صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۵۶
  • شنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۱
  • Saturday 03 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 12
کد خبر: ۱۰۹۳۱۹
اقبال شاکری، نماینده مجلس در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی کرد:

شاخصه‌های وزیر آموزش و پرورش مطلوب

اقبال شاکری، نماینده مجلس یازدهم در باب ضرورت‌های تغییرات شگرف در آموزش و پرورش اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش، وزارت فقیری نیست و دارایی‌های زیادی دارد و تبدیل کردن این دارایی‌ها به دارایی‌های مولد به ایده‌های نو و کارسازی نیاز دارد که وزیر آینده می‌تواند با استفاده از ظرفیت معلمان نخبه، توانمندی‌های نیروهای دلسوز و اجازه بروز و ظهور دادن به این نیروهای با استعداد سبب رشد و توسعه آموزش و پرورش در کشور شود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ آیت‌الله رئیسی در آخرین گام از تکمیل کابینه‌ی خویش «مسعود فیاضی» مدیر کل پیشین انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و مدیر مسئول اسبق مجله رشد وزارت آموزش و پرورش را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد.


اقبال شاکری، نماینده مجلس یازدهم در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر در آستانه‌ی رای‌گیری مجلس درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خصوص شاخصه های لازم برای تصدی این وزارت‌خانه کلیدی اظهار داشت: وزیر پیشنهادی در وهله اول بایستی از خانواده بزرگ آموزش و پرورش باشد، سابقه کار میدانی و عملی در لایه های مختلف آموزش و پرورش داشته باشد و حتی از مدیریت مدرسه تا منطقه و اداره کل استان و وزارت خانه را بشناسد.


این نماینده مجلس یازدهم ابراز کرد: از دیگر ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش آن است که وی باید در کارنامه خود، سوابق کارهای کلان کشوری در حوزه‌ی مرتبط را داشته باشد چرا که آموزش و پرورش یک وزارتخانه مادر در کشور محسوب می شود.


اقبال شاکری ادامه داد: متصدی وزارت آموزش و پرورش می بایست ضمن اینکه در زمینه تربیت فرزندان ما همراه با پیشرفت کشور و توسعه علمی که جمهوری اسلامی ارائه کرده، تلاش کند، برنامه های اجرایی در خور توجهی هم داشته و بتواند در ارتقای علم و سطح رفاه معلمان و پوشش نیازهای واقعی معلمی و ارتقای سطح دانش و مهارت و بینش علمی در میان معلمان کشور کار مثبتی انجام دهد.


ارائه برنامه های کارساز و چشم انداز آینده

شاکری با بیان اینکه متصدی وزارت آموزش و پرورش باید بتواند نظر مجلس و دولتمردان را در خصوص برنامه های اجرایی و چشم انداز آینده جلب کند، افزود: باید عنوان کند چنین برنامه های درست و کارسازی داریم و برای اجرای آن هم بودجه خوبی می خواهیم.


وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش وزارت فقیری نیست و دارایی های زیادی دارد و تبدیل کردن این دارایی ها به دارایی های مولد به ایده های نو و کارسازی نیاز دارد که وزیر آینده می تواند با استفاده از ظرفیت معلمان نخبه، توانمندی های نیروهای دلسوز آموزش و پرورش و اجازه بروز و ظهور دادن به توانمندی های نیروهای با استعداد سبب رشد و توسعه آموزش و پرورش در کشور شود؛ متصدی وزارت باید این شاخصه ها را داشته باشد.


شاکری در پاسخ به پیشنهاد آقای فیاضی به عنوان وزیر آموزش و پرورش و صلاحیت ایشان برای این تصدی و رد صلاحیت آقای باغگلی گفت: مجلس به این نتیجه رسیده بود که آقای باغگلی باید اندکی دوره کارورزی را برای این پست انجام دهد، هر چند مدیر ارزشی خوبی بودند اما توانایی های لازم و شاخصه های مدنظر برای وزارت آموزش و پرورش را نداشتند اما آقای فیاضی در صورت اخذ آرای لازم از مجلس باید از ظرفیت ایشان در وزارت استفاده کنند.


ارائه برنامه های کلیدی به جای ریز جزئیات

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهاد آقای فیاضی به عنوان وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بنده خیلی به ریز سوابق آقای فیاضی آشنایی ندارم ولی در کلیاتی که از ایشان دیده ام، فرد قابل و توانایی هستند و امیدوارم بعد از ارائه برنامه های‌شان در مجلس، نکاتی که عنوان شد را در آنجا ببینیم.


شاکری با بیان اینکه ورود وزیر آموزش و پرورش به خدمت در وهله اول باید با دو سه برنامه کلیدی و هدف اساسی شروع شود، ابراز کرد: وزیر می بایست قبل از اینکه خیلی وارد جزئیات شود، آنقدر کار کرده باشد که با طرح دو سه موضوع کلان به سراغ حل آنها برود و در مجلس هم برای ارائه برنامه هایش و وعده های اجرای آنها در خصوص همین دو سه موضوع کلان قول بدهد که آنها را به نتیجه می رساند و این همان امری است که همه از وزیر آموزش و پرورش انتظار دارند.


وی عنوان کرد: اینکه خیلی وسیع و حجیم و پراکنده وارد عرصه های مختلف در وزارت شود خیلی کار درستی نیست بلکه باید موضوعات اولویت دار و اصلی آموزش و پرورش که وزیر برنامه های کارساز و نتیجه بخشی برای بهبودی شان دارد مطرح کند و بگوید چه اهدافی دارد و آنها را چطور حل کرده و به کجا خواهد رساند؛ مثلا در ظرف این چهار سال برنامه دارد که وضعیت تعلیم و تربیت را به کجا برساند یا چه برنامه ای برای ارتقای سطح علمی معلمان دارد؟


ارتقای سطح رفاه معلمان در برنامه های اولویت دار

این نماینده مجلس گفت: وزیر پیشنهادی باید مباحث کلیدی را به عنوان محور اصلی بیان کند، بقیه ضوابط به تبعیت از آنها انجام می شود و این هنر آقای فیاضی را می رساند که چطور شاخصه های لازم برای آموزش و پرورش را ارائه دهد.


وی با اشاره به ارتقای سطح رفاه معلمان به عنوان یکی از مولفه های مد نظر وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: آموزش و پرورش اکنون در شرایطی است که همه فکر می کنند نمی توان کاری برایش انجام داد در حالیکه بنده چنین اعتقادی ندارم و می گویم که اتفاقا وزارتخانه ای توانمند و دارای ارزش های بسیاری است و امکانات و ظرفیت های زیادی دارد که وزیر باید آنها را به روز کرده و توسعه داده و به فعلیت برساند.


شاکری با اشاره به ورود آقای قالیباف به نیروی انتظامی و تحولات توسعه ای بسیار در این نهاد نظامی با مدیریت ایشان، گفت: ببینید نیروی انتظامی دو دهه قبل در چه وضعی بود و اکنون درچه شرایطی قرار دارد که کسی حتی تصور آن را نمی کرد! وزیر آینده هم برای توسعه آموزش و پرورش باید به نوعی خط شکنی کند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: