صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۳:۴۱
  • سه‌شنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
  • Tuesday 23 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۳ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 August 31
کد خبر: ۱۰۰۴۴۴

علت ریزش بورس امروز ۹ شهریور ۱۴۰۰

بازار بورس امروز ۹ شهریور ۱۴۰۰ با حجم زیاد عرضه مواجه شد و شاخص بورس با 1.82 درصد افت مواجه شد اما علت ریزش بورس امروز چه بود؟

به گزارش راهبرد معاصر در ادامه روز گذشته شاخص بورس امروز سه شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ با ریزش 27 هزار و 810 واحدی به یک میلیون و 496 هزار واحد رسید. بورس امروز کار خود را با عرضه شدید آغاز کرد. برخی از کارشناسان علت ریزش بورس امروز را به افزایش سود بانکی و سیاست های انقباظی مطرح شده از سوی دولت و همچنین وضعیت سهام عدالت و احتمال فروش بخش هایی آن مرتبط می دانند. البته در این میان برخی نیز معتقدند افزایش 300 تومانی قیمت دلار آزاد در بازار  می تواند محرکی برای بازگشت بازار به حساب بیاید.  اگرچه بورس امروز افت شاخص همراه بود اما حجم معاملات آن خوب بود. ارزش معاملات بورس امروز 12 هزار میلیارد تومان بود. نگاه بدبینانه به بازار این است که  باید هفته آینده منتظر ماند تا تقاضا در بازار افزایش یافته و حجم عرضه ها کمتر شود اما در خوشبینانه ترین حالت می توان افزایش قیمت دلار در بازار آزاد را محرکی برای رشد شاخص دانست.  

 

 

علت ریزش بورس امروز

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شاخص کل بازار بورس زمانی که به محدود یک میلیون و 600 هزار واحد رسید با یک مقاومت سنگین مواجه شد، بیان کرد: چند نگرانی در این محدوده به وجود آمد که اولین آن مربوط به سود بانکی و سیاست‌های انقباضی است که سیدمسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه درباره آن صحبت کرد.وی ادامه داد: دومین نگرانی مربوط به وضعیت سهام عدالت و احتمال فروش برخی از بخش‌های این سهام است. از سوی دیگر معامله‌گران در سود بودند و شناسایی سود در دستور کارشان قرار گرفت به همین دلیل عرضه‌های نسبتا سنگینی را در بازار شاهد بودیم.این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه حجم معاملات امروز بسیار خوب بود، گفت: ارزش معاملات امروز در بورس 12 هزار میلیارد تومان و در فرابورس 7 هزار میلیارد تومان بود که نزدیک به 19 هزار میلیارد تومان داد و ستد شد و اتفاق خوبی است.به گفته دارابی، باید تا میانه هفته آینده منتظر ماند تا بازار بتواند با این عرضه‌ها دست و پنجه نرم کند و بعد از آن جریان خود را پیدا کند. اما ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز  سه‌شنبه ۹ شهریورماه را اینگونه تحلیل می‌کند: بازار در ابتدای کار با حجم عرضه بسیار زیاد کار خود را آغاز کرد، افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت دلار آزاد نسبت به روز گذشته محرک بازگشت بازار از سطح حمایتی یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحد بود و لذا انتظار می‌رود فردا شاخص کل مثبت باشد.

البته دارابی نیز معتقد است: جابه‌جایی نرخ دلار یکی از عوامل روانی و نه واقعی در تغییرات شاخص کل است، تصریح کرد: نرخ دلار نیمایی ثبات دارد اما نرخ دلار در بازار آزاد ممکن است نشانه‌ای برای روندهای آتی باشد و مورد توجه قرار بگیرد.این کارشناس بازار سرمایه معتقد است امروز بازار عرضه‌هایی را از سوی گروه‌هایی که در چند هفته اخیر رشد کرده‌اند به ویژه در نمادهای بزرگ بازار شاهد بود. دارابی در پایان خاطرنشان کرد: احتمالا فردا 10 شهریورماه و در آخرین روز کاری هفته بازار با مازاد عرضه مواجه شود و تفاوتی با امروز نداشته باشد.

 

 

وضعیت بازار بورس امروز ۹ شهریور ۱۴۰۰

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز _ سه‌شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰_ با افت ۲۷ هزار و ۸۱۰ واحدی به یک میلیون و ۴۹۶ هزار و ۱۵۸ واحد رسید.از تغییرات شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به افت هفت هزار و ۴۶۶ و احدی شاخص کل هم وزن اشاره کرد.همچنین حجم معاملات امروز ۱۴ میلیارد و ۲۲۸ میلیون سهم بود که طی یک میلیون و ۲۰۲ هزار معامله داد و ستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۱۲۰ هزار و ۷۶۵ میلیارد ریال رسید.ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۵۹ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۱۱۹ میلیارد ریال شد.همچنین نمادهای "فارس"، "شستا" و "پارسان" بیشترین تأثیر منفی را در شاخص داشته‌اند.

 

سنگین‌ترین صنوف خرید و فروش در پایان معاملات

نمادهای «شسپا»، «کمند»، «پارند»، «کرازی»، «تایرا»، «کنور» و «کحافظ» بیشترین تقاضا و نمادهای «یاقوت»، «ددامح»، «شپنا»، «شستا»، «وکار»، «حکشتی» و «وسخراج» بیشترین عرضه را در بازار امروز بورس اوراق بهادار تهران داشتند.همچنین «اراد 86»، «مدیریت»، «اعتماد»، «اراد 50»،   «آسامید»، «سپیدما»، «سپیدما» نمادهایی با بیشترین تقاضا و «اراد87»، «اراد86»، «کمرجان»، «اوصتا»، «اعتماد»، «اشاد9»،  و «شگویا» نمادهایی با بیشترین عرضه در بازار فرابورس ایران بودند.

 

 

ارزش و حجم معاملات بورس امروز

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۲۰ هزار و ۷۴۹ و ۱۳۲ هزار و ۴۸۱ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۴ میلیارد ۲۲۷ میلیون و ۵ میلیارد ۳۱۵ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

 

اخبار مهم امروز

برق کارخانجات سیمان از ابتدای مهر بدون محدودیت تأمین می‌شود، پیش بینی می‌شود این تغییر بر روند معاملات این گروه تأثیر مثبت داشته باشد.برق کارخانجات سیمان که از اواسط تیرماه سال جاری طبق پروتکل تعریف شده، تأمین می‌شد، از ابتدای مهر ماه بدون محدودیت و به صورت کامل تأمین خواهد شد. در حال حاضر کارخانجات سیمان از ساعت ۲۴ تا ۱۰ صبح بدون محدودیت، برق دریافت می‌کنند. از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۴ نیز بر اساس توافقی که با شرکت‌های برق منطقه‌ای یا شرکت‌های توزیع دارند؛ میزان مصرف را در روز تنظیم خواهند کرد. این روال تا پایان شهریور ادامه داشته و از ابتدای مهر ماه هیچ محدودیتی در تأمین برق کارخانجات سیمان وجود نخواهد داشت.

 

 

تغییر قیمت خودرو بعد از شهریورماه اعلام می‌شود

رئیس شورای رقابت: گفته است شش ماه از آخرین افزایش قیمت خودرو در اردیبهشت گذشته و در حال حاضر همان افزایش هشت درصدی روی محصولات اعمال شده است و تا پایان شهریور قیمت‌ها تغییری نخواهد کرد. در حال حاضر زمان گرانی مجدد خودروها مشخص نیست. در پایان شهریور بانک مرکزی اطلاعات مربوط به تورم بخشی را جمع‌آوری می‌کند و آن را به شورا ارسال خواهد کرد. این پروسه زمانی احتمالاً دو تا سه هفته زمان می‌برد و تغییر قیمت بعد از شهریور اعلام می‌شود.امید است روزی با آزاد سازی قیمت خودرو مشکلات زیان سازی کارخانجات خودروسازی حل شود.

 

دولت مخالفتی با افزایش قیمت تایر ندارد

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی زنجیره ارزش صنعت لاستیک گفت: دولت مخالفتی با افزایش رسمی قیمت تایر ندارد و به زودی مصوبه افزایش ۱۵ درصدی قیمت لاستیک‌های ایرانی اجرایی خواهد شد. محمدرضا تقی‌گنجی، نامه دبیر انجمن صنفی صنعت تایر به مدیران عامل شرکت‌های تایرسازی را مبنی‌بر عدم موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت‌ها اشتباه می‌داند. آن هم از نوع سوءبرداشت از نامه رئیس سازمان حمایت که باعث شد واقعی‌سازی نرخ تایرهای تولید داخل برای مدتی به تعویق بیفتد.

با تأیید و سپس رد افزایش قیمت تایر نمادهایی موجود در بازار سرمایه نوسانات زیادی را تجربه کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: