صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 02
کد خبر: ۱۰۷۷۰۶
یادداشت اختصاصی «همایون دارابی»، کارشناس بازار سرمایه؛

چرا بورس در هفته‌های اخیر دچار ریزش شد؟

موضوع فروش اوراق دولتی برای تامین کسری بودجه دولت موجب فرار سرمایه ها از بورس به سمت خرید اوراق شده است. بی تردید فروش اوراق در بازار پیامی به جز نابودی بورس ندارد. تداوم فروش اوراق دولتی در بازار سرمایه نتیجه خوبی را برای سهامداران به دنبال نخواهد داشت و جز زیان و فشار بیشتر بر بازار با خروج سرمایه ماحصلی برای اهالی بازار ایجاد نمی کند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بازار سهام روزها و هفته های حساسی را پشت سر می گذارد. روزهایی که این موضوع را در ذهن تداعی می کند که بورس دچار همان ریزش هایی شده که سال گذشته درگیر آن بود. به این معنا که به نظر می رسد ریزش های امسال تفاوت معنا داری با ریزش های سال گذشته ندارد. چرا که عمده ترین دلایل ریزش های سال گذشته و امسال مساله تصمیم گیری درباره نرخ ارز، نرخ بهره و موضوعاتی بود که تصمیم گیری های مدیریتی نقش بسزایی در کلیت آن داشت.


بی تردید بازار سرمایه انتظار داشت مسوولین بنا به وعده های داده شده در جریان انتخابات و انتخاب وزرا به موضوع مهمی چون قیمت‌گذاری دستوری در بورس توجه کنند تا با رفع این معضل بزرگ، بخش قابل توجهی از مشکلات شدیدی که در بورس ایجاد شده مرتفع شود.


اهالی بازار سرمایه از ابتدای تشکیل دولت تا کنون امیدوار بودند که بنا بر وعده های داده شده از سوی وزیر اقتصاد و دولتمردان، موضوع حذف قیمت گذاری دستوری در دستور کار دولت در بورس قرار بگیرد. موضوعی که متاسفانه تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است و همین عوامل باعث عدم نارضایتی در بورس و بر هم زدن تعادل در بازار سرمایه شده است.


موضوع فروش اوراق دولتی برای تامین کسری بودجه دولت نیز موجب فرار سرمایه ها از بورس به سمت خرید اوراق شده است. بی تردید فروش اوراق در بازار پیامی به جز نابودی بورس ندارد. تداوم فروش اوراق دولتی در بازار سرمایه نتیجه خوبی را برای سهامداران به دنبال نخواهد داشت و جز زیان و فشار بیشتر بر بازار با خروج سرمایه ماحصلی برای اهالی بازار ایجاد نمی کند.


با عرضه کردن اوراق دولتی در بورس، نقدینگی فعال بازار به سمت خرید اوراق کشیده می شود. خروج نقدینگی از بازار سرمایه یک عامل مهم در تکرار ریزش های بازار است. موضوعی که منجر به عدم تمایل سرمایه گذاری در بورس و به تبع آن موجب ریزش های مکرر در بورس می شود.


امروز اهالی بازار سرمایه منتظر تحقق وعده های دولت هستند. وعده هایی که در جریان دوران انتخاباتی به بازار داده شده اما متاسفانه به دلیل مشکلات مالی دولت و چالش هایی که تحریم ها بر اقتصاد ایران تحمیل کرده این وعده ها تا کنون به هیچ وجه محقق نشده است.


اگر دولت فروش اوراق را در بازار متوقف نکند، قطعا صندوق ها و بانکها منابع خود را برای خرید اوراق به این موضوع تخصیص می‌دهند و نقدینگی از بازار به شدت خارج می شود. این موضوع خبر بدی برای بورس است لذا بازار سرمایه در حال حاضر، نیازمند تزریق شدید نقدینگی است. یعنی دولت باید علی رغم عدم فروش و عرضه اوراق در بورس؛ با کمک های مالی صندوق تثبیت و صندوق توسعه بورس را از وضعیت کنونی نجات دهد.اگر دولت با ابزارهای عنوان شده و عدم فروش اوراق در بورس به بازار سرمایه کمک کند نمی توان انتظار داشت بازار سهام به این زودی ها بتواند از چاله خارج شود و بورس روزهای خوبی را به خود ببیند. از این نظر اهالی بازار سرمایه انتظار دارند دولت در این موضوع ورود جدی و سریعی داشته باشد تا مانع ریزش ها و افت های شدیدی شود که بخشی از آن به سیاست گذاری های دولت در بورس باز می گردد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: