ایران جایگزین بهتری برای کانال سوئز دارد-راهبرد معاصر
شناسایی رسوب ۲۵ همت در سپرده دستگاه‌ها با حساب واحد خزانه حقوق بازنشستگان چقدر می‌شود؟ دستور ویژه رئیس جمهور برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری آخرین قیمت طلا؛ سکه؛ دلار و ارز در بازار امروز 19 اردیبهشت 1403 شکایت مدیرعامل سابق استقلال از یک بازیکن قیمت روز ارزهای مبادله ای/ دلار ثابت ماند دیدار اعضای تیم ملی فوتسال با رهبر انقلاب+ تصاویر رشد ۲۸.۲ درصدی تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ تسهیلات جدید مالیاتی برای طلافروشان احکام مالیاتی قانون ساماندهی کولبری و ملوانی ابلاغ شد وضعیت بورس امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ امیر واحدی: همه در نیروی هوایی پای کار عملیات وعده صادق بودند آیت الله رئیسی مجامع جهانی را به یاری غزه فراخواند شوک نقل و انتقالاتی به پرسپولیس توضیحات وزیر کار درباره افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی+ جزئیات اصلاح دهک‌بندی‌های یارانه لغو تفاهم‌نامه دانشگاه تهران با معاونت امور زنان رئیس‌جمهور بهادری: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد فهرست نامزدهای جبهه صبح ایران منتشر شد اوجی: وزارت نفت معطل خارجی‌ها نخواهد ماند دهقان: دارایی جمهوری اسلامی ایران در عراق بلوکه نشده است عدم‌ انجام تکالیف قانونی توسط بنیاد شهید و صندوق بازنشستگی خبر قاضی‌زاده برای واردات تجهیزات پزشکی و داروهای جانبازان توضیحات وزیر کشور درباره گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان آیت الله رئیسی: ایران بیشترین تحصیل کرده زن را در منطقه دارد شکایت رئیس دیوان از رای هییت تخصصی درباره کالای ورود ممنوع کمیته استیناف آب پاکی را روی دست پرسپولیس ریخت هاشمی نسب به کمیته اخلاق احضار شد فروش فوری خودرو ریسپکت ۲ ویژه خودرو فرسوده +جدول شورای رقابت و سکوت درباره رویه ضد رقابتی برندهای خارجی تغییر نام استقلال به کجا رسید؟ محرومیت سنگین در انتظار هافبک استقلال کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه چند عضو دارد؟ ۱۲ یا ۱۳؟ زارع پور: ظرفیت پهنای باند کشور حدود دو برابر شده است وضع قرمز برق با «کولرهای نو» آبی می‌شود جزئیات پرداخت وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن جریمه باشگاه معروف برای نژادپرستی علیه مهدی طارمی خودزنی به سبک ۲ بازیکن پرسپولیس و استقلال وضعیت بورس امروز 19 اردیبهشت 1403 دو چالش پروژه راه آهن شلمچه-بصره؛ مین روبی و ساخت پل قیمت خودرو‌های ایران خودرو و سایپا امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول آینده تتر: پیش‌بینی‌ها و چالش‌های پیش رو اقدام باشگاه پرسپولیس برای حفظ ستاره ازبکستانی اعتراض نساجی به پرسپولیس: گل دوم جوانمردانه نبود!+ عکس آخرین قیمت طلا، سکه، دلار و ارز 18 اردیبهشت 1403 حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر شد؟ +جزئیات ابلاغیه اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است جزئیات خنثی‌سازی عملیات جاسوسی آمریکا و اسرائیل در یمن غیبت خبرساز پاشینیان در مراسم تحلیف پوتین حماس: مقاومت تسلیم فشارها در مذاکرات نمی‌شود دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با امیرعبداللهیان رافائل گروسی وارد تهران شد مانور موشکی، پاسخ روسیه به تهدید اعزام نیرو به اوکراین حماس به صهیونیست‌ها هشدار داد منبع صهیونیستی: نتانیاهو مذاکرات را به شکست کشاند آخرین اخبار از اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال جاری+ جزئیات رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه که اعترافات خود را پس گرفته بود! سناتور آمریکایی: از چین قرض می‌گیریم، به اوکراین می‌دهیم تصویب طرحی در آمریکا برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل انفجار در پایگاه اشغالگران آمریکایی در دیرالزور سوریه ادعای تل‌آویو درباره پاسخ به ترکیه برای قطع روابط تجاری نیویورک‌تایمز: نتانیاهو در حال بررسی اداره غزه توسط ائتلاف عربی-اسرائیلی است ادعای اسرائیل درباره توسعه «گنبد سایبری» توصیه‌هایی به داوطلبان کنکور برای تأیید سوابق تحصیلی ورود ۷۰ هزار معلم جدید به آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲ صحرایی: اجرای نقشه تحول بنیادین آموزش و پروش یک تکلیف ملی است تنفس هوای قابل قبول در پایتخت اینفوگرافیک| سلاح های ممنوعه رژیم صهیونیستی در بمباران غزه آغاز سال تحصیلی از "مهر" به "شهریور" تغییر می‌کند؟! رئیس قوه قضاییه:مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند مجازات سنگین در انتظار مجرمان آزمون سراسری کیفیت هوای تهران چطور است؟ جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد رای پرونده کثیرالشاکی "کینگ‌مانی" صادر شد توافق ایران و پاکستان برای آزادی زندانیان ۲ کشور زمان برگزاری مراسم یاد بود و تشییع رضا داودنژاد برائت از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه و تکلیف شرعی است نرخ ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳ واکنش حسین پاکدل به ادعای امین حیایی+ عکس اینفوگرافیک/ اعمال مشترک شب‌های قدر گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

ایران جایگزین بهتری برای کانال سوئز دارد

جایگاه راهبردی ایران میان آسیا و اروپا، این فرصت را به کشور می دهد که با تکمیل مسیرهای ناتمام ریلی و جاده ‌ای، از عبور و انتقال کالا از خطوط ریلی و جاده‌ای خود درآمد سرشاری کسب کند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 02
کد خبر: ۸۶۲۳۰

به گزارش راهبرد معاصر؛  گاهی برخی از حوادث در جهان می تواند تنگری باشد تا به فکر استفاده از موقعیت های راهبردی موجود در کشور که به دست فراموشی سپرده ایم یا سال ها در به سرانجام رساندن آنها تعلل کرده ایم، بیفتیم و برای بهره بردن از آنها تلاش کنیم.

 

چهارم فروردین ماه ۱۴۰۰ برابر با ۲۴ مارس ۲۰۲۱، یک کشتی غول پیکر در کانال سوئز مصر گیر افتاد و سبب مسدود شدن آن و ایجاد ترافیک دریایی شدیدی شد.

 

ایران جایگزین بهتری برای کانال سوئز دارد

کشتی غول پیکر پانامایی «اور گیون» (Ever Given)، در بحبوحه مذاکرات در مورد پروژه های حمل و نقل تجاری جایگزین، سبب شد تا در مورد آینده کانال سوئز گزارش هایی منتشر شود.

 

پایگاه خبری المانیتور نوشت، با این اتفاق، روسیه و ایران خواستار یافتن مسیرهای جایگزین حمل و نقل دریایی شدند.

 

مقامات کانال سوئز پس از تلاش حدود یک هفته ای، کانال را در ۲۹ مارس بازگشایی کردند و به دنبال آن، ترافیک دریایی از سر گرفته شد.

 

* ایران جایگزین بهتری برای کانال سوئز دارد

ایران، روسیه و هند در شهریور ماه ۱۳۷۹ در سن پترزبورگ، توافقنامه موسوم به موافقتنامه احداث « راه گذر حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب» امضا کردند.

 

ایران جایگزین بهتری برای کانال سوئز دارد

راه گذر بین المللی شمال جنوب

 

این مسیر بسیار به لحاظ مدت زمان و مسافت سفر بسیار با صرفه تر از کانال سوئز است.

 

ایران می تواند از این گزینه پیش روی خود که به مراتب بهتر است، استفاده کند و مسیری با منافع بیشتر به جهان عرضه نماید.

 

همچنین این امکان برای کشور فراهم بود تا با یک برنامه ریزی منسجم از این حادثه در کوتاه مدت، بی بهره نماند.

 

بطوریکه به گفته برخی کارشناسان، در حادثه سوئز، ایران می توانست با یک برنامه ویژه برای عبور بار کشتی های معطل مانده در دریای سرخ از داخل خاک کشور و تسهیل فرایند های گمرکی و بندری، حجم گسترده‌ای از بارهای بین المللی را در مدت زمان کوتاهی از خاک کشور عبور دهد و درآمد شایانی کسب شود.

 

* راه گذر حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب

راه گذر بین المللی شمال-جنوب از مسیرهای راهبردی در نیم ‌کره شرقی جهان است.

 

این راه‌ گذر ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا را برقرار می کند.

 

در عین حال، پس از متصل شدن خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرقی دریای مکران به این راه گذر، این بندر، نقش مهمی در انتقال کالا به شرق ایران و همسایه های شرقی کشور و آسیا میانه بازی خواهد کرد.

 

اگر تمامی زنجیره مسیرهای این راه گذر تکمیل شود، انتقال بار از بندر بمبئی به مسکو، تقریبا یک ماه زمان می برد؛ این درحالی است که در انتقال کالا در مسیر مشابه از طریق دریای بالتیک، هزینه حمل و نقل ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت.

 

اگر تمامی زنجیره مسیرهای این راه گذر تکمیل شود، انتقال بار از بندر بمبئی به مسکو، تقریبا یک ماه زمان می برد؛ این درحالی است که در انتقال کالا در مسیر مشابه از طریق دریای بالتیک، هزینه حمل و نقل ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت.

 

موافقتنامه احداث این راه ‌گذر بین‌المللی شمال-جنوب در شهریور ماه ۱۳۷۹ در سن پترزبورگ میان کشورهای ایران، روسیه و هند به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور رسید.

 

در صورت احداث و تکمیل این راه گذر، مدت زمان و مسافت این مسیر تجاری میان آسیا و اروپا تا ۴۰ درصد کاهش میابد مدت زمان سفر تا ۲۰ روز و هزینه ها تا ۳۰ درصد کاهش میابد که در نتیجه گزینه ای برتر برای جایگزینی کانال سوئز در ترانزیت به شمار می رود.

 

* ظرفیت درآمد هنگفت ایران از عبور و انتقال کالا از خطوط ریلی و جاده‌ای

ایران به لحاظ راهبری، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک همواره در جهان مورد توجه بوده است. در سال های اخیر، موقعیت مناسب ریلی و جاده‌ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان قرار گرفته است.

 

اگر برخی مسیرهای ناتمام ریلی و جاده ‌ای ایران تکمیل شود، کشور می‌تواند از عبور و انتقال کالا از خطوط ریلی و جاده‌ای خود درآمد سرشاری کسب کند.

 

در همین راستا، کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه نیز در حساب فیس بوک خود در ۲۷ مارس، پس از حادثه کانال سوئز، خواستار فعال کردن راه گذر بین المللی جایگزین برای کانال سوئز یعنی راه گذر حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب شد و آن را مسیری با «خطرات پایین» توصیف کرد.

 

ایران جایگزین بهتری برای کانال سوئز دارد

سفیر ایران در روسیه

 

سفیر ایران نوشت: «با توجه به مسدود شدن کانال سوئز در چند روز اخیر و خسارت روزانه ۹ میلیارد دلاری به اقتصاد دنیا، ضرورت تسریع در تکمیل زیرساخت ها و فعال سازی کریدور شمال - جنوب به عنوان جایگزین مسیر کانال سوئز ، بیش از گذشته دارای اهمیت شد.

 

اتفاق اخیر نمایانگر آن‌ست که با توجه به عبور سالانه بیش از یک میلیارد تن کالا از مسیر کانال سوئز باید مسیر جایگزین و کم ریسک تری را در نظر داشت و کریدور شمال- جنوب با برخورداری از کاهش مدت زمان سفر تا ۲۰ روز و صرفه جویی در هزینه ها تا ۳۰ درصد گزینه برتر می باشد.»

 

* اذعان روسیه به ضرورت راه گذر شمال-جنوب

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم معتقد است مسدود شدن کانال سوئز تهدیدی برای تجارت جهانی بود.

 

وی تاکید کرد این حادثه اهمیت مسیرهای جایگزین مانند مسیری که روسیه و هند را از طریق ایران به هم متصل می‌کند، نشان داد.

 

ایران جایگزین بهتری برای کانال سوئز دارد

راه گذر بین المللی شمال-جنوب

این مقام روس خاطر نشان کرد: این راه تجاری چند ملیتی که به صورت رسمی «راه گذر بین‌المللی حمل و نقل شمال ـ جنوب» شناخته می شود، از اصلی‌ترین پروژه‌های زیرساختی منطقه است.

 

وزیر امور خارجه روسیه اذعان کرد با توجه به اینکه مسدود شدن کانال سوئز، نیاز برای یک مسیر زمینی حمل و نقل قابل اطمینان را افزایش داده است، انجام چنین پروژه هایی در شرایط فعلی، کاملاً ضروری است.

 

* روس ها بیکار نماندند

البته روس ها هم در مدت بیکار نبودند و با استفاده از شرایطی که بر سر حادثه کانال سوئز پیش آمد، تلاش می کنند تا مسیر دریایی شمال خود را تبلیغ کنند.

 

مسکو تایمز در ۲۶ مارس نوشت، کرملین امید دارد تا مسدود شدن کانال سوئز در مصر را به یک منفعت طولانی مدت تبدیل کند.

 

شرکت دولتی روسی Rosatomflot در ۲۶ مارس، مدعی شد در شرایطی که آب شدن سریع یخ های قطب شمال، عبور کشتی ها را بسیار آسان می کند، روسیه از قدرتمندترین یخ شکن های هسته ای برای بهبود دسترسی به ترافیک دریایی در دریای شمال استفاده می کند.

 

البته برخی از کارشناسان معتقدند که پروژه دریای شمال روسیه در مقایسه با کانال سوئز دارای مشکلاتی است از جمله اینکه بیشتر سال پوشیده از برف است و کشتیرانی در برف خطرات خود را دارد و همچنین به کشتی هایی با ماهیت و قابلیت های ویژه نیاز دارد.

 

از این رو این پروژه به هیچ اندازه ایی رقیب قوی برای کانال سوئز به شمار نمی رود و اگر رقیبی برای این کانال باشد، رقیبی فصلی و ضعیف است.

 

اما رسانه های روسیه، مسیر دریایی قطب شمال را تنها گزینه این کشور برای جایگزینی کانال سوئز نمی دانند.

 

در این میان، اولگ دریپاسکا، تاجر و میلیاردر روسی به راشاتودی گفته است، روسیه گزینه های متعددی دارد که می تواند به راحتی جایگزین مناسبی برای کانال سوئز شود، از جمله راه آهن این کشور است.

 

وی توضیح داد چین میزان کالاهای حمل شده از طریق راه آهن روسیه و آسیا را در ۲ ماه نخست سال جاری ۲ برابر کرده است زیرا بالا رفتن قیمت ها و تحویل طولانی مدت از طریق دریا، پکن را مجبور به افزایش حمل و نقل ریلی کرده است.

 

دریپاسکا تاکید کرد: انسداد کانال سوئز باید جامعه بین المللی را ترغیب کند که به سرعت حمل و نقل ریلی از آسیا به اروپا را توسعه دهد.

 

* تاثیرات مسدودی کانال سوئز بر جهان

از نخستین تاثیراتی که مسدودی کانال سوئز داشت، دو برابر شدن نرخ کرایه کشتی بود و نرخ کرایه کشتی های کوچک افزایش بیشتری را ثبت کرد و از آنجایی که انتظار می رفت، کالاها با تاخیر به مقصد برسند، قیمت اکثر کالاهای اساسی به شدت افزایش یافت.

 

گزارش ها از آسیب ۵ تا ۱۰ میلیارد دلاری به تجارت جهانی، به ازای هر یک هفته تاخیر در رسیدن محموله‌ها خبر می داد.

 

به گفته مقامات کانال سوئز، هر روز مسدودی این کانال، ۱۳ تا ۱۴ میلیون دلار از درآمد آن کاسته و برایش هزینه داشته است.

 

برخی از کشتی ها نیز مسیر خود را تغییر دادند تا پشت ترافیک سوئز نمانند و مجبور شدند آفریقا را دور بزنند و ۹۶۵۰ کیلومتر به مسیر خود اضافه کنند.

 

این درحالی است که گفته می شود، ترافیکی که طی یک هفته در پشت این کانال ایجاد شد، تاثیراتی بر شرایط حمل و نقل دریایی جهان داشته که تا سال ۲۰۲۲ عادی نخواهد شد.

 

در همین راستا، استاد دانشگاه علوم اجتماعی سنگاپور توضیح داد: «کانال سوئز از سیستم کاروانی برای سازماندهی ترافیک دریایی به سمت شمال و جنوب استفاده می کند.»

 

این کارشناس تاکید کرد: «اگر بخواهیم واقع بینانه صحبت کنیم، می توانیم پیش بینی کنیم تأثیر این حادثه تا نیمه دوم سال ۲۰۲۱ و حتی تا سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد یابد.»

 

همین اثرات و وجود تنها یک مسیر برای حمل و نقل کالا در جهان، نشان از وجود یک پتانسیل دارد که ایران با دارا بودن شرایط بالقوه راهبردی می تواند از بهره کافی ببرد.

 

برخی کشتی‌های تجاری گرفتار شده در کانال سوئز به دنبال مسیرهای دیگری هستند./فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده