صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۲۲ - ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - 2021 October 24
کد خبر: ۱۰۶۶۵۸

شکست وزارت خارجه ترکیه در منصرف کردن اردوغان

رسانه‌های ترکیه از شکست وزارت خارجه ترکیه در منصرف کردن اردوغان از تصمیم اخراج دیپلمات‌های غربی خبرداد.

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از خبرگزاری تاس، رسانه‌های ترکیه اعلام کردند شماری از دیپلمات‌های وزارت خارجه این کشور تلاش داشتند تا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را راضی کنند تا سفرای کشور‌های غربی را «عناصر نامطلوب در ترکیه» اعلام نکند.

 

خبرگزاری «ANKA» ترکیه به نقل از برخی منابع دیپلماتیک اعلام کرد اردوغان دستوراتی را به وزارت خارجه این کشور داده بود تا این سفرا را در تاریخ ۲۱ اکتبر شخصیت‌های نامطلوب معرفی کنند؛ اما مقامات این وزارتخانه تلاش داشتند تا رئیس جمهور این کشور را از این تصمیم بازدارند؛ اما تلاشهایشان با شکست مواجه شد.

 

این خبرگزاری اعلام کرد سفرای آمریکا، آلمان، دانمارک، فنلاند، فرانسه، هلند، سوئد، کانادا، نروژ و نیوزیلند هنوز از وزارت خارجه ترکیه اخطار در خصوص ضرورت ترک خاک این کشور دریافت نکرده اند.

 

گفتنی است در پی تصمیم اخیر اردوغان در اخراج سفرای ۱۰ کشور غربی، مقامات کشور‌های مختلف به آن واکنش نشان داده و خواستار توضیح برای روشن شدن این موضوع شدند.

 

وزارت خارجه آمریکا پس از این تصمیم اردوغان اعلام کرد که منتظر است تا طرف ترکیه‌ای تصمیم آنکارا مبنی بر اخراج سفیران ۱۰ کشور از جمله آمریکا را به طور واضح روشن کند.

 

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: «ما گزارش‌ها را خوانده ایم و در این باره از وزارت خارجه ترکیه درخواست شفاف سازی داریم.»

 

وزارت خارجه آلمان نیز اظهار داشت که برلین پس از این اقدام ترکیه در قبال سفرا، با سایر کشور‌ها رایزنی خواهد کرد. این وزارتخانه همچنین نوشت که اظهارات اردوغان را بررسی خواهد کرد.

 

این تصمیم ترکیه در حالی گرفته شده که دوشنبه گذشته، سفیران آمریکا، فرانسه، آلمان، کانادا، دانمارک، هلند، نیوزلند، نروژ، سوئد و فنلاند در بیانیه‌ای مشترک خواستار آزادی عثمان کاوالا، یک زندانی سیاسی در ترکیه شدند./باشگاه خبرنگاران

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: