صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - 2021 October 31
کد خبر: ۱۰۷۵۰۳

جزئیات جدید از افزایش حقوق و همسان سازی حقوق بازنشستگان

لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان در مجلس همچنان مسکوت است و مورد بررسی قرار نگرفته است. همسان سازی حقوق بازنشستگان و دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان از مطالباتب ازنشستگان تامین اجتماعی و هم چنین فرهنگیان بازنشسته است.

به گزارش راهبرد معاصر،لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان در مجلس همچنان مسکوت است و مورد بررسی قرار نگرفته است. همسان سازی حقوق بازنشستگان و دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان از مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی و هم چنین فرهنگیان بازنشسته است. طرح‌ها و لوایحی که در این خصوص در اواخر دولت دوزادهم ارائه و تاحدودی اجرا شد و انتقاد‌هایی نیز در خصوص منابع تامین اعتبار و بودجه اختصاصی برای این طرح‌ها و همچنین شفاف نبودن نحوه افزایش حقوق‌ها و ملاک سابقه بازنشستگان گرفته شد که این طرح‌ها را دچار سردرگمی کرده است.

 

نحوه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در همسان سازی حقوق

 

علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران درباره بازنشستگی تأمین اجتماعی توضیحات جامعی داد.


بازنشسته‌ای که دارای سابقه ۱۰ یا ۱۵ ساله است باید به همان اندازه مشمول افزایش حقوق بشود و آن کسانی هم که سابقه بیشتری دارند به اندازه همان سابقه مشمول این قانون بشوند.


علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران درخصوص اشکالات اجرای مرحله اول متناسب سازی حقوق بازنشستگان گفت: هر کجا در کلیات یک طرح اشتباهاتی رخ داده اسباب نارضایتی را فراهم کرده و به همین خاطر من تصور می‌کنم در چنین موقعیت‌هایی باید شرایط کار را تغییر داد. در مرحله اول متناسب سازی‌ها سابقه‌ها در نظر گرفته شد.

یعنی ما بازنشسته‌هایی داریم که از ده سال تا سی و پنج سال سابقه دارند. با توجه به چنین شرایطی سوال این است که آیا باید بین سابقه ده ساله و سابقه سی و پنج ساله هیچ تفاوتی قائل نشویم و یکسان برخورد کنیم و بگوییم حقوق همه این‌ها به یک اندازه افزایش پیدا کند؟ یا اینکه برای آن بازنشسته‌ای که دارای سابقه سی و پنج ساله است برای هر سال از سابقه اش امتیاز در نظر گرفته بشود؟

وی ادامه داد: من تصور می‌کنم آن بازنشسته‌ای که دارای سابقه ده یا پانزده ساله است باید به همان اندازه مشمول افزایش حقوق بشود و آن کسانی هم که سابقه بیشتری دارند به اندازه همان سابقه مشمول این قانون بشوند. درواقع تقسیم امتیاز از طرف ما به این شکل انجام گرفته است. چون صندوق تامین اجتماعی نه صندوق صدقات است و نه کمیته امداد. در صندوق تامین اجتماعی مدت بیمه پردازی افراد از اهمیت برخوردار است. ما هم بر همین مبنا سابقه‌ها را در نظر گرفته ایم و برای هر یک سال امتیازی را لحاظ کرده ایم. صحبت ما این است که هر کسی که دارای سابقه ده ساله باشد باید صد و پنجاه هزار تومان از این متناسب سازی به حقوقش اضافه شود. وقتی پولی را که در اختیار ما گذاشته اند را بین هر سال تقسیم می‌کنیم به ازای هر یک سال پانزده هزار تومان می‌توانند دریافت کنند.

افزایش صد و شصت هزار تومان برای فرد با ۱۶ سال سابقه کار

دهقان کیا خاطرنشان کرد: بر این مبنا برای آن کسی که سابقه شانزده ساله دارد این افزایش صد و شصت هزار تومان و برای فرد دارای سابقه هفده ساله این مبلغ صد و هفتاد هزار تومان خواهد بود. یعنی این مبلغ برای هر سال سابقه ده هزار تومان افزایش پیدا می‌کند تا بیست و پنج سال. از بیست و پنج تا سی و پنج سال این افزایش سالانه بیست هزار تومان خواهد بود. علتش هم این است که تعداد بازنشسته‌هایی که ما الان داریم تقریبا به طور متوسط بیست و یک سال بیمه پردازی دارند. ما به این نظر رسیدیم که امتیاز این افراد را بیشتر کنیم که تشویقی صورت بگیرد و بعد از این افراد با سابقه کمتر از بیست و پنج سال برای بازنشستگی اقدام نکنند بلکه با سابقه بالای بیست و پنج سال برای بازنشسته شدن وارد عمل بشوند.

مورد دیگر هم به میزان آورده این بازنشستگان مربوط می‌شود. یک بازنشسته‌ای در زمان اشتغالش یک میلیون و دویست هزار تومان برای حق بیمه پرداخت کرده و فرد دیگری هم پنج میلیون تومان پرداخت کرده است. این افراد به نسبت آن مبلغی که برای بیمه پرداخت کرده اند مشمول متناسب سازی حقوق‌ها شده اند. این شرایط به مرحله اول اجرای طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان مربوط می‌شود.

چهار میلیون و دویست هزار تومان برای سابقه سی ساله

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران افزود: برای اجرای مرحله دوم این طرح هم قرار بود حداقل بگیران ما که حدود شصت درصد را تشکیل می‌دهند شامل افزایش حقوق بشوند. پیشنهاد ما این بود که از دو میلیون و هشتصد هزار تومان به چهار میلیون و پانصد هزار تومان برسد. پیشنهاد خود سازمان تامین اجتماعی سه میلیون و هفتصد هزار تومان بود. اما در نهایت به چهار میلیون و دویست هزار تومان برای حداقل بگیران دارای سابقه سی ساله و برای افراد با سی و پنج سال سابقه چهار میلیون و پانصد هزار تومان در نظر گرفته شد. این ارقام مربوط به حداقل بگیران ما در سال هزار و چهارصد است. برای سایر سطوح هم افرادی را داشتیم که در زمان بازنشستگی سقف حقوق را دریافت می‌کردند. در حال حاضر این سقف حقوق به چیزی در حدود دوبرابر حداقل دستمزد رسیده است. یعنی پنج برابر حداقل دستمزد عقب افتاده است.

متناسب سازی‌ها باید با افزایش حقوق‌ها همراه شود

دهقان کیا تصریح کرد: ما پیشنهاد کردیم به جای اینکه پنج برابر پرداخت شود نهایتا هفتاد و پنج درصد یعنی از دو برابر شدن حقوق این افراد اضافه نمی‌کنیم که هفتاد و پنج درصد هم بیشتر نشود. چون با اعتبارات مالی تامین اجتماعی تحقق این امر امکانپذیر نبود. بیست و پنج درصد برای افرادی که در سایر سطوح هستند مانده که خواسته ما این است که هرچه زودتر پرداخته شود. اما الان با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی وضع مالی مناسبی ندارد ما درباره این مساله فشاری نیاورده ایم.

ولی در مرحله دوم متناسب سازی‌ها در فروردین امسال به شکل یکنواخت حقوق سایر سطوح را بدون متناسب سازی افزایش داده بودند. ما مخالفت کردیم و گفتیم مساله متناسب سازی هم جزو حقوق محسوب می‌شود و باید آن مبلغی که بابت متناسب سازی اضافه شده هم شامل این افزایش حقوق‌ها بشود. درحال حاضر هم اگر چنین مساله‌ای مطرح است ما این انتظار را داریم که اگر متناسب سازی‌ها امسال هم ادامه پیدا می‌کند افزایش حقوق‌ها هم باید اتفاق بیفتد. اما دائمی شدن متناسب سازی‌ها را من هنوز متوجه نشده ام که به چه معناست.

 

 

جزئیات تازه از همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی وفرهنگیان بازنشسته

 

 

در تازه‌ترین اظهار نظر رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرده که اجرای این برنامه با هدف ایجاد عدالت در پرداخت‌ها در برنامه هفتم توسعه محقق خواهد شد.

این نکته در حالی اعلام می‌شود که هنوز خبر مشخصی درباره تدوین برنامه هفتم توسعه منتشر نشده است. برنامه ششم توسعه در سال ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید.

پیش از این انتقاداتی نسبت به اقدامات صورت گرفته در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان صورت گرفته و حتی مسعود میرکاظمی نیز عملکرد دولت پیشین در این خصوص را مورد نقدی جدی قرار داد. وی تاکید کرده بود: بعضی از اتفاقات در روز‌های آخر دولت قبلی اتفاق افتاده که خیلی اخلاق مدارانه نبوده و امروز ما را در تنگنا قرار داده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره پاداش بازنشستگی فرهنگیان هم گفت: آنچه که در چارچوب قانون است حتماً دنبال خواهیم کرد و به تدریج در دستور پرداخت قرار می‌دهیم البته کار خیلی سختی است، ولی امیدواریم با انقباضی کردن برخی هزینه‌ها که می‌توان آن‌ها را کنترل کرد امسال را بگذرانیم تا وارد برنامه سال ۱۴۰۱ شویم که اتفاقات اساسی باید بیفتد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه به موض

وع همسان‌سازی حقوق و فوق‌العاده شغل فرهنگیان که اخیراً با آن مخالفت‌هایی صورت گرفت، اشاره داشت و توضیح داد: در روز‌های پایانی دولت گذشته اتفاق‌هایی افتاده و احکامی صادر شده که اخلاقی نیست و‌ای کاش اینگونه برخورد نمی‌کردند تا دولت جدید را در تنگنا قرار داده و این احساس ایجاد شود تا دولت در مقابل مردم و یا فرهنگیان ایستاده است.

متناسب‌سازی یکی از مطالبات مهم بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بوده است. دولت دوازدهم "متناسب‌سازی پرداخت مستمری‎ها" را با هدف افزایش سطح معیشت مستمری بگیران و همسان سازی حقوق آنان با بازنشستگان کشوری بر اساس قانون برنامه ششم توسعه اغاز کرد. این اقدام، یک بار در مرداد ۹۹ و یک بار در ابتدای سال ۱۴۰۰اجرایی شد و افزایش ۲.۵ برابری متوسط پرداختی به بازنشستگان از اسفند ۹۸ تا فروردین ۱۴۰۰ را به همراه داشت.

در نهایت حداقل میزان پرداختی یک مستمری بگیر با ۲۰ سال سابقه به نسبت سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۳۵درصد افزایش یافت به نحوی که مبلغ مذکور در سال ۱۴۰۰ با داشتن همسر و دو فرزند به ۳۹ میلیون ریال رسید. همچنین حداقل میزان پرداختی یک مستمری‌بگیر با ۳۰ سال سابقه به نسبت سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۵۸ درصد افزایش یافت به نحوی که مبلغ مذکور در سال ۱۴۰۰ با داشتن همسر و دو فرزند به ۴۳میلیون ریال رسید.

با این اقدام، دائمی شدن حقوق بازنشستگان نیز در دستور کار دولت دوازدهم قرار گرفت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در روز ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام کرد که پیش‌نویس لایحه دائمی شدن حقوق بازنشستگان اعم از لشگری، کشوری و البته تامین اجتماعی در شش ماده و پنج تبصره با حضور نمایندگان این بازنشستگان در سازمان برنامه و بودجه تهیه شده است. «لایحه دائمی شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان» در روز نهم تیرماه از سوی هیئت وزیران و با هدف استمرار متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان پس از پایان برنامه ششم توسعه و به منظور برقراری عدالت در نظام پرداخت و رفع دغدغه و بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران به تصویب رسید و روانه مجلس شد.

در حالی که رییس کانون بازنشستگان منتقد بی مهری مجلس نسبت به این لایحه است، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درآخرین اظهارنظر اعلام کرد نمایندگان با همکاری سازمان برنامه و بودجه در پی رفع موانع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در بودجه ۱۴۰۱ هستند.

حمیدرضا حاجی بابایی افزود: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در قانون برنامه ششم توسعه کاملا محرز است و دغدغه امروز بازنشستگان کشوری دائمی شدن این قانون است. البته مجلس این آمادگی را دارد در دائمی شدن قانون همکاری کند. علاوه بر این مجلس پیگیر این موضوع هم است تا در برنامه هفتم توسعه محقق شود.

حاجی بابایی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ حتما موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان لحاظ خواهد شد، عنوان کرد: در بودجه ۱۴۰۱ تخصیص بودجه به بازنشستگان کشوری و لشکری و سازمان تامین اجتماعی حتما لحاظ می‌شود. کما اینکه این موضوع در بودجه ۱۴۰۰ هم لحاظ شده بود و مشکلی در این باره برای سال آینده پیش نخواهد آمد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید براینکه دولت و مجلس باید در این باره همکاری کنند عنوان کرد:البته سازمان برنامه و بودجه کمیته‌ای برای پیگیری موضوع همسان سازی حقوق کارکنان دستگاه‌های مختلف تشکیل داده تا به کمک مجلس بتوانیم نظام عدالت پرداخت را در کشور حکفرما کنیم.

نکته اینجاست که مجلس شورای اسلامی در شرایط کنونی وقت زیادی را برای تصویب طرح‌هایی، چون صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و طرح‌هایی از این دست گذاشته است و همین امر سبب شده طرح دو فوریتی نظیر دائمی شدن همسان سازی حقوق را از دستور کار خارج نماید. از این رو برخی معتقدند با این وضعیت ممکن است این طرح مهم در سال جاری به نتیجه نهایی نرسد.

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: