صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۵۶ - ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - 2021 October 04
کد خبر: ۱۰۴۴۷۵

حمله هکری به فیس بوک و اینستاگرام صحت دارد؟

در حالی رویترز مدعی شده هکر ۱۳ ساله چینی به نام سون جیسو باعث توقف خدمات فیسبوک و واتس اپ و اینستاگرام شده است اما فیس‌بوک این حمله سایبری را رد کرده است. فیس بوک اعلام کرده است اختلال ناشی از مشکل تکنیکی است نه حمله‌ی سایبری.

به گزارش راهبرد معاصر در حالی رویترز مدعی شده هکر ۱۳ ساله چینی به نام سون جیسو باعث توقف خدمات فیسبوک و واتس اپ و اینستاگرام شده است اما فیس‌بوک این حمله سایبری را رد کرده است. نیویورک تایمز به نقل از فیس بوک گزارش‌ها درباره اینکه اختلال ایجاد شده در سرویس‌های فیس‌بوک به دلیل حملات سایبری رخ داده، تکذیب می‌کنیم.  سه برنامه واتس‌اپ، اینستاگرام و فیس‌بوک که همه متعلق به فیس‌بوک هستند و از زیرساخت‌های مشترکی استفاده می‌کنند، در ساعات گذشته پس از ساعت ۱۷ امروز، دچار اختلال شده و به‌طور کامل متوقف شده‌ بودنذ. سایر برنامه‌هایی که زیرمجموعه‌ای از فیس‌بوک هستند مانند  Facebook Workplace هم کارکرد خود را متوقف کردند.

 

 

بازدیدکنندگان وب‌سایت فیس‌بوک با این خطا مواجه شدند که مرورگرشان نمی‌تواند اتصال برقرار کند. واتس‌اپ و اینستاگرام هم باز می‌شدند اما هیچ محتوای جدیدی را نمایش نمی‌دهند و کاربران نمی‌توانند پیام جدیدی ارسال کرده‌ و یا دریافت کنند. اختلال در فیس‌بوک، تقریبا به‌ندرت اتفاق می‌افتد، اما تأثیر این اختلالات بسیار زیاد است، زیرا منجربه اختلال در سه اپلیکیشن بزرگ جهانی می‌شود.

این شرکت اغلب در مورد علل هرگونه مشکل، اظهار نظر نمی‌کند و حتی پس از برطرف شدن مشکل هم تمایلی به توضیح نشان نمی‌دهد. برای مثال، فیس‌بوک در سال ۲۰۱۹، بزرگترین خاموشی خود در چند سال گذشته را تجربه کرد و پس از آن فقط گفت که «با مشکلی در حین عملیات معمول تعمیر و نگهداری» مواجه بوده است.

رویترز مدعی شد: هکر ۱۳ ساله چینی به نام سون جیسو باعث توقف خدمات فیسبوک و واتس‌آپ و اینستاگرام شده است.

گفتنی است؛ ارزش سهام شرکت فیس بوک به دلیل اخلال در شبکه جهانی اینستاگرام و واتس‌آپ سقوط کرد.

تکذیب حمله هکری به فیس بوک

نیویورک تایمز در مورد اختلال در فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ به نقل از دو منبع جداگانه در تیم امنیتی فیس بوک نوشته است احتمال این که مشکل در دسترسی به این برنامه‌ها به دلیل حمله سایبری باشد بسیار کم است و احتمالا اختلال ناشی از یک مشکل تکنیکی است نه حمله سایبری.
جان گراهام کامینگ از مدیران فیس‌بوک گفته است: مشکل احتمالا از سرورهای فیس‌بوک است که باعث عدم دسترسی به واتس اپ و اینستاگرام شده است. همچنین اندی استون یکی از سخنگویان فیس بوک در توییتر نوشته است: ما خبر داریم که برخی در بخش‌هایی از دنیا در دسترسی به برنامه‌های ما دچار مشکل شده‌اند. در حال تلاش هستیم تا مشکل را به سرعت بر طرف کنیم و بابت اتفاقی که افتاده عذرخواهی می‌کنیم.

 

 

نظر شما