صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۰۵
  • سه‌شنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
  • Tuesday 20 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۸ - ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - 2018 November 30
کد خبر: ۱۰۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

هدف آمریکا از برپایی دوباره نمایشگاه ضدایرانی چیست؟

روز گذشته (8 آذر) آمریکا بار دیگر با برپایی نمایشگاه ضدایرانی مدعی ارسال سلاح توسط ایران به برخی کشورهای منطقه شد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ روز گذشته (8 آذر) آمریکا بار دیگر با برپایی یک نمایشگاه ضدایرانی با حضور خبرنگاران در ادعاهای تکراری و مضحک مدعی شد مهمات و تسلیحات به نمایش گذاشته شده متعلق به ایران است که به کشورهای منطقه به خصوص یمن جهت اقدام علیه عربستان ارسال شده است.


این نمایش تبلیغاتی با حضور برایان هوک، مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا برگزار شد. هوک در این نمایش ضدایرانی مدعی شد"سلاح‌های ایرانی ارسال شده برای یمن، افغانستان و بحرین هستند." وی همچنین مدعی نقض قطعنامه های سازمان ملل از سوی ایران شد.


این نمایش ضدایرانی در حمایت از عربستان و در راستای منافع واشنگتن در حالی در مقطع کنونی منطقه برگزار شد، که عربستان سعودی به خصوص محمد بن سلمان به دلیل ترور جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی و دولت ترامپ به دلیل موضع منفعلانه و حتی حمایتی تحت هجمه شدید رسانه ای و افکار عمومی قرار دارد.


مسبوق به سابقه بودن نمایش ضدایرانی توسط واشنگتن و هم پیمانانش

مرور اقدامات یکسال گذشته توسط واشنگتن و کشورهای هم پیمان منطقه ای آن نشان می دهد پیشتر آمریکا با نقش آفرینی نیکی هیلی، نماینده مستعفی واشنگتن در سازمان ملل و ائتلاف سعودی با محوریت امارات به برپایی نمایشگاه ضدایرانی پرداخته است.


- نگاهی به نمایش ضدایرانی نیکی هیلی

حدود یکسال پیش (23 آذر 1396) بود که نیکی هیلی نماینده مستعفی آمریکا در سازمان ملل با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی در پنتاگون مدعی ارسال سلاح از سوی ایران به یمن شد و گفت: "می‌خواهیم ائتلافی برای مقابله با ایران تشکیل دهیم.در شورای امنیت و سازمان ملل هم خو استار همکاری هستیم. باید بنشینیم یک طرحی برای مقابله با ایران بریزیم،قطعنامه ۲۲۳۱ نقض شده است.چون ایران تسلیحات صادر کرده‌موضوع را به شورای امنیت می بریم‌.ایران در یمن سوریه لبنان و عراق اقدامات بی‌ثبات‌کننده انجام مي‌دهد" به نظر می رسد در آن مقطع آمریکا به دنبال آماده سازی افکار عمومی جهت خروج از برجام بود. اگرچه اعلام خروج آمریکا از توافق هسته ای در 23 اردیبهشت 1397 چندان با واکنش مثبتی از سوی افکار عمومی، رسانه ها و کشورها به دلیل در تعارض بودن این اقدام یکجانبه با قواعد بین المللی از سوی واشنگتن، همراه نبود.


- نمایش ضدایرانی ائتلاف سعودی با محوریت امارات

30 خرداد 1397 بود که ائتلاف متجاوز سعودی پس از شکست در عملیات اشغال بندر حدیده در یمن، با برپایی یک نمایش تبلیغاتی مدعی ایرانی بودن تسلیحات مبارزان یمنی شد. در این باره یک مقام وزارت خارجه امارات در این در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیدپرس مدعی شده بود: " کارشناسان نظامی اماراتی با صرف زمان، قطعات این تسلیحات را برای بررسی دقیق از همدیگر جدا کرده و متوجه شده‌اند که آنها از ایران وارد شده‌اند!" شکست در عملیات اشغال بندر الحدیده با وجود صرف تمام توان نظامی و رسانه ای ائتلاف متجاوز سعودی دلیل اصلی برگزاری چنین نمایشگاهی از سوی امارات جهت منحرف کردن افکار عمومی از سوی ریاض و ابوظبی با اتهام زنی به ایران بود.


واشنگتن در مقطع کنونی با برپایی نمایشگاه ضدایرانی چه اهدافی را دنبال می کند؟

همانگونه که گفته شد، با تشدید هجمه های علیه واشنگتن و ریاض به دنبال ترور جمال خاشقچی، مقامات کاخ سفید تلاش می کنند با جنگ رسانه ای، با تبرئه کردن سعودی ها ایران را تهدید اول صلح و ثبات منطقه معرفی نماید. همچنین شکست سیاست واشنگتن در اجماع ضدایرانی پس از خروج از برجام و اعمال تحریم های اقتصادی، عاملی است که آمریکایی ها را به فکر استفاده از حربه های دیگر انداخته است. گرچه پیشتر نیز واشنگتن از تاکتیک رسانه ای متهم کردن ایران به ارسال سلاح به برخی کشورهای منطقه استفاده کرده است، ولی به نظر می رسد در بازه زمانی فعلی دستان خالی مقامات کاخ سفید در همراه کردن افکار عمومی با خود در پیشبرد اهداف ضدایرانی، چاره ای جز استفاده از تاکتیک های آزمون شده محتوم به شکست باقی نگذاشته است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
برای فریب افکار عمومی جهان از قتل خبرنگار
خاشقجی توسط شخص بن سلمان درنشست
۲۰کشوردرآرژانتین ولی دادستان کشور آرژانتین
باید حکم بازداشت این جانی کثیف داعشی هم
بخاطر ریختن خون زنان وکودکان بیگناه یمنی
راصادر نمایید ونگذارد آزسفارت یاهمان قصابی های عربستان فرارکند خدا زده پس گردنش با پای خود بپای میز محاکمه رفته