خواند. او همچنین عنوان کرد که مسئول تمامی جنایت‌ها از سال ۸۸، ‌آیت‌الله خامنه‌ای است!. این اظهارات علاوه بر واکنش رسانه‌ها و فعالان سیاسی و فرهنگی، با محکومیت یکپارچه مدیران، مدرسان و طلاب حوزه‌های علمیه کشور مواجه شد. همچنین بسیاری از دوستان و شاگردانش با انتقاد از او، این کار را «سقوط امجد» دانستند.

 

 در همین راستا جامعه روحانیت مبارز با صدور بیانیه ای این اقدام را ناشی از بی بصیرتی و انحراف دانست و تاکید کرد که باید آن را در زمره مصادیق ریزش های عبرت آموز دوران انقلاب اسلامی به شمار آورد. در بخشی از بیانیه جامعه روحانیت آمده است «در چند روز گذشته شاهد اظهارات سخیف و ساختارشکن یک فرد ساده لوح بودیم که با سخنانی بسیار تند همه را بهت زده کرد. مظلوم نمایی و قهرمان سازی از یک عنصر خودفروخته، جاسوس و خیانت کار به منافع ملک و ملت و به کار بستن واژه شهید برای چنین شخص منفوری از سوی این شخص که از جایگاه منبر و مسجد به شهرت و اعتبار اجتماعی رسیده بود جای بسی حیرت و شگفتی داشت! ».

 

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با انتشار بیانیه ای با انتقاد شدید از اظهارات اخیر امجد تاکید کرد« بدزبانی‌ها و سخنان موهن یکی از خودباختگان ساده لوح که چندی است در برخی رسانه‌های مجازی منتشرشده چیزی جز خاک‌پاشی بر آفتاب نیست». همچنین طلاب و روحانیون در برخی از شهرها از جمله کرمانشاه تجمع اعتراضی نسبت به اظهارات موهن محمود امجد داشتند. 

 

واکنش دلسوزان و شاگردان امجد

محمد علی آهنگران از شاگردان محمود امجد در کانال تلگرامی خود با تاکید بر تغییر رویکرد و خط و مشی استاد خود و تاثیر پذیری وی از عناصر معاند نظام نوشت«من آقای امجد امروز را اصلا نمی شناسم با استاد امجدی که شاگردش بودم از اینجا تا ثریا فرق کرده. افسوس که در حضرت محمود امجد امروز بیش از ازادگی و حریت و معنویت و عدالت،  تاثیر پذیری از عناصر ضد انقلاب و دشمنان بیمار دل جمهوری اسلامی میبینم آیت الله امجد دیروز برای من آیت خدا بود امروز اما راه و نشان دیگری را شاهدم»

 

عطاالله مهاجرانی وزیر اسبق اصلاحات و مقیم لندن در واکنش به اظهارات ساختار شکن  محمود امجد در توییتی نوشت:  آیت الله خامنه ای رمز اقتدار و عزت ملی و سربلندی ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران اند. می توان خیرخواهانه از بسیاری از امور اجرائی و قضایی و مجلس و سپاه انتقاد کرد. اما ساختار شکنی و انکار انقلاب و نظام امر دیگری است. به تعبیر امیر مؤمنان: لقد صرت جسرًا لمن حارب الله و رسوله.

 

علت اظهارات ساختارشکنانه «محمود امجد» چیست؟

 

حجت‌الاسلام شهاب‌الدین حائری شیرازی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «نقد کلیپ منتشر شده از آقای محمود امجد» نوشت: سال ۸۸ یک کاندیدا روند قانونی اعتراض به انتخابات را نپذیرفت و با رئیس جمهور قانونی خواندن خود، کشور را یکسال به ناآرامی کشاند. اما این باعث نمیشود تاثیر آقای میرحسین موسوی در آن وقایع را نادیده گرفته خونهای ریخته شده به پای رهبری بگذارم».

 

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با انتشار پیامی عنوان می‌کند «عجب روزگاری است، حاج قاسم روستایی با زهد و پارسایی و بصیرت و رشادت و مجاهدت به عالی‌ترین سعه وجودی عارفانه می‌رسد و فیض شهادت می‌یابد و آن شیخ حوزوی عارف دیده، با سادگی و تأثیرپذیری از فرزندش در صف دشمنان انقلاب قرار می‌گیرد و همانند اهل نفاق سخن می‌راند». 

 

حجت‌الاسلام علیرضا بروجردی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: آقای امجدی که از نه سال پیش فتوای تاریخی امام (س) درباره سلمان رشدی را زیر سوال برد تا به امروز، تبدیل به کسی شده است که هیچ شباهتی به آن عارف روشن ضمیری که می‌شناختم، ندارد‌. چقدر دلم برای آن امجد دل‌سوخته‌ای که در کنار مراد و استادم(آیت الله جوادی آملی) از مصائب آل الله می‌خواند و می‌گریست، تنگ می‌شود. صد حیف که فرزند و روزگار، امجدِ ما را از ما گرفت. حیف..

 

علت اظهارات ساختارشکنانه «محمود امجد» چیست؟

 

تشدید تحرکات فعالان جریان فتنه به بهانه اعدام «روح‌الله زم»

گفتنی است در فتنه سال ۸۸ انتظار می‌رفت آقای امجد همچون یک دهه پیش روشنگر افکار جوانان و دانشجویان و هدایتگر آنان به سوی معنویت و اخلاق باشد، اما چنین اتفاقی رخ نداد و او از سران فتنه دفاع کرد. عمده نزدیکان امجد دلیل گردش مواضع وی را فرزندش یعنی محمد امجد می‌دانند. محمد امجد که در سال ۸۸ ارتباط نزدیکی با مهدی هاشمی و روح‌الله زم داشت به حدی در پدر تاثیر داشت که وقتی در فتنه 88 دوستان و دلسوزان محمود امجد با برگزاری جلسات متعدد تلاش کردند با ارائه اطلاعات و روشنگری مانع از سقوط وی در فتنه 88 شوند، وی شرط پذیرش اطلاعات و اخبار را مشروط به پذیرش پسرش کرده و استدلاش هم این بود که «من به فرزندم نان حلال داده‌ام». 

 

در راستای اظهارات محمود امجد، زهرا رهنورد نیز با انتشار متنی، موارد مشابه‌ای را به بهانه اعدام روح الله زم مطرح می کند. رهنورد بدون اشاره به سابقه فعالیت های روح الله زم و همکاری وی با سرویس های اطلاعاتی بیگانه در ضربه زدن به منافع و امنیت مردم، با تکرار کلیدواژه رسانه‌های ضدانقلاب، زم را یک «خبرنگار» خوانده و می نویسد « تمام روزنه‌های اعتراضات توده‌های عظیم مردم را می‌بندید تا با فراغ بال یک روزنامه‌نگار معترض را که شما را قبول ندارد به دار بکشید». مشابهت و همسویی اظهارات محمود امجد و پیام منتشر شده از سوی زهرا رهنورد از آنجایی امری عادی است که «اردشیر امیر ارجمند» به عنوان مشاور اصلی جریان فتنه، نقش بسزایی در تحریک افرادی همچون امجد و رهنورد داشته و دارد. گفتنی است محمود امجد چند ماه پیش و در پی درگذشت مسعود امیر ارجمند رئیس سازمان اطلاعاتی منافقین مستقر در پاریس پیام تسلیتی همراه با پسرش، عبدالکریم سروش، محسن کدیور، عبدالعلی بازرگان، حسن یوسفی اشکوری و... به داریوش امیر ارجمند مشاور میرحسین در سال ۸۸ و متهم فراری از کشور صادر کرد.

 

با این حال آنچه روشن و مبرهن به نظر می رسد، افزایش تحرکات اصلاح‌طلبان رادیکال و فعالان جریان فتنه علیه حاکمیت به بهانه اعدام روح الله زم است. هدف از تشدید تحرکات نیز موج سواری رسانه‌ای بر فضای ایجاد شده توسط رسانه ‌های معاند علیه قوه قضاییه و نهادهای امنیتی و همچنین ممانعت از کم رنگ شدن و به حاشیه رفتن ماجرای روح الله زم در رسانه ها است. این را می توان از یادداشت منتشر شده در وب‌سایت کلمه، رسانه منتسب به جریان فتنه فهمید، چنانکه بعد از انتشار بیانیه زهرا رهنورد با ناقض خواندن اعتراضات نسبت به اعدام روح الله زم می نویسد « اعتراض‌هایی ابراز شد که مصداق "در همه کارها ناتمام بودن" به حساب می‌آمد. روند گروه‌های سیاسی البته مطابق گذشته، این‌گونه بود که اعدام زم را محکوم می‌کردند و بعد اما یی می‌آوردند تا حرف خود را بزنند و به رویکرد زم اعتراض و راه خود را از او جدا کنند» در ادامه همین خط رسانه‌ای «اردشیر امیر ارجمند» در بخشی از یادداشت خود در سایت کلمه به اصلاح طلبان میانه رو می تازد و می نویسد «در رابطه با بحث اعتراضات و سرکوب ها، متاسفانه اصلاح‌طلبان موضع به موقع و صریحی اتخاذ نکردند».

 

جریان رسانه‌ای ضدانقلاب نیز همچون گذشته نقش پشتیبانی از فعالان جریان فتنه و رپرتاژ آنها را دنبال کرد. همجه به روحانیون و تشکیلات حوزی به واسطه انتقاد آنها از اظهارات امجد، یکی از محورهای این رسانه‌ها بود تا جایی که کارشناس بی بی سی فارسی مدعی می شود «جامعه مدرسین تشکیلات حوزوی نیست یک تشکیلات سیاسی مشخص است برای مهار حوزه».  تعریف و تمجید از اظهارات امجد با «شجاعانه» و «بی سابقه» خواندن آن از محورهایی بود که با هدف اعتبار بخشی به اظهارات امجد دنبال شد به نحوی که محمود امجد به عنوان روشنفکر و روحانی «دغدغه‌مند نسبت به مشکلات مردم» تصویرسازی می شود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار