صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۰۴ - ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - 2021 October 24
کد خبر: ۱۰۶۰۵۰
افشین پروین پور، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

آمادگی نظام بانکی و صنایع در پشتیبانی از ساخت یک میلیون واحد مسکونی

افشین پروین پور، کارشناس بازار مسکن در خصوص توان صنعت کشور در تامین نیاز برنامه ساخت مسکن گفت: برخی نگران این موضوع هستند که با کلید زدن طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال به یک باره قیمت مصالح ساختمانی افزایش بیابد. خوشبختانه دولت در این مورد نگرانی ندارد، چرا که وضعیت تولید کشور در محصولاتی چون سیمان و فولاد بسیار بیشتر از نیازهای داخلی است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ دولت سیزدهم بر اساس قول خود در دوران انتخابات، به مرور برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصاد خود را برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال اعلام می‌کند. سوال مهم این است که اجرای  این برنامه‌ها نیازمند آماده سازی چه بسترها و پیش‌شرط‌هایی است؟ تامین مالی و تامین مصالح ساختمانی از چه مسیری ممکن است و باعث بروز تورم نخواهد شد؟

 

افشین پروین‌پور کارشناس بازار مسکن در گفت در خصوص اهمیت تامین مالی برای پروژه ساخت یک میلیون مسکن به لزوم  همراهی نظامی بانکی کشور با دولت اشاره کرد و گفت: به هر حال در این موضوع شکی وجود ندارد که اصولا نظام بانکی کشور مایل به سرمایه گذاری در پروژه های زود‌بازده‌ است و بخش اصلی تسهیلات نظام بانکی به سمت شرکت های بزرگ و یا شرکت‌های زیرمجموعه خود بانک‌ها سوق پیدا کرده است. از این لحاظ می توان انتظار داشت که برای تامین مالی ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال در ابتدای امر چالش‌هایی ایجاد شود و نظام بانکی کشور به این موضوع مقاومت نشان دهد.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تامین مالی بخشی از نیاز ساخت و ساز مسکن، بخصوص برای دهک‌هایی که توانایی مالی برای خرید زمین یا ساخت و ساز ندارد از نظام بانکی صورت می‌گیرد و این موضوع مهمی است که اینجا نقش و اراده دولت در فراخواندن نظام بانکی به این حمایت بسیار مهم و کارساز است.

 

پروین پور در این باره افزود: به هر حال بخشی از تامین مالی پروژه بزرگ ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال باید از سوی نظام بانکی کشور صورت بگیرد. دولت به این موضوع واقف است که مسکن جزء نیازهای اصلی و مهم زندگی مردم است، لذا دولت تمام توان خود را برای خانه دار کردن مردم با به میدان آوردن بخش خصوصی به کار بگیرد. خانه دار کردن مردم که در قانون اساسی تاکید شده، بخصوص برای اقشاری از مردم جامعه که توانمندی اقتصادی ندارند واجب است، لذا مردم از دولت انتظار ورود به چنین موضوعی را داشتند که آقای رئیسی در دوران انتخاباتی به عنوان نامزد ریاست جمهوری وعده ساخت و ساز مسکن را به مردم داد.

 

افشین پروین پور کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این سوال که با اجرای طرح ساخت و ساز یک میلیون واحد مسکونی در سال آیا قیمت مصالح ساختمانی افزایش نمی‌یابد گفت: برخی نگران این موضوع هستند که با کلید زدن طرح ساخت و ساز یک میلیون واحد مسکونی در سال به یک باره قیمت مصالح ساختمانی افزایش بیابد. خوشبختانه دولت در این مورد نگرانی ندارد، چرا که وضعیت تولید  کشور در  محصولاتی چون سیمان و فولاد بسیار خوب و حتی بیشتر از نیازهای داخلی است. به عبارت دیگر حتی با کلید زدن ساخت و ساز یک میلیون واحد مسکونی در سال نه تنها شاهد جهش قیمتی در اصلی‌ترین مصالح مثل سیمان و فولاد نخواهیم بود، بلکه حتی توان تولید و اجرای تعداد بیشتری واحد مسکونی را با توجه به ظرفیت بالای تولید در کشور داریم. بنابراین از این جهت جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

 

 وی در این باره توضیح داد: برخی به دنبال سوء‌استفاده‌های قیمتی به بهانه افزایش تقاضا بعد از کلید زدن ساخت و ساز یک میلیون واحد مسکونی خواهن بود و  انتظار می‌رود دولت به شدت روی تولید‌کنندگان سیمان و فولاد نظارت کند. ضمن اینکه دولت نیز برای پیشبرد هر چه سریع‌تر کار باید به گونه ای برنامه‌ریزی کند که ضمن ارتقای ظرفیت تولید، موانع بزرگی در برابر نوسانات قیمتی قرار دهد تا کار تولید و ساخت و ساز واحدهای مسکونی به سرعت و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده صورت بگیرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: