آیا بین دولت ترامپ و دولت بایدن در سیاست خارجی تفاوتی وجود دارد؟-راهبرد معاصر
رضا میرطاهر، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با راهبرد معاصر تشریح می کند:

آیا بین دولت ترامپ و دولت بایدن در سیاست خارجی تفاوتی وجود دارد؟

رضا میرطاهر: دولت ترامپ سعی دارد در هر موضوعی نه فقط مساله ایران بلکه هر مساله ای بر سر اهداف دولت بایدن سنگ اندازی کند و میدان مینی بر سر راه دولت بایدن ایجاد کند. افزایش شدید فشارها بر علیه دولت چین و اعلام تحریم های مکرر بر علیه این کشور از جمله این موارد است
رضا میرطاهر، تحلیلگر مسائل بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 January 20
کد خبر: ۷۴۷۰۳

آیا بین دولت ترامپ و دولت بایدن در سیاست خارجی تفاوتی وجود دارد؟

 

رضا میرطاهر، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره ادعای پمپئو؛ ایران پایگاه القاعده است گفت: وزیر امور خارجه آمریکا در آخرین روزهای عمر دولت ترامپ ادعای عجیبی را مطرح کرده است. او مدعی شد ایران در حملات یازده سبتامبر مداخله داشته و موجبات تسهیل این اقدام را فراهم کرده است که چند نکته در این مساله به چشم می خورد. نخست اینکه پمپئو به صورت عامدانه به جای اینکه به نقش عربستان سعودی در این حادثه بپردازد که کاملا مشخص شده از 19 نفر عامل حادثه یازده سبتامبر 15 نفر از اتباع سعودی بودند و مقامات ارشد عربستان که در آمریکا حضور داشتند نقش مهمی در تسهیل مسائل لجستیکی و ورود این افراد به آمریکا و آموزش های این افراد و حتی انجام این اقدام از سوی اتباع سعودی داشتند به همین دلیل شاهد این بودیم که کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که طی آن به بازماندگان یازده سپتامبر این حق اعطا شده که بتوانند بر علیه دولت سعودی و ان دسته از مقامات این کشور که در این حادثه نقش مستقیم داشتند که اعلام جرم و ادعای غرامت کنند. پمپئو بدون اشاره به این مساله توپ را در زمین ایران انداخت و به نقش ایران اشاره کرد.

 

وی تصریح کرد:. مساله دوم، که آمریکا خود بوجود آورنده گروه تروریستی القاعده است. در دهه 1980 میلادی بعد از اشغال افغانستان از سوی شوروی شاهد حرکت و ورود هزاران نفر جهادی از کشورهای مختلف اسلامی بودیم که بر علیه نیروهای کافر شوروی وارد جهاد شدند. آمریکا در آن زمان برای مقابله با کمونیسم از این افراد استفاده ابزاری کرد و میلیون ها دلار انواع تجهیزات از جمله موشک های هوایی استینگر را در اختیار آنها قرار داد حتی امکانات لازم برای آموزش این افراد و تجهیز آنها و هماهنگی در بین آنها را حتی پایگاه های آموزشی پاکستان را در اختیار آنها قرار داد. این گروه ها بعد از خروج شوروی هم در افغانستان ماندند. اسامه بن لادن از اتباع عربستان سعودی بود که اقدامات او و گروه القاعده رفته رفته از زمان جنگ خلیج فارس و حضور آمریکا در منطقه در دهه 90 میلادی شکل گرفت و نهایت حمله این گروه در یازده سپتامبر بود. از آن پس بوش وارد فاز جهانی مبارزه با تروریسم شد که تبعات و اثرات ان تاکنون وجود دارد.

 

او ادامه داد: امروز پمپئو در تلاش است تا جنگ روانی جدیدی بر علیه ایران آغاز کند تا این مساله در مسیر بازگشت دولت بایدن به برجام اختلالی ایجاد کند و یا ایران هراسی را در سطح منطقه و جهان بیشتر کند و مانع از همراهی جهان با ایران شود. ادعاهای پیمپئو بی اساس و بی معنی است و نشان می دهد آمریکایی ها فقط به دنبال جنگ تبلیغاتی بر علیه ایران هستند تا برای ادامه حضور خود در منطقه توجیهی داشته باشند.

 

میرطاهر در پاسخ به این سوال، آیا این رفتارها مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا را تحت تاثیر خود قرار می دهد؟ گفت: امروز می بینیم دولت ترامپ سعی دارد در هر موضوعی نه فقط مساله ایران بلکه هر مساله ای بر سر اهداف دولت بایدن سنگ اندازی کند و میدان مینی بر سر راه دولت بایدن ایجاد کند. افزایش شدید فشارها بر علیه دولت چین و اعلام تحریم های مکرر بر علیه این کشور از جمله این موارد است. حرکت های امروز ترامپ بر خلاف خط مشی های دموکرات ها است و هدف او اختلال بر سر راه اهداف بایدن است.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار