صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۲:۰۹
  • سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Tuesday 14 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 September 16
کد خبر: ۱۰۲۳۷۰
دیدار سران جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در دوشنبه؛

عزیمت رئیس جمهور به تاجیکستان/ آیت الله رئیسی:برای همکاری‌های منطقه‌ای اهمیت زیادی قائل هستیم

رئیس‌جمهور پیش از سفر به تاجیکستان گفت: به منظور برداشتن گام عملی برای افزایش ارتباطات بین ایران و تاجیکستان قرارداد‌هایی در این سفر امضا خواهد شد.

به گزارش راهبرد معاصر، آیت‌الله رئیسی پیش از سفر به کشور تاجیکستان به منظور حضور در اجلاس شانگ‌های در فرودگاه مهرآباد با اشاره به مهمترین محور‌های سفر به تاجیکستان گفت: ما برای همکاری‌های منطقه‌ای اهمیت زیادی قائل هستیم. ما با تاجیکستان ارتباطات سیاسی و اقتصادی داشته و داریم، اما این روند دچار وقفه‌ای شد که ما در این سفر فصل جدیدی را رقم خواهیم زد.

وی افزود: در این سفر ارتباط با کشور‌های همسایه و منطقه و به ویژه کشور تاجیکستان دنبال خواهد شد. امیدواریم در مجموعه مذاکراتی که با مسئولان کشور‌های شرکت کننده در اجلاس اتفاق می‌افتد، تعامل خوبی بین کشور‌های آسیایی ایجاد شود.

رئیس جمهور گفت: به منظور برداشتن گام عملی برای افزایش ارتباطات بین ایران و تاجیکستان قرارداد‌هایی هم در این سفر امضا خواهد شد. وزرایی که در این سفر همراه ما هستند، در حوزه حقوقی و مسائل مختلف اقتصادی و کشاورزی امضا خواهد شد. البته حتما در پی این قرارداد‌ها باید اقدام و عمل جدی باشد تا روابط اجرایی‌تر و میدانی‌تری بین ایران و تاجیکستان برقرار شود.

 

سخنگوی دولت پاکستان: رئیسی و عمران‌خان در دوشنبه دیدار می‌کنند

 

اولین دیدار سران دو کشور همسایه ایران و پاکستان پس از پیروزیسید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری و آغاز کار دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

«فواد حسین» وزیر اطلاع رسانی و سخنگوی دولت پاکستان روز پنجشنبه با تشریح دستور کار سفر امروز نخست وزیر این کشور به تاجیکستان و حضور وی در اجلاس سران شانگهای، اعلام کرد: عمران‌خان قرار است در حاشیه این اجلاس با رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و پیرامون تعمیق روابط دوجانبه به ویژه آخرین تحولات افغانستان رایزنی کند.

وی افزود: دیدار با پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه نیز نهایی شده بود، اما به دلیل قرنطینه شدن وی، این دیدار به فرصت‌های بعدی موکول شد. نخست وزیر پاکستان همچنین با رئیس جمهوری چین و سایر رهبران کشور‌های حاضر در اجلاس شانگ‌های دیدار خواهد کرد.

وزیر اطلاع رسانی پاکستان اظهار داشت: بررسی وضعیت افغانستان موضوع مهم و اولویت دستور کار سران شانگ‌های خواهد بود و ما تلاش داریم تا در کنار دیگر همسایگان و بازیگران منطقه‌ای به صلح و ثبات در افغانستان کمک کنیم.

وی گفت: «چشم‌انداز آسیای مرکزی» از جایگاه کلیدی در سیاست خارجی پاکستان برخوردار است و سفر پیش روی عمران‌خان به تاجیکستان گامی بلند در مسیر گسترش همکاری‌ها با کشور‌های آسیای میانه به حساب می‌آید.

بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های از امروز با حضور نمایندگان ارشد کشور‌های عضو و ناظر، کار خود را در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز خواهد کرد.

مطالب مرتبط
نظر شما