کدخدایی:ترور سردار سلیمانی خلاف حقوق بین الملل بود-راهبرد معاصر
تشکیل کمیته‌های پنج‌گانه برای پیگیری امورات جاری کشور با دستور مخبر توضیحات سخنگوی دولت درباره اعلام عزای عمومی و برگزاری امتحانات دانش‌آموزان شناسایی هویت تمام شهدا/ نیازی به آزمایش دی‌ان‌اِی نیست کادر پروازی پرواز شهادت+تصاویر واکنش حسین شریعتمداری به شهادت آیت الله رئیسی سردار جلالی: آیت‌الله رئیسی هیچگاه فرصت خدمت به مردم را به عافیت پشت‌میز نشینی ترجیح نداد سرلشکر باقری شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت رئیس مجلس خبرگان رهبری: آیت الله رئیسی نمونه اتم و اکمل مدیران انقلابی و ولایی بود احمدی‌نژاد شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت رهبر انقلاب "مخبر" را به عنوان مدیر قوه مجریه منصوب کردند تصمیم‌گیری برای مراسم تشییع پیکر رئیس‌جمهور و همراهان در جلسه فوق‌العاده هیأت دولت علی باقری مسئول کمیته روابط امور خارجی شد اعلام 5 روز عزای عمومی توسط رهبر انقلاب طحان‌نظیف: سال آینده فقط انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار می‌شود رهبر انقلاب: رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت

کدخدایی:ترور سردار سلیمانی خلاف حقوق بین الملل بود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: جنایت به شهادت رساندن سردار سلیمانی خلاف حقوق بین الملل بود.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۱ - ۱۰ دی ۱۳۹۹ - 2020 December 30
کد خبر: ۷۲۳۳۹

به گزارش راهبرد معاصر عباسعلی کدخدایی در اولین نشست رسانه‌ای دبیرخانه بین‌المللی صلح و مقاومت با محوریت مطالبه‌گری حقوقی و اولین رویداد دادگاه شبیه‌سازی (موت کورت) ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و شهدای همراه توسط دولت آمریکا که در مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه برگزار شد، گفت: شهید سلیمانی را همه دنیا می‌شناسند؛ به عنوان یک انسان صلح دوست و انسانی که برای تامین امنیت و تامین صلح و کمک به مردم چه در ایران و چه در منطقه ایثارگرانه حرکت کرد و جان عزیز خودش را در این راه فدا کرد. اهمیت اقداماتی که شهید بزرگوار شهید سلیمانی انجام دادند هنوز شاید زود باشد که شناخته شود و بعنوان یک انسانی که دلسوز همه مردم بود و فرقی برای ایشان نمی کرد که به کمک مردم سیل زده بشتابد یا به کمک مردمی که در منطقه گرفتار گروه های تروریستی و جنایت پیشه هستند و در تمام عمر مبارزه ایشان هیچ گاه از تلاش برای تامین صلح و امنیت مردم چه در منطقه و چه در ایران کوتاهی نکرد.

وی افزود: شهادت این فرد بزرگوار و همراهانش جنایتی بود که سران امریکا مرتکب شدند و این شهید بزرگوار را شهید کردند و جنایتی که همه جامعه بین المللی آن را محکوم کردند.

کدخدایی تصریح کرد: مقام عالی رتبه کشوری که در حال سفر رسمی به یک کشور میزبان هست توسط  مقامات یک رژیم کشور دیگری ترور می شود و پرونده خاصی هست که نیازمند بررسی های دقیق حقوقی است.

کدخدایی افزود: جنایت به شهادت رساندن سردار سلیمانی خلاف حقوق بین الملل بود و در تاریخ سابقه نداشته است و مراحل پایانی دادخواست عاملان این‌ جنایت در حال انجام است و تعقیب بین المللی هم انجام خواهد شد.

وی افزود: اگر چه اصل جنایت را همه محکوم کردند از جهت حقوقی لازم است که پیگیری های مقتضی برای تعقیب عاملان و مباشران این جنایت عظیم انجام شود. مطالبات زیادی از همان روزی که این جنایت افتاد انجام شده است.

وی افزود: آمران و عاملان اصلی این جنایت که از سران رژیم آمریکا تا سطوح پایین تر هستند، شناسایی شده‌اند.   افرادی که در عملیات و فراهم کردن این اقدام تروریستی از کشورهای دیگر نیز حضور داشته‌اند، تعقیب قضایی می‌شوند.

کدخدایی ادامه داد: جنایت مقامات رژیم امریکا هم قابلیت پیگیری در محاکم داخلی دارد که خوشبختانه در محاکم داخلی آغاز شده است و کارهای مقدماتی آن انجام شده و همکاران ما در قوه قضاییه موضوع را در دست پیگیری دارند و خوشبختانه  در بعد حقوقی آن، ما ماه‌های پایانی را سپری می کنیم و امیدواریم در چندماه آینده نتایجی داشته باشیم.

وی افزود: محاکم داخلی جمهوری اسلامی ایران به موجب قانون ۱۳۹۰ که صلاحیت لازم را به محاکم داخلی اعطا می کند مجازند در این گونه موارد ورود کنند و قبلا هم اینگونه موارد را داشتیم و پرونده هایی علیه رژیم امریکا و اقدامات خلاف حقوق بین المللی که مقامات امریکایی مرتکب شدند انجام گرفته و احکامی هم صادر شده است.   علاوه بر قانون ۹۰ ما ۶ قانون دیگر داریم که همه این قوانین اجازه می دهد که نسبت به جنایتکارانی که مرتکب این جنایت شدند، دادگاه های داخلی ایران اقدامات لازم را انجام دهند و  دادخواست حقوقی مراحل پایانی اش طی می کند و به دادگاه تقدیم می شود. البته تعقیب کیفری آن  در دست بررسی است و همکاران در دادسرای تهران مشغولند و زمان بر است و ان‌شاءالله در آینده نتایجی از آن ارایه می شود.

کدخدایی افزود: علاوه بر محاکم داخلی، محاکم کشور دوست عراق هم در این زمینه صلاحیت دارد زیرا حاکمیت عراق نقض شد و این اقدام جنایت آمیز در خاک عراق رخ داد و آن هم وقتی که یک  مقام عالی رتبه ایرانی به دعوت مقامات رسمی عراق دعوت شده و در خاک این کشور قرار دارد و این عملیات هم  بدون اطلاع رسمی حسب گزارشات ارایه شده بدون گزارش به مقامات رسمی این ترور اتفاق افتاده است. البته در عراق مقامات قضایی مشغول بررسی هایی هستند که به نظر می رسد تا زمانی که نتایجی بدست نیاوردیم، از بیان نتایج احتمالی خودداری کنیم  اما همکاری‌های خوبی صورت گرفته و قوه قضاییه کارهای خوبی را  با همکاری  مقامات عراق انجام می دهد.

وی افزود: از جهت بین المللی، این جنایت و ترور محکوم است و  مقامات کشورهای مختلف آنهایی که بویی از انسانیت بردند  این جنایت را محکوم کردند.

وی افزود:  ترور سردار سلیمانی نقض کنوانوسیون‌های  مختلفی از جمله  ۱۹۷۳ و ژنو و حتی قطعنامه های مبارزه با تروریسم است که مصوب شورای امنیت در سازمان ملل است و از همه دولت ها درخواست کرده بود که در مبارزه با تروریسم اقدام کنند و همه اقداماتی که سردار سرافراز ما که  در سوریه و عراق در مبارزه با تروریست ها انجام داد؛ در قالب این قطعنامه‌ها می گنجد.  دبیرخانه بین المللی صلح و مقاومت تشکیل شده است و  کارهای علمی خوبی از جمله موت کورت شکل می گیرد و همه یک هدف تعقیب می کند و آن هم  محکومیت این جنایتی است که توسط سران تروریست رژیم امریکا اتفاق افتاد و امیدواریم  ان‌شاءالله ما بتوانیم در مراجع داخلی و بین المللی به نتایج خوبی  دسترسی پیدا کنیم.

کدخدایی در خصوص ارائه دادخواست برای تعقیب سران دولتی کشور آمریکا، اظهار کرد: حوزه بین‌المللی اقتضائات خاص خود را دارد چون بحث مصونیت سران دولت‌ها مطرح است که البته کارشناسان بین‌الملل نظرات خود را ارائه کردند که ممکن است این امکان وجود داشته باشد. دوستان و کارشناسان ما مشغول بررسی این مسأله هستند. کارهای مقدماتی دادخواست حقوقی تا حدود زیادی انجام شده است. ان‌شاءاالله ظرف ماه آینده می‌توانیم آن را تقدیم دادگاه در داخل کشور کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره این‌که چه جوامعی ترور شهید سلیمانی را محکوم کردند؟ گفت: زمانی که این جنایت اتفاق افتاد اکثر کشورها این قضیه را محکوم کردند. پیگیری در محاکم بین‌المللی اقتضائات خاص خود را دارد؛ کنوانسیون ۱۹۷۳ یکی از کنوانسیون‌هایی است که این اجازه را می‌دهد که در ICJ طرح دعوا کنیم که اینها در مراحل بررسی‌های اولیه است.

وی ادامه داد: گزارشگر مربوط به اقدامات تروریستی در شورای حقوق بشر، گزارشی به شورای حقوق بشر تقدیم کرد و این اقدام را خلاف قانون دانست و مستندات آن نیز وجود دارد.

کدخدایی در خصوص شناسایی عاملان و ملیت‌های آنان نیز گفت: آمران و عاملان اصلی که در این جنایت نقش داشتند، اعتراف کردند. در بخش‌های دیگر هم آنانی که در حوزه عملیاتی پایین‌تر از برخی کشورها شناسایی شدند و دوستان ما در دادگستری و دادسرای تهران اخیراً با همکاری مقامات قضایی کشور عراق، توانستند اطلاعاتی از این افراد به دست بیاورند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قرار است پیگیرد قانونی برای عاملان آلمانی و انگلیسی هم انجام شود؟ گفت: اقداماتی که در دادسرای تهران در حال انجام است، بر روی این موارد بحث شده است. دوستان قضایی و دوستان دادسرا هر زمانی که تشخیص دهند، اسامی را اعلام خواهند کرد. کشورهای مختلفی بودند که در فراهم کردن این اقدام تروریستی نقش داشتند که قطعاً مردم ما انتظار دارند این افراد تحت تعقیب قرار گیرند. الان نیابت قضایی برای مقامات قضایی عراق ارسال شده تا اطلاعات جمع آوری شود.

بر اساس این گزارش، در حاشیه نشست خبری رویداد مطالبه‌گری حقوقی ترور شهید سلیمانی،  کدخدایی از پوستر همایش صلح و مقاومت رونمایی کرد.

ایسنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار