صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - 2021 September 29
کد خبر: ۱۰۳۷۷۸
راهبرد معاصر بررسی می‌کند؛

از دفاع مقدس تا دفاع در عرصه درمان؛ روایتی از جهاد در مقابل کرونا

دفاع مقدس یادآور حماسه ای کم‌نظیر در تاریخ ایران و یادآور روزهایی سخت است که مقاومت ملتی بزرگ آن را در قابی از ایمان، شجاعت، اخلاص و شهامت به تصویر کشید. امروز هم جهاد کادر درمان در جنگی نابرابر و در صحنه مقابله با ویروس کرونا، حال و هوای هشت سال دفاع مقدس در یادها زنده کرده است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ هفته دفاع مقدس یادآور روزهایی که جانفشانی و ایثار و مقاومت پای ثابت تمام رزمندگان و مدافعان جان و مال و ناموس وطن است. آنهایی که سختی و مرارت را به جان می‌خریدند و با کمترین آب و غذا و امکانات جنگی، در برابر دشمن بعثی و انقلاب اسلامی مقاومت کردند. مدافعان وطن و رزمندگان دفاع از انقلاب و آرمانهای امام در دفاعی مقدس ایستادگی کردند، شهید و جانباز و اسیر شدند؛ اما اجازه تجاوز به آب و خاک وطن ندادند.  حالا روایت آن ایثار و شهادت و مقاومت‌ها با کمترین امکانات و سختی و مبارزه با دشمن بعثی و هم‌پیمانان منطقه‌ایش و استعمار جهانی ما را به یاد دو سال دفاع و سختی مدافعان سلامت در خط مستقیم جنگ علیه ویروس ناشناخته و منحوس کرونا می اندازد.

 

واژه ایثار گره‌گشای اوج حماسه مدافعان سلامت

اگر معنی واژه ایثار را جستجو کنید چند معنی ابتدای متن برایتان گره گشای آنچه از مدافعان سلامت گفتیم خواهد بود« غرض دیگران را بر غرض خویش مقدم داشتن . منفعت غیر را بر مصلحت خود مقدم داشتن و این کمال درجه سخاوت است‌. دیگری را در رساندن به‌منفعت و دفع مضرت بر خود مقدم داشتن و آن نهایت برادری است.»

 

واژه ای که مردم ایران بیش از چندین دهه است آن را با پوست و خون خویش احساس می‌کنند. شاید بتوان گفت جنگ تحمیلی اوج و قله ایثار در تاریخ معاصر ایران است. سال‌های وصف‌ناپذیری که ملت ایران، از هر قوم، زبان و با هر میزان تحصیلات و سواد، دست در دست هم و شانه به شانه یکدیگر، مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از تاریخ ایثارگری را برای جهانیان و آیندگان به ثبت رساندند. تاریخی که بازخوانی آن لحظات زیبایی از ایثار و شهادت را به تصویر می کشد و هر لحظه‌اش راوی ایثارگری و از خودگذشتگی‌های بسیاری است.

 

لباس رزم حماسه گران سلامت برای دفاع از وطن

حالا همان واژه بعد از چند دهه در روزگار کنونی برای مدافعان سلامت معنا می شود وقتی در اوج هجوم دشمن ناشناخته ای که هر روز تغییر شکل و تغییر تاکتیک میدهد، پرستاران، پزشکان و کادر درمان ایثارگرانه و شهید‌گونه لباس رزم بر تن کردند. آن هم نه یک لباس معمولی؛ گان، لباسی که من و شما حتی تاب پوشیدنش را برای یک ساعت نداریم. اما حماسه‌سازان عرصه سلامت آن را برای ساعت های متمادی می‌پوشند. به میدان آمدند، بیمار و شهید شدند اما از پای ننشستند.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در همان ابتدای فراگیری کرونا در اسفندماه ۱۳۹۸  در دیدار رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با تشکر صمیمانه از وزارت بهداشت و همکاران وزیر، پزشکان، پرستاران و کادرهای درمانی و مجموعه دست‌اندرکاران پزشکی کشور در مواجهه و مبارزه با ویروس کرونا، فرمودند: این زحمات بسیار با ارزش، جایگاه جامعه‌ی پزشکی و پرستاری را در جامعه بالا میبرد که برده است و اجر و ثواب الهی را به دنبال خواهد داشت.  ایشان در بخشی از سخنانشان گفته بودند: «بنده میخواهم صمیمانه تشکر کنم از پزشکان و پرستاران و مجموعه‌ی دست‌اندرکاران پزشکی در مواجهه و مبارزه‌ی با این بیماری‌ای که اخیراً در کشور به وجود آمده. همچنین تشکر کنم از وزارت بهداشت و درمان و مجموعه‌ی همکاران آقای وزیر بهداشت در این مجموعه به‌خاطر تلاشهایی که میکنند و زحمتی که میکشند.»

 

بیش از ۲۳۵ نماینده مجلس شورای اسلامی هم در ابتدای سال جاری در بیانیه‌ای تلاش پزشکان، پرستاران و تمامی کادر درمان در دوران کرونا را یادآور ایثارگری‌ها و جانفشانی‌های دوران دفاع مقدس عنوان کردند.

 

300 شهید مدافع سلامت برای 18 ماه

بر اساس گزارش‌ها، آمار شهدای مدافع سلامت از مرز 300 نفر گذشته و این آمار به جز جانبازان و بیماران کرونایی کادردرمان کشور است. دکتر«محمدرضا ظفرقندی» رئیس سازمان نظام پزشکی کشور پیش از این در خصوص آمار شهدای مدافع سلامت گفته بود: « در ۱۸ ماه اخیر جامعه پزشکی و کادر درمان کار و وظیفه مهمی را به نمایش گذاشت که آن هم ایثار و فداکاری در صحنه‌های مختلف همه‌گیری کرونا بود. این همراهی علی‌رغم همه محدودیت‌ها، کمبودها و مشکلات اتفاق افتاد و همکاران من موفق شدند جان‌های زیادی را نجات داده و جانفشانی کنند.»

 

وی در خصوص تفاوت جهاد در دوره کرونا با جهاد در دوره دفاع مقدس گفته است: «حدود ۳۰۰ شهید از کادر درمان داریم که بسیار بیشتر از زمان جنگ است و این موضوع نشانگر حضور جامعه پزشکی در دل خطر کرونا است. افرادی را از جامعه پزشکی سراغ دارم که یک یا دوبار به کرونا مبتلا شدند ولی هنوز هم روزانه حدود ۱۰۰ مریض کرونایی را ویزیت می‌کنند. پزشکان عمومی، متخصصان عفونی، داخلی، ریه، بیهوشی و...  با مبتلایان به کرونا مواجه هستند و در معرض خطر بسیاری قرار دارند و این در حالی است که علاوه‌ بر خودشان، خانواده‌هایشان نیز در معرض خطر هستند و این تفاوت بارز کرونا با زمان دفاع مقدس است؛ در آن زمان تیم‌های اضطراری که به جبهه می‌رفتند تنها خودشان در معرض خطر بودند؛ اما در مهلکه کرونا خانواده پزشکان هم در خطر هستند و باید به این امر توجه شود.»

 

باید گفت حماسه مدافعان سلامت در عصر کنونی حماسه ای بس ارزشمند است و شاید در مصادیقی پرخطرتر از حماسه دفاع مقدس باشد؛ چرا که همانطور که ظفرقندی بدان اشاره داشت حماسه در کرونا علاوه بر جان خود رزمنده سلامت و جان خانواده و اطرافیان وی را هم به خطر می اندازند آنهایی که با هر کمبودی از ماسک و دستکش تا سایر اقلام بهداشتی و دارو و درمانی بازهم جا خالی نکردند تا از تخصصشان در راه  نجات وطن و هم وطن استفاده کنند.

 

بهره سخن

 دفاع مقدس یادآور حماسه ای کم‌نظیر در تاریخ سرزمینی کهن و یادآور روزهایی سخت است که مقاومت ملتی بزرگ آن را در قابی از ایمان، شجاعت، اخلاص و شهامت به تصویر کشید و یاد و خاطره‌اش را در جان‌ها جاودان ساخت. امروز هم در جنگی نابرابر و در صحنه مقابله با ویروس کرونا، حال و هوای هشت سال دفاع مقدس در یادها زنده شد و بار دیگر فرزندان این مرزو وبوم در جبهه سلامت همچون مدافعان وطن، لباس رزم پوشیده و برای حفظ سلامت مردم به میدان آمدند و ایثارگرانه در راه خدمت به بیماران از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و نیز به خیل شهدا پیوستند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: