صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - 2021 October 26
کد خبر: ۱۰۶۷۲۷
یادداشت اختصاصی «امیر حسین کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت؛

چالش‌های طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو چیست؟

آنچه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نام طرح ساماندهی خودرو ارائه دادند فقط ناظر به واردات خودرو بود نه حل مسائل فنی و زیر ساختی صنعت خودرو و توجه به مانع زدایی و پشتیبانی از تولید خودروی با کیفیت ایرانی.

 

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ واردات خودرو از جمله موضوعات مهمی است که در چند سال اخیر محل بحث و تردیدهای زیادی شده است. اختلافات ایجاد شده درخصوص واردات خودرو، عقب ماندن صنعت خودروسازی کشور از رقابت با برندهای خارجی و مساله مهم ارزبری واردات خودروی خارجی در شرایط سخت تحریمی نیز از جمله موضوعات مهمی است که پیچیدگی موضوع را افزایش داده است.

 

برخی از کارشناسان و مسئولین موافق واردات و برخی به دلایل خود مخالف واردات خودرو به دلیل تحریم ها و محدودیت شدید منابع ارزی کشور هستند.اما آنچه در این میان حائز اهمیت است و یکی از پرسش های مهمی است که اصولا مورد نظر افکار عمومی است این است که چه زمانی، بهترین زمان برای واردات خودروی خارجی است. در پاسخ به این سوال که ذهن مردم را درگیر کرده می توان گفت، زمانی که درآمد ارزی کشور مثبت شود. اگر تحریم ها برداشته شود و سایر مسائل از جمله تحریم های بانکی که امکان مراودات و تراکنش های بین بانکی را از ایران با نظام بانکی جهانی گرفته حل و فصل شود، قطعا آن زمان با هیچ بهانه ای نمی توان جلوی واردات خودرو به کشور را گرفت. در چنین وضعیتی واردات خودروی خارجی اعم از دست دوم یا نو به کشور آزاد می شود. از سوی دیگر زمانی می توان واردات خودرو به کشور را آزاد کرد که نرخ تورم کاهش بیابد.

 

در حال حاضر به دلیل کاهش درآمدهای ارزی و کاهش فروش نفت و محصولات غیر نفتی، اقتصاد ایران درگیر چالش های بسیاری است که ماحصل آن نتیجه ای جز تحمیل تورم بالا به مردم را به دنبال داشته است. کاهش تولید که به دلیل کاهش منابع مالی و عدم دسترسی آسان به ماشین آلات و مواد اولیه مورد نیاز تولید صورت می گیرد موضوع مهمی است که صنایع کشور را با چالش های اساسی رو به رو می کند.

 

برای روشن شدن مساله اثر گذاری تحریم ها روی اقتصاد ایران وئاینکه در حال حاضر شرایط اقتصادی و ارزی کشور برای واردات خودروی خارجی حتی دست دوم نیز مساعد نیست می توان به موضوع قطع برق در سال جاری اشاره کرد. بی تردید در دو دهه گذشته مشکلی به نام قطعی برق یا گاز به شکل جدی که تابستان امسال تجربه کردیم، نداشتیم. شدت تحریم ها و چالش های ایجاد شده از سوی تحریم ها بر اقتصاد ایران دو سال گذشته ما را با مساله کمبود برق و گاز رو به رو کرده است. این در حالی است که ایران از نظر تکنولوژیکی در تولید برق و گاز کمترین مشکلی ندارد. وجود نیروهای متخصص برای احداث نیروگاه نشان می دهد به غیر از موضوع تامین منابع مالی و عدم سرمایه گذاری خارجی دراین بخش مشکل جدی برای توسعه برق و گازدر کشور وجود ندارد.

 

 بحران ایجاد شده در سه موضوع مهم برق، آب و گاز نشان می دهد اقتصاد ایران به شدت نیازمند سرمایه گذاری در بخش های یاد شده است. تولید بیشتر و سرمایه گذاری بیشتر در اقتصاد می تواند ما را از وضعیت بحرانی نجات دهد. در چنین شرایطی قطعا واردات خودرو هنگامی که زیر ساخت های اصلی کشور مثل گاز، برق و آب نیازمند تامین سرمایه و منابع مالی هستند، قطعا سرمایه های ارزی کشور نباید به سمت واردات خودرو سوق داده شود.

 

متاسفانه آنچه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نام طرح ساماندهی خودرو ارائه دادند فقط و فقط ناظر  به واردات خودرو بود نه حل مسائل فنی و زیر ساختی صنعت خودرو و توجه به مانع زدایی و پشتیبانی از تولید خودروی با کیفیت ایرانی.

 

متاسفانه در طرح ساماندهی مورد نظر نمایندگان مجلس در بخش صنعت خودروسازی کشور جای تولید بسیار خالی بود، بلکه تلاش بسیاری برای واردات خودرو صورت گرفته بود. در حالی که بر فرض مثال با آزاد سازی واردات خودرو در وضعیت بحرانی تحریمی، تورم به شدت افزایش می یابد به این دلیل که تولید واقعی نداریم و در حال مصرف داشته هایمان هستیم.

 

قانون اقتصاد بر این نکته تاکید دارد که در مجموع وقتی واردات بیشتر از ارزش آفرینی یا همان تولید و بهره وری اقتصادی باشد ارزش پول ملی کشور به شدت پایین می آید، موضوعی که به افزایش تورم یا افزایش پول بدون پشتوانه در اقتصاد منتهی می شود. در حالی که امروز دنیا به سمت توسعه تولیدات  ارزش آفرین که کشور را از درآمدهای بالا منتفع کند حرکت می کند

 

بی تردید اگر ما نیز وارد پروسه تولید ارزش آفرین شویم، آن زمان خود به خود واردات اتفاق می افتد و هیچ کسی نمی تواند مانع واردات خودرو به کشور شود. در این موضوع شکی وجود ندارد که اگر درامد ارزی کشور به بالای 50 میلیارد دلار برود هیچ کسی جلوی واردات را نمی گیرد و واردات خودرو به صورت طبیعی اتفاق می افتد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: