صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۰۰
  • چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱
  • Wednesday 26 October 2022
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 September 12
کد خبر: ۱۰۱۶۱۵
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «راهبرد معاصر» بررسی می‌کند؛

انتظارات فعالان بازار سرمایه از رئیس کل بانک مرکزی

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در دولت سابق، «توصیه‌ناپذیری» را از ویژگی‌های ضروری رئیس‌ کل بانک مرکزی دانست و اظهار داشت: رئیس بانک مرکزی باید مدیری منضبط و توصیه‌ناپذیر باشد و بتواند در برابر فشارهای وارده به بانک مرکزی در موضوعات مختلف اعم از چاپ پول، اضافه برداشت‌ها و رفتارهای نظام بانکی کشور که به ضرر کلیت اقتصاد و بازار سرمایه است ایستادگی کند.

 

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بورس یکی از بازارهای مالی مهم در تمام دنیاست که به طور خاص از مسائل سیاسی و اقتصادی تاثیر می پذیرد. با توجه به اینکه مسائل اقتصادی  در سال های اخیر به دلیل تحریم ها از مسائل سیاسی بیش از همیشه تاثیر پذیرفته است، لذا اتخاذ تصمیمات درست و مدیریت مطلوب می تواند فرآیند تاثیر گذاری منفی مسائل سیاست خارجی و روابط بین الملل را بر بازارهای مختلف اقتصادی بخصوص بازار سرمایه کاهش دهد. یکی از تصمیم‌گیرهای مهم در این موضوع بانک مرکزی است که تصمیمات اتخاذ شده در این نهاد پولی بر کلیت اقتصاد و بازار سرمایه تاثیر می گذارد.

 

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «راهبرد معاصر» در خصوص تاثیر تصمیمات بانک مرکزی بر بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در سال گذشته دستخوش چالش های بسیاری بود، چالش هایی که باعث عدم اعتماد مردم به بورس شد. این موضوع در حالی صورت گرفت که امیدوار بودیم با حاکمیت عقلانیت و مدیریت درست این بازار مالی، سرمایه های سرگردان جامعه برای حمایت از تولید وارد بورس شوند که متاسفانه به دلایل مختلف اعم از سیاست های دستوری و دخالت های مکرر مسئولین دولتی در این بازار و قیمت گذاری های دستوری بازار سرمایه با چالش های زیادی مواجه شد.

 

وی افزود: جدای از اینکه اظهارنظر مسئولان دولتی و تصمیم‌گیران اقتصادی باعث فشارهای مختلف و افزایش هیجان‌های بورس شد، از مرداد ماه سال 1399 تا اوایل انتخابات ریاست جمهوری متاسفانه شاهد افزایش حاکمیت سیاسی در بانک مرکزی بودیم. این موضوع با کاندید شدن آقای همتی برای پست ریاست جمهوری تایید شد که حاکمیت سیاسی در بانک مرکزی تا چه اندازه آسیب های متعددی به روند رشد بازار سرمایه وارد می‌کند.

 

همایون دارابی رویکرد مدیریت بانک مرکزی در دولت سابق را «سیاسی» خواند و گفت: سال گذشته ملت ایران شاهد بودند آقای همتی با داشتن گرایش سیاسی و با نیم نگاهی که به تصدی پست ریاست جمهوری داشتند، در آن برهه حساس زمانی که بورس به صورت هیجانی رشدهای زیادی را تجربه کرد و رشدهای غیر اصولی بورس نیازمند مدیریت درستی بود، نگاه سیاسی حاکم در بانک مرکزی باعث شد که بورس روزهای بدی را در تاریخ خود ثبت کند. تصمیماتی که سال گذشته رئیس بانک مرکزی اتخاذ کردند تصمیمات خوبی برای بازار سرمایه نبود. تصمیماتی که منجر به افت‌های شدید و تکانه های سختی بر بدنه بورس شد و بی‌اعتمادی عمومی نسبت به بازار سرمایه را به دنبال داشت.

 

وی با اشاره به تاثیر منفی برخی تصمیمات بانک مرکزی دولت سابق در بورس اظهار داشت: از مهمترین تصمیماتی که روزهای بدی را برای بورس رقم زد می توان به سیاست آقای همتی در خصوص نرخ بهره، نرخ دلار و نظارت بر نظام بانکی اشاره کرد. موارد عنوان شده موضوعات مهمی هستند که در دوره جدید ریاست بانک مرکزی برای عدم فشارهای آنچنانی بر بازار سرمایه باید مورد نظر رئیس کل بانک مرکزی قرار بگیرد.

 

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص خواسته‌ها و مطالبات فعالان بازار سرمایه از رئیس کل بانک مرکزی دولت سیزدهم نیز گفت: بازار سرمایه در حال حاضر نیازمند روی کارآمدن رئیس کل بانک مرکزی است که در وهله اول ساحت اقتصاد ایران اعم از اقتصاد خرد یا کلان را بشناسد و از جریان های تاثیر گذار بر رشد یا افت بازار سرمایه به خوبی مطلع باشد. رئیس کل بانک مرکزی که آشنایی بسیار خوبی با بازارهای وابسته به حوزه بانک مرکزی از جمله ارز، اعتبارات و بانک ها داشته باشد، همچنین مدیری منضبط و توصیه ناپذیر باشد. بتواند در برابر فشارهای وارده به بانک مرکزی در موضوعات مختلف اعم از چاپ پول، اضافه برداشت ها و رفتارهای نظام بانکی کشور که به ضرر کلیت اقتصاد و  بازار سرمایه است ایستادگی کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: