صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۲:۳۷
  • پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Thursday 16 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - 2021 September 23
کد خبر: ۱۰۳۰۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
کامران ندری، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد؛

ارتقاء شفافیت با انتشار صورت مالی بانک های دولتی

کامران ندری، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) اقدام وزارت اقتصاد در انتشار صورت مالی بانک ملی را اولین گام در شفافیت‌سازی اقتصاد کشور دانست و اظهار داشت: آنچه وزیر جوان در پیش گرفته می تواند امید زیادی برای شفاف‌سازی وضعیت شرکت‌های دولتی و نظام بانکی برای خروج از زیان‌دهی که بار تورم کمرشکنی دارد، ایجاد کند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ یکی از مهمترین وعده های دولتمردان در دولت آیت‌الله رئیسی ایجاد شفافیت در عرصه اقتصاد است. لذا اولین گامی که وزیر اقتصاد دولت انجام داد، انتشار صورت مالی بانک ملی بود. پیش از این احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد وعده شفاف‌سازی صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی را داده بود که سرعت عمل وی در اجرای آن با استقبال فعالان اقتصادی مواجه شد. لذا می توان گفت آنچه وزیر جوان در پیش گرفته می تواند امید زیادی برای شفاف‌سازی وضعیت شرکت‌های دولتی و نظام بانکی برای خروج از زیان دهی هایی که بار تورم کمرشکنی را به اقتصاد تحمیل می کند ایجاد کند.

 

کامران ندری، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگو با «راهبرد معاصر»  با اشاره به انتشار صورت مالی بانک ملی برای اولین بار و تاکید وزیر اقتصاد بر اهمیت شفافیت مالی در نظام بانکی و اقتصادی کشور گفت: این اقدام وزیر اقتصاد از این جهت حائز اهمیت است که اقتصاد در ایران در زمینه ها و بخش های مختلف نیازمند شفافیت و بررسی های همه جانبه است. یک بخش مهم و بسیار تاثیرگذار در اقتصاد ایران، نظام بانکی است، لذا اقدام به  شفاف‌سازی در اقتصاد ایران که یک ضرورت مهم به شمار می‌رود موضوع مهمی است که باید سال های قبل صورت می گرفت. متاسفانه دولت ها یا اعتقادی به این موضوع نداشتند یا اراده لازم را به خرج ندادند.

 

وی افزود: اینکه آقای خاندوزی این حرکت مهم و  لازم در اقتصاد را از بانک ملی شروع کرده تا اینجای کار بسیار خوب و قابل تقدیر است. اما آنچه از وزیر اقتصاد و دولت سیزدهم انتظار می‌رود این است که موضوع شفاف سازی مالی و اصولا شفاف سازی رویه نظام بانکی و بخش های دولتی تاثیر گذار در اقتصاد کشور، باید به همه نهادها و سازمان های مختلف تعمیم داده شود. یعنی این کار به یک رسم و فرهنگ عمومی و غالب در کشور تبدیل ‌شود تا براین اساس چالش های بسیاری از اقتصاد ایران حذف شود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) با تاکید بر اینکه شفاف سازی مالی باید در خصوص سایر بانک های دولتی نیز اتفاق بیفتد، اظهار داشت: بانکی که نشان می دهد بیش از ۷۰ درصد سرمایه زیان انباشته دارد، این بانک، طبیعتا یک بانک پر چالش، و لبریز از اشکالات اساسی است که طبعاً برای اقتصاد کشور سم مهلکی است. از این جهت چنین بانک هایی برای اقتصاد سم هستند چرا که بانک های زیان ده و ورشکسته برای سرپا ماندن خود و عدم  سقوط و ورشکستگی، هیچ راهی جز چاپ  پول برای هموار کردن ناترازی های خود ندارند. بانک‌هایی که یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده تورم در اقتصاد ایران به شمار می‌روند.

 

کامران ندری اقدام وزیر اقتصاد در انتشار صورت مالی بانک ملی را گامی موثر در زمینه شفاف‌سازی اقتصاد خواند و گفت: گام اولی که وزیر اقتصاد در خصوص شفاف‌سازی برداشته است می‌تواند کمک کننده باشد. به این دلیل که با شفاف سازی صورت های مالی بانک ها می توانیم متوجه شویم که ابعاد مشکل تا چه حد بزرگ است و چه راهکارهایی برای حل چالش های موجود در نظام بانکی می توان پیشنهاد داد. پیشنهاداتی که متناسب با ابعاد مشکل باشد.

نظر شما
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هرمز
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
تشکر از جناب وزیر محترم. خیلی عالی همینطور ادامه بدهید و این بانکهای مفسد رو رسوا کنید تا مردم ببینن ک کارکنان و مدیران بانکها با سرمایه های اونها حقوقهای نجومی و پاداشها و تسهیلات بی حساب و کتاب با سود ۲درصد دریافت میکنن. رسوا کنید این مفسدین زالو صفت خون مردم رو سالهاست میمکن.