صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - 2021 October 04
کد خبر: ۱۰۴۳۱۶
راهبرد معاصر بررسی می‌کند؛

بایسته های جهاد تبیین برای جوانان و نوجوانان

انتشار افکار در فضای مجازی، نیازمند مطالعه کافی به همراه تفکر، تعقل، اندیشه و تحلیل است تا آن را بتوان افکار صحیح نامید و جهاد، نظم و برنامه‌ریزی و تسلط بر سواد رسانه‌ای می‌خواهد تا بتوان به عنوان راهبر فضای مجازی در این میدان مهم قدم گذاشت و اسیر روزمرگی و تفریح نشد، بنابراین مجاهد تبیین کننده یعنی می‌بایست با جریان تحریف و دروغ پرداز مبارزه کند و البته بداند که اصل قطعی حتی در مواجهه با دشمن، رعایت اخلاق و اخلاق‌مداری است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ از هر جوانی به اقتضای استعدادش، به اقتضای شغلش، به اقتضای خواستها و پسندهایش، انتظاراتی وجود دارد که مجموع این انتظارات، در واقع حرکت عظیم ملی ما را شکل می‌دهد و موتوری برای حرکت کشور است. جوانان، حقیقتاً به یک معنا موتور محرّکه کشورند؛ هم در امروزشان که جوانند، هم در فردایشان که مردان و زنان و مدیران و کارگزاران کشور خواهند بود. ۱۳۷۷/۱۱/۱۳

 

بیانات رهبر انقلاب اسلامی، به خوبی نشان می دهد که جوانان و نوجوانان موتور محرّکه‌ی حرکت رو به جلوی کشور هستند، حتی به تعبیر ایشان جوانان میوه‌ی دل ملّت و امید آینده‌ی کشور هستند، همان طور که شهید علی لندی امید ما نسبت به آینده کشور را پررنگ کرد، چرا که وی نوجوان فداکار 15 ساله‌ای بود که در پی آتش‌سوزی خانه همسایه، ۲ زن سالمند را نجات داد و خودش گرفتار شعله‌های آتش شد.

 

حال مخاطب یادداشت بنده هم، همین میوه های دل ملت هستند که میخواهیم با کمک یکدیگر و در هشت گام خلاصه، مجاهد تبیین کننده باشیم.

 

1- فضای شگفت انگیز مجازی!

دنیای مجازی، یک دنیای بی مکان و بی زمانی است تا هر لحظه ای که می خواهید به میل و اراده شخصی خودتان در آن مطلبی را برای همگان و البته برای همیشه درج کنید.

 

2- غرق در رسانه های نوین!

کارکردهای فضای مجازی گوناگون هستند، بطور مثال این کارکردها شامل انتقال اطلاعات، برقراری ارتباطات، آموزش، تجارت و کاسبی، تفریح و سرگرمی و... می باشند، وقتی کوچک تر بودید تنها کارکرد فضای مجازی بازی و سرگرمی بود اما اکنون دیگر اینطور نیست، چرا که فضای مجازی، ظرفیت عجیب و غریبی در بلعیدن وقت انسان دارد و او را گیج و سرخوش می کند تا در جهان رسانه های نوین غرق شود و تنبلی مانع از جهاد او در فضای مجازی برای رساندن پیام حق و درست به گوش همگان خواهد بود.

 

هیچ ملتی با تنبلی به سیادت و سعادت نمی‌رسد. بزرگترین مصیبت برای یک ملت این است که بگوید چون ما نتوانستیم همه‌ هدف‌های خود را تأمین کنیم، پس «وِلَش»! نخیر؛ بایستی هدف‌ها را دنبال کرد. ۱۳۷۹/۱۲/۲۲ - رهبرانقلاب

 

3- گوشه گیر فضای مجازی!

بنابراین باتوجه به فرصت های بی بدیل فضای مجازی، نباید خودمان را در گوشه یک رسانه خاص یا وسط یک بازی بی انتها نگه داریم، بلکه باید از فرصت های مهم آن برای پیشرفت خود و کشورمان تلاش کنیم.

 

«فضای مجازی واقعاً یک دنیای روبه رشد غیرقابل توقّف است؛ یعنی واقعاً آخر ندارد. هرچه انسان در این فضا پیش می‌رود، این همین‌طور ادامه دارد! این فرصت‌های بزرگی در اختیار هر کشوری می‌گذارد، تهدیدهایی هم در کنارش دارد؛ ما بایستی کاری کنیم که از آن فرصت‌ها حداکثر استفاده را بکنیم، از این تهدیدها تا آنجایی که ممکن است خودمان را برکنار نگه بداریم.»

 

4- اینجا قرن بیست و یکم است!

در قرن گذشته، رسانه ها یک طرفه بودند؛ به عنوان مثال در تلویزیون و رادیو صرفا شنونده و بیننده بودیم اما اکنون گوینده و نویسنده شده ایم! تا در قرن بیست و یکم نوجوان از روی صندلی منفعلانه مصرف‌کننده بلند شود و به عنوان یک کاربر و یک افسر جنگ نرم هم به آگاهی خودش کمک کند و هم دیگران را آگاه کند.

 

«البتّه امروز فضای مجازی یک فرصتی است برای این کار. حالا دشمنان از فضای مجازی جور دیگر استفاده میکنند امّا شما جوان های عزیز این جوری از آن استفاده کنید: از فضای مجازی استفاده کنید برای امیدآفرینی، برای توصیه‌ی به صبر، برای توصیه‌ی به حق، برای بصیرت‌آفرینی، برای توصیه‌ی به خسته نشدن، تنبلی نکردن، بیکاره نماندن و مانند این ها.» بیانات در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید مبعث۱۳۹۹/۱۲/۲۱

 

5- جنگ جنگ تا پیروزی!

جنگ امروز ما از توپ و تانک به فرهنگ و فضای مجازی رسیده است، دیگر با جنگ سخت روبرو نیستیم و اکنون در جنگ نرم و جنگ اراده ها قرار داریم، بنابراین می بایست تا می شود خودمان را مجهز کنیم.

 

امروز اینترنت و ماهواره و وسایل ارتباطىِ بسیار متنوع وجود دارد و حرف، آسان به همه جای دنیا می‌رسد. امروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقىِ فکری قرار داریم. اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ماست از مهمات تفکر اسلامی و انبارهای معارف الهی و اسلامی بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست. ۱۳۸۴/۲/۱۱ - رهبرانقلاب

 

6- از بمباران کاهویی پرهیز کن!

مصرفِ بی‌بار در رسانه‌ها، زمان شما را پر می‌کند؛ اما شما را رشد نمی‌دهد، مثل خوردن کاهو که خیلی زود انسان را سیر می کند تا از رسیدن مواد مغذی به او جلوگیری کند، در فضای مجازی نیز اگر هوشیار نباشیم، صرفا کلی مطلب فراگرفته ایم که عمقی ندارند، چرا که ما با پدیده سواد مصنوعی و الگوی جدید نادانی روبه رو خواهیم بود. یعنی مخاطب ما فکر می‌کند درباره همه چیز، همه چیز می‌داند در حالی که هیچ نمی داند.

 

7- تولید کننده اثرگذار!

گسترش رسانه‌های اجتماعی شرایط تولید و انتشار شخصی محتوا را برای کاربران آسان کرده‌ است؛ اما نباید تصور کرد که هر تولید رسانه‌ای و هر تولیدکننده رسانه‌ای، توان اثرگذاری بر مخاطب را دارد. چه بسیار کاربرانی که در سطوح مختلف به تولید و انتشار متن، صوت، عکس و فیلم می‌پردازند؛ اما بیش از آن‌که اثرگذار باشند، اثرپذیرند!

 

8- مجاهد تبیین کننده!

حال که ویژگی های فضای مجازی و اثرگذاری در آن را مرور کردیم، نوبت به تشریح فرمان رهبر انقلاب می-رسد: «با انتشار افکار صحیح در فضای مجازی به معنای واقعی کلمه جهاد کنید» 05/07/1400

 

انتشار افکار در فضای مجازی، نیازمند مطالعه کافی به همراه تفکر، تعقل، اندیشه و تحلیل است تا آن را بتوان افکار صحیح نامید و جهاد، نظم و برنامه ریزی و تسلط بر سواد رسانه ای می خواهد تا بتوان به عنوان راهبر فضای مجازی در این میدان مهم قدم گذاشت و اسیر روزمرگی و تفریح در آن نشد، بنابراین مجاهد تبیین کننده یعنی می بایست با جریان تحریف و دروغ پرداز مبارزه کند و البته بداند که اصل قطعی حتی در مواجهه با دشمن، رعایت اخلاق و اخلاق مداری است. امید آفرینی، توصیه به حق، توصیه به صبر، بیکاره نبودن، تنبلی نکردن و شکست محاصره تبلیغاتی دشمن از مهم ترین مطالبات رهبر انقلاب از جوانان و نوجوانان می باشد، البته همان طور که میدانیم هر کدام از ما به عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغ می بایست پیرامون خودمان را روشن کنیم.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: