صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۲۱
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - 2018 November 28
کد خبر: ۱۰۴۰

آیا نمایندگان مجلس، می توانند لاریجانی را استیضاح کنند؟

بر طبق بند 26 آیین نامه داخلی مجلس اگر حداقل 25 نماینده نسبت به کیفیت اداره جلسات و نحوه ایفاى وظایف رئیس معترض باشند، مى‏ توانند طى تقاضاى کتبى، تشکیل هیأت رسیدگى به اعتراضات، مرکب از رؤساى کمیسیون‌هاى تخصصى و اعضای کمیسیون تدوین آیین‏ نامه داخلى مجلس را درخواست نمایند.
به گزارش "راهبرد معاصر"؛ برخی خبرگزاری ها با انتشار مطلبی از عبارت «استیضاح» برای علی لاریجانی رئیس مجلس استفاده می کنند این در حالی است که در آیین نامه داخلی مجلس کلمه استیضاح را تنها برای تعداد محدودی از مسئولیت ها در نظر گرفته است که ریاست مجلس از جمله آنها نیست. 


اما بر طبق بند 26 آیین نامه داخلی مجلس اگر حداقل 25 نماینده نسبت به کیفیت اداره جلسات و نحوه ایفاى وظایف رئیس معترض باشند، مى‏ توانند طى تقاضاى کتبى، تشکیل هیأت رسیدگى به اعتراضات، مرکب از رؤساى کمیسیون‌هاى تخصصى و اعضای کمیسیون تدوین آیین‏ نامه داخلى مجلس را درخواست نمایند. 


هیأت اخیر مکلف است ظرف ده روز با حضور سه نفر از منتخبین معترضین، به موضوع رسیدگى نماید. در صورتى که اکثریت اعضای هیأت رأى بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض دادند عضویت وى در هیأت رئیسه تعلیق مى‏ گردد. در غیر این صورت، رئیس به کار خود ادامه خواهد داد. 


گفتنی است؛ 27 نماینده مجلس در نامه ای خطاب به غلامرضا کاتب، رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس خواستار پاسخگویی رئیس مجلس در مورد ارسال مصوبات مجلس (لوایح پولشویی و پالرمو) به مجمع تشخیص مصلحت بدون رعایت تشریفات قانونی شدند، اما بازپس گیری 7 امضا زمینه را برای منتفی کردن این موضوع فراهم کرد. اما تجربه نشان داده ورود و خروج نمایندگان برای طرح سوال و یا استیضاح همواره شرایط یکسانی را تجربه نمی کند. در همین راستا فعال شدن دوباره این موضوع توسط نمایندگان و افزوده شدن به اسامی مطالبه گران چندان دور از ذهن نیست.
نظر شما