صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۰۰
  • يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 12 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 September 14
کد خبر: ۱۰۱۸۴۴
احمد دستمالچیان، سفیر سابق ایران در لبنان در گفتگو با «راهبرد معاصر» بررسی می‌کند؛

چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی دولت جدید لبنان

احمد دستمالیچیان، سفیر اسبق ایران در لبنان دولت «نجیب میقاتی» را به استفاده از پتانسل‌های داخلی این کشور و کمک گرفتن از حزب‌الله توصیه کرد و گفت: برای موفقیت دولت جدید لبنان، نجیب میقاتی بدون اینکه تسلیم خواسته‌های نامشروع قدرت‌های منطقه‌ای و بین المللی و جریان‌های سیاسی داخل لبنان شود، باید با اتکا به مردم و نیروهای مردمی مثل حزب‌الله که آمادگی ساماندهی به کشور را دارند وارد عمل شود.

 

 

«احمد دستمالچیان»، کارشناس مسائل منطقه و سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در لبنان در خصوص تشکیل دولت جدید در لبنان به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: اتفاقات مختلفی که در لبنان رخ می دهد، برآیند سیاست های بین المللی و منطقه ای است. به عبارت دیگر انعکاس تحولاتی که در سطح منطقه و بین الملل رخ می دهد در لبنان ظاهر می شود و توافقاتی که در منطقه با حضور قدرت های بین المللی شکل می گیرد در مسائل لبنان به شدت تاثیر گذار است، مانند برگزاری کنفرانس بغداد که با هدف حل و  فصل مشکلات منطقه ای تشکیل شد و فرانسه نیز در این نشست حضور فعالی داشت. هر چند به نظر می رسد عرصه بین‌‌الملل به وفاقی درباره حل مشکلات لبنان رسیده اند تا این کشور روی آرامش سیاسی و اقتصادی را به خود ببیند، اما نجات دهنده لبنان، اتحاد، وفاق و همکاری ملی است.

 

وی با اشاره به تشکیل کابینه جدید دولت لبنان با نخست وزیری «نجیب میقاتی» اظهار داشت:  لبنان یکی از کشورهایی است که به شدت تحت تاثیر تحولات پیرامونی خود قرار می گیرد، آقای نجیب میقاتی که یک سیاستمدار تکنوکرات است باید تلاش کند تا ویرانی‌هایی که طی ماه‌های متوالی گذشته براثر نبودن دولت در این کشور به وجود آمده را به خوبی و به سرعت ترمیم کند.

 

دستمالچیان به چالش‌های پیش‌روی دولت جدید لبنان اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد آقای میقاتی در آینده دچار مشکلات عدیده ای می شود که باید با آنها دست و پنجه نرم کند. اولین مشکل کمبود مواد غذایی و سوخت دراین کشور است که دولت جدید بلافاصله برای حل آن باید اقدامات فوری و اساسی را در دستور کار خود قرار دهد. کسری بودجه و وضعیت اقتصاد در حال فروپاشی اقتصادی لبنان روزهای کاری سختی را پیش روی دولت جدید باز می کند، لذا مشخص نیست اقای نجیب میقاتی به تنهایی قادر به حل این چالش ها خواهد بود یا خیر؟

 

این کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: اگر قرار بر این باشد دولت لبنان برای حل مشکلات تنها تلاش کند و گروه های ذی نفوذ لبنانی در قبال کمک هایی که می خواهند به دولت ارائه دهند به فکر باج گیری باشند، و به اعمال سلیقه سیاسی خود بر دولت فکر کنند، مسلما لبنان دوباره دچار تلاطم و ناامنی های زیادی می شود و به هیچ وجه نمی تواند روی آرامش را به خود ببیند.

 

وی تصریح کرد: برای موفقیت دولت جدید لبنان، نجیب میقاتی بدون اینکه تسلیم خواسته های نامشروع قدرت‌های منطقه ای و بین المللی و جریان های سیاسی داخل لبنان شود، باید با اتکا به مردم و نیروهای مردمی مثل حزب الله که آمادگی ساماندهی به کشور را دارند وارد عمل شود.

 

سفیر سابق کشورمان در لبنان به نقش و تاثیر مثبت حزب‌الله در لبنان اشاره کرد و  یادآور شد: نجیب میقاتی باید از حزب الله کمک بگیرد چرا که حزب الله در شکل دهی رویداد بسیار مهم و استراتژیک اخیر یعنی خرید و حمل سوخت از ایران تا سواحل لبنان بسیار موثر بود درحالی که درطی سال های گذشته برخی از چهره های منافق در لبنان مثل «سمیر جعجع» یا «سعد حریری» به اسم مردم دست به اقداماتی زدند که به شدت به ضد منافع ملی لبنان تمام شد. لذا دولت آقای میقاتی باید منافقان را بشناسد و با گروه های حامی واقعی مردم همکاری نزدیکی داشته باشد.

 

احمد دستمالچیان دولت جدید لبنان را به استفاده از ظرفیت‌های داخلی توصیه کرد و گفت: نجیب میقاتی باید به این موضوع آگاه باشد که با اتکا به قدرت مردمی و با استفاده از توانایی ها و پتانسیل های بسیار زیاد مردم لبنان، باید برای خدمت به مردم تلاش کند تا نام خود را در تاریخ لبنان زنده نگاه دارد در غیراین صورت اگر مثل همتایان قبلی خود بازیچه دست کشورهای مختلف با اغراض شوم آنها شود مسلما نه تنها دولتش موفق نمی شود، بلکه به سرعت سقوط می کند.

 

وی در پایان تاکید کرد: با آمدن و رفتن کابینه ها مشکل لبنان حل نمی شود چرا که ساختار استعماری و طوایفی لبنان باید در یک گفتمان ملی و داخل خانه لبنانی حل شود. یعنی افراد مسئول و دلسوز در لبنان دور یک میز بنشینند و برای یک میثاق ملی جدید در راستای نجات لبنان اقدام اساسی انجام دهند.

نظر شما