صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۹:۴۵
  • چهارشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
  • Wednesday 27 July 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 September 20
کد خبر: ۱۰۲۸۷۹

انگلیس: غرب دچار تفرقه بیشتری شده است

رئیس کمیته منتخب دفاعی مجلس عوام انگلیس گفت، درگیری‌های دیپلماتیک با فرانسه پس از تحقیر خروج از افغانستان، باعث تفرقه بیش از پیش میان غربی‌ها شده است.

به گزارش راهبرد معاصر «توبایِس اِلوود» رئیس کمیته منتخب دفاعی مجلس عوام انگلیس روز دوشنبه گفت، غرب دچار تفرقه بیشتری شده است.

این مقام ارشد پارلمان انگلیس در مصاحبه با «اسکای نیوز» گفت: «در حال حاضر تحقیر ناشی از خروج نیروها از افغانستان سوالاتی را درباره هماهنگی و اتحاد و حتی رهبری آمریکا در ناتو ایجاد کرده است».

الوود افزود: «حالا درگیری دیپلماتیک با فرانسوی‌ها را شاهد هستیم که البته فرانسه واکنش بیش از حد نشان داده است اما مسئله فراتر از تبادل فناوری ساخت زیردریایی است. مسئله اتحادی جدید در حوزه هند-آرام است».

رئیس کمیته دفاعی مجلس عوام انگلیس مدعی شد: «اگر قرار است در برابر چین ایستادگی کنیم، این دقیقاً همان کاری است که باید انجام دهیم اما باید آن را با اتحاد انجام داد».

او در ادامه گفت: «آیا می‌توان فقط از طریق ابزارهای نظامی در برابر چین ایستاد؟ پاسخ خیر است. ما به همه ابزارها و همه اتحادها از جمله ابزارهای اقتصادی نیاز داریم تا در راستای یک هدف مشترک راهبردی حرکت کنیم».

الوود افزود:‌ «اکنون غرب بابت این مسئله بیش از پیش دچار تفرقه شده است و اگر قرار است سال ۲۰۲۱ سال سختی باشد، صبر کنید و ببینید در سال ۲۰۲۲ که دشمنان ما شروع به بهره‌برداری از تفرقه پیش آمده خواهند کرد، چه اتفاقاتی را شاهد خواهیم بود».

نحوه اجرای خروج ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا از افغانستان که به شکلی بی‌نظم و مفتضحانه انجام شد، کشورهای اروپایی را به فکر ایجاد یک اتحاد نظامی جدید متشکل از اعضای اتحادیه اروپا انداخته است.

از سوی دیگر، استرالیا هفته گذشته قرارداد مربوط به ساخت زیردریایی اتمی با فرانسه را لغو و قرارداد جدیدی با انگلیس و آمریکا را جایگزین آن کرد. دولت فرانسه ار اعتراض به این اقدام آن را «خنجر زدن از پشت» توصیف کرد و سفرای خود را از واشنگتن و کانبرا فراخواند.

پیش از این نیز مواضع «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ناتو در قبال هزینه‌های جمعی ناتو، اختلافاتی را میان آمریکا و متحدان اروپایی ایجاد کرد. این اختلافات تا جایی پیش رفت که رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد ناتو دچار مرگ مغزی شده است./فارس

 

برچسب ها
مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: