صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 02
کد خبر: ۱۰۰۲۴

نفس‌های آخر سی و دومین نمایشگاه کتاب

هشتمین روز سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با استقبال خوب مخاطبان به پایان رسید.
به گزارش  راهبرد معاصر ، هشتمین روز سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با استقبال خوب مخاطبان به پایان رسید. نمایشگاه کتاب در هشتمین روز خود میزبان شمار بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان از شهر‌های مختلف بود و دانش آموزان تهرانی برای این میزبانی سرودی درباره کتاب را در محوطه نمایشگاه خواندند.

سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه از میهمانان هشتمین روز نمایشگاه کتاب بود که از غرفه‌های مختلف بازدید و با ناشران گفتگو کرد.

در این روز آیت الله محمد قائم مقامی و حجت الاسلام مصطفی رستمی ریاست محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در مراسم رونمایی از کتاب (ماجرای فکر آوینی) حضور داشتند. این کتاب در نشستی با صحبت‌های وحید یامین پور نویسنده کتاب و محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری و پیر مرادیان مدیر انتشارات معارف رونمایی شد که البته با استقبال کم‌نظیر مخاطبان همراه بود.

با قدم زدن در غرفه‌های نمایشگاه و صحبت با ناشران متوجه می‌شویم که جوان‌های امروزی علاقه بسیاری به خواندن کتب شهدا دارند و بسیاری از جوان‌ها در کنار خرید از آثار ترجمه، آثاری از شهدای مدافع حرم را نیز خریداری می‌کنند. زیرا عقیده دارند این آثار به نسل آن‌ها نزدیک‌تر بوده و راحت‌تر مفاهیم کتاب را درک می‌کنند.

با نزدیک شدن به روز‌های پایانی نمایشگاه کتاب افرادی برای حمایت از کاغذ و کتاب دست به ایده‌های مختلفی زدند؛ در محوطه شبستان پرده ای شبیه پرده شاهنامه خوانی آویزان شده بود، اما با این تفاوت که این پرده سرگذشت کاغذ را نشان می‌داد. شخص نقال به نقالی سرگذشت کاغذ پرداخت و در آخر از حضار خواست که اگر موافق به حمایت بیشتر نهاد‌ها از مسئله کاغذ هستند، قسمتی از پرده را امضا کنند تا در نهایت این پرده را به وزارت ارشاد داده و درخواست حمایت بیشتر از کتاب را بخواهند.

البته در روز‌های پایانی نمایشگاه کتاب فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی در نمایشگاه بیشتر از قبل دیده می‌شود که نشان دهنده این است که نمایشگاه کتاب تنها مخصوص کتابخوان‌ها نیست.

گرانی کاغذ و به سبب آن گرانی کتاب بسیاری از افراد را از خرید کتاب‌های مورد علاقه شان منع می‌کند. خصوصاً دانشجویانی که ملزم به تهیه کتاب هستند با دیدن قیمت‌های کتاب آن را زمین می‌گذارند و از خرید منصرف می‌شوند. البته این موضوع برای بسیاری از دانشجویان محصل در رشته زبان‌های خارجی متفاوت است؛ زیرا آن‌ها تنها با گرانی کاغذ مواجه نیستند و قیمت ارز نیز برای آن‌ها مطرح می‌شود. برای نمونه کتابی وارداتی که سال قبل با قیمت ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شد، امسال با قیمت ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و همین موضوع قدرت خرید را از دانشجویان می‌گیرد. در ست است که آمار خرید کتاب در سی و دومین نمایشگاه کتاب از لحاظ ریالی از سال گذشته بالاتر رفته و استقبال مردم مانند هر سال خوب بوده، ولی اگر چاره‌ای برای معضل گرانی کتاب اندیشیده نشود، قطعاً ضرر جدی به حوزه نشر وارد خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: