صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 15
کد خبر: ۱۰۹۷۹۷

بیچاره دراگان اسکوچیچ!

تیم ملی ایران با دراگان اسکوچیچ می‌برد، ولی همچنان اصرار جالبی در میان است که این برد‌ها به پای او نوشته نشود.

به گزارش راهبرد معاصر؛  تیم ملی ایران فردا، در ششمین بازی اش از مرحله گروهی انتخابی جام جهانی به مصاف سوریه می‌رود تا احتمالا مسیرش برای رسیدن به قطر را هموارتر از قبل کند. تیم ملی با هدایت دراگان اسکوچیچ در بازی قبلی برابر لبنان، در ثانیه‌های پایانی به برتری رسید و موفق شد صدر جدول را از کره جنوبی در گروه اول انتخابی منطقه آسیا پس بگیرد.

 

با وجود آنکه دراگان از ابتدای حضورش در تیم ملی ایران هنوز شکستی نداشته و فعلا بیشترین بخت را در بین تیم‌های آسیایی برای رسیدن به جام جهانی دارد، ولی در ایران، کارشناسان زیادی همچون رسانه ها، علیه او هستند و اعتقاد دارند نتایج تیم ملی چندان ارتباطی با دراگان اسکوچیچ ندارد. این دیدگاه البته بعد از دعوت نشدن مهدی طارمی به تیم ملی، افزایش چشمگیری داشته و حالا راحت‌تر درباره اینکه تیم ملی نه به واسطه اسکوچیچ بلکه به واسطه ستاره‌های تیم ملی، نتیجه می‌گیرد، صحبت می‌شود.


همین روز گذشته، محمد پنجعلی مدافع پیشین تیم ملی در صحبت با تسنیم به این مورد اشاره کرده و گفت: «من قبلا هم گفته‌ام چه نتیجه بگیریم و چه نگیریم، خیلی ربطی به اسکوچیچ ندارد چرا که اصلا تدارکات خوب نداریم. مهمترین مسئله این است که استخوان بندی اصلی تیم ملی در اروپا بازی می‌کنند، اما متاسفانه اسکوچیچ می‌گوید بازیکنان ایرانی تاکتیک‌پذیر نیستند، پس آن‌هایی که در اروپا بازی می‌کنند اشتباهی آنجا رفته‌اند. متاسفم یکی در مورد فوتبال ما اینطور صحبت کرده که رزومه‌اش را می‌دانیم. همه می‌دانیم اسکوچیچ براساس روابط آمده است. ما فوتبال بازی کرده‌ایم و کاملا مشخص است که این همه بازیکن خوبِ شاغل در فوتبال اروپا در یک مقطع خاص در تیم ملی بازی می‌کنند و این نعمت بزرگی برای یک تیم است. بچه‌ها همه تجربه بازی در اروپا را دارند و طبیعی است که در آسیا حریفان را راحت ببریم.»

 

این صحبت‌ها را باید کنار حرف‌های علی دایی، اسطوره فوتبال ایران، پیش از بازی با لبنان گذاشت که حسابی به دراگان اسکوچیچ تاخت و او را در حد تیم ملی ایران ندانست. دایی از این گفت که اسکوچیچ اگر نگاهی به رزومه اش کند و بداند در کجا‌ها مربیگری کرده به خودش نباید اجازه دهد درباره بازیکنان تیم ملی ایران صحبت کند. دایی هم اسکوچیچ را در حد تیم ملی ایران نمی‌داند.

 

با حال، به تازگی جو جدیدی به راه افتاده که اگر قرار است اسکوچیچ در جام جهانی هم سرمربی ایران باشد، این مورد بهتر است به یک مربی ایرانی سپرده شود تا آن‌ها هم تجربه حضور در جام جهانی به عنوان سرمربی را به دست بیاورند. این ایده‌ای است که فرشاد فلاحت زاده در گفتگو با ایسنا مطرح می‌کند و درباره عملکرد دراگان اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی ایران می‌گوید: «نمی‌توانیم بگوییم عملکردش بد بوده است. تیم ملی توانمند است و به همین دلیل اگر تیم را دست هر مربی ایرانی هم می‌دادند مطمئن باشید موفق می‌شد. وحید هاشمیان هم همین نتایج را می‌گرفت. نمی‌توانیم بگوییم اسکوچیچ تحولی به وجود آورد. او تیم را مدیریت کرده است، اما مگر می‌توانید غیر از طارمی و آزمون را دعوت کنید و بازی دهید؟ هر کس دیگری هم جای اسکوچیچ بود همین ترکیب را نهایتا با دو تغییر به بازی می‌گرفت. به نظر من، اگر در جام جهانی از مربیان ایرانی استفاده کنیم، بهتر است. پول و تجربه‌ای را که به مربی خارجی می‌دهیم، به ایرانی‌ها بدهیم. قلعه نویی، دایی و گل محمدی واقعا توانمند هستند. یک از مربیان بزرگ فوتبال ایران برای سرمربی‌گری این تیم انتخاب کنید. چرا این امتیاز را به مربی خارجی بدهیم؟»

 

 انتقاد‌ها از دراگان اسکوچیچ در شرایطی مطرح می‌شود که تیم ملی ایران با وجود آنکه در یکی دو بازی چندان با صلابت کار نکرده، ولی نتیجه گرفته است. این مربی چه خوب یا بد، بهترین شروع ممکن در تاریخ فوتبال ایران به عنوان سرمربی را داشته است. تیم ملی در بازی‌های تحت هدایت اسکوچیچ ۱۲ بار به میدان رفته که صاحب ۱۱ برد و یک مساوی شده است.

 

درست است که نحوه سرکار آمدن دراگان اسکوچیچ و شایعه ارتباطش با دلالان پررنگ شده و البته تیم ملی هم در یکی دو بازی با چاشنی شانس به برتری رسیده، ولی واقعیت این است که سطح فنی و کیفی بازیکنان تیم ملی در مقایسه با زمان مارک ویلموتس بلژیکی تغییر چندانی نکرده است؛ حال چطور همین بازیکنان در زمان آن مرد بلژیکی از بردن عاجز بودند، موضوعی است که شاید بخش زیادی از این ابهام را برطرف کند./ فرارو

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: