صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۵۳ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - 2021 October 26
کد خبر: ۱۰۶۹۲۶

کارت اعتباری یارانه چیست و به چه کسانی تعلق میگیرد؟

پس از اعلام لغو حذف ارز 4200 تومانی و تغییر شکل پرداخت آن  گفته شد که قرار است کارت اعتباری جایگزین آن شود. اما کارت اعتباری یارانه چیست و به چه کسانی تعلق میگیرد؟

به گزارش راهبرد معاصر پس از اعلام لغو حذف ارز 4200 تومانی و تغییر شکل پرداخت آن  گفته شد که قرار است کارت اعتباری جایگزین آن شود. اما کارت اعتباری یارانه چیست و به چه کسانی تعلق میگیرد؟ بنا بر اعلام رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس قرار است به جای اعطا ارز دولتی برای واردات سرانه مصرف برای مردم در نظر گرفته شده و کارت اعتباری شبیه کارت سوخت به آنها تعلق گیرد. به طوری که نرخ ارز ترجیحی برای هر فرد است و ما به التفاوت هم بر اساس نرخ بازار محاسبه می‌شود. همچنین افراد کم درآمد در اولویت دریافت کارت اعتباری خواهند بود.

 

کارت اعتباری یارانه چیست ؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، کالاهای اساسی با نرخ ارز نیمایی وارد می شود.

او بیان کرد: پیشنهاد مشخص ما این است که به جای ارز برای واردات، سرانه مصرف برای مردم در نظر گرفته شود. یعنی شبیه به مدل کارت سوختی که اکنون است. نرخ ارز ترجیحی برای هر فرد است و ما به التفاوت هم بر اساس نرخ بازار محاسبه می‌شود.

پورابراهیمی گفت: بنابراین مجلس کارت اعتباری را پیشنهاد داده است که بتواند بر اساس سرانه مصرف با قیمت‌های ترجیحی در اختیار مردم قرار بگیرد تا در مسیر مصرفی بتوانند با قیمت‌های ترجیحی کالاهایشان را خریداری کنند.

 

کارت اعتباری یارانه به چه کسانی تعلق میگیرد ؟

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: افراد کم درآمد در اولویت دریافت کارت اعتباری هستند.او افزود: چنانچه قرار شد به افراد دیگر هم پرداخت شود در دو سطح انجام می شود.

 

 

 

معایب حذف ارز 4200 تومانی

در ادامه امین دلیری کارشناس مسائل اقتصادی از ۵ شوک ارزی در دوران انقلاب و تاثیرات آن یاد کرد و گفت: ارز رسمی بین ارز ترجیحی و ارز بازار آزاد است. در سال ۷۴ نزدیک به ۵۰ درصد تورم از شوک ارزی ایجاد شد.

دلیری گفت: اشکال کار ارز ۴۲۰۰ تومانی به هرکسی که متقاضی بوده است پرداخت شده است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: تورم بعد از مدتی قدرت خرید ایجاد شده برای مردم از قبال یارانه ها را خواهد بلعید.

او افزود: سیاست های اعلامی دولت در خصوص مقابله با تورم و گرانی با حذف ارز یارانه ای منافات دارد.

 

مزایای حذف ارز 4200 تومانی

صمد عزیزنژاد کارشناس مسائل اقتصادی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص جزئیات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصریح کرد: امسال حدود ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی در نظر گرفته شده است.

او افزود: در دولت‌های گذشته تاکنون هیچگاه کالا‌ها با قیمت ارز دولتی به دست مردم نرسیده است.

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: در این بین افرادی که ارز دولتی دریافت کرده اند رانت‌های کلانی به جیب زده و کالا را با نرخ آزاد به مصرف کننده ارائه کرده اند.

او تاکید کرد: اینکه باید روش تخصیص این یارانه تغییر کند را همه قبول دارند اما باید راه‌های مناسبی برای حذف ارز مفسده آمیز ۴۲۰۰ ارائه شود.

عزیزنژاد افزود: یارانه‌ها باید به اشخاص داده شود به طور مثال نباید فقط به کسانی که خودرو دارند یارانه سوخت داده شود. به عبارتی در حال حاضر توزیع یارانه عادلانه نیست.

او گفت: بهترین کار این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای کالا‌های اساسی در نظر گرفته شده بود، آرام آرام حذف شود و مستقیم در قالب سبد کالا به مردم پرداخت شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت قبل تخلف قانونی و آشکار در این حوزه انجام داده است و ارز ۴۲۰۰ تمام نظام قتصادی کشور را آلوده کرده است.

 

 

حذف ارز 4200 تومانی به راحتی امکان پذیر نیست

«جعفر قادری»، نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با «برنامه مجلس برای کمک به دولت در زمینه حذف ارز ترجیحی» گفت: حذف ارز 4200 تومانی به راحتی امکان پذیر نیست زیرا افزایش قیمت کالاهای وارداتی که با ارز 4200 تومانی تامین مالی می‌شوند را به همراه خواهد داشت که این افزایش قیمت، آثار و پیامدهای تورمی ایجاد می کند. حذف ارز ترجیحی نیازمند بررسی و کارشناسی‌های متعدد میان مجلس و دولت است، به گونه‌ای نیست که امروز تصمیم بگیریم و فردا آن را اجرایی کنیم زیرا با آثار و پیامدهای جدی مواجه می‌شویم.

او در خصوص آسیب‌های ارز 4200 تومانی به بدنه اقتصادی کشور ادامه داد: ارز ترجیحی میزان تقاضا را افزایش داده که به ضرر تولیدات داخلی است و منجر به ایجاد رانت برای عده‌ای خاص شده و بستر فساد را فراهم کرده و مشکلات زیادی را به بار آورده است، با وجود آن‌که دولت چندین سال این ارز را در اختیار واردکنندگان قرار داده اما در نهایت کالاها با نرخ آزاد به دست مصرف کننده نهایی رسیده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: تخصیص این ارز، خسارات متعدد دیگری مانند هدر رفت منابع ارزشمند ارزی به بی‌ثمرترین شکل و توزیع وسیع رانت را در پی داشته شده است. باید در برخی از کالاها که به واردات وابستگی شدید دارد، ثمره ارز ترجیحی با نظارت دقیق به تولید کننده برسد و در کالاهایی که وابستگی چندانی به واردات ندارد با اعطای کارت اعتباری به مصرف کننده، موضوع را مدیریت کرد.

قادری در رابطه با افزایش قیمت لوازم خانگی در طی این چند روز اخیر مطرح کرد: اینکه از کالای داخلی حمایت کنیم مطلب درستی است اما نباید تولیدات داخلی را به حال خود رها کرد تا به هر شکلی که خواستند قیمت‌گذاری کنند، وقتی محدودیتی را برای یک کالای خارجی مطرح می کنیم به معنای آن نیست که تولید داخل آزادی عمل داشته باشد و به هر قیمتی محصولات خود را به فروش برساند. باید شورای رقابت به این موضوع ورود و در قیمت‌گذاریها دخالت کند.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: