صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۰۲
  • چهارشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Wednesday 26 April 2023
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - 2021 November 29
کد خبر: ۱۱۱۵۶۵

راه‌های پیشگیری از تکثیر پشه آئدس

دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از شناسایی و صید پشه خطرناک آئدس در محلات بندرعباس خبر داد و اعلام کرد پایش محله محور و سم پاشی و ضدعفونی حداکثری برای از بین بردن این پشه ناقل در حال انجام است.

 به گزارش راهبرد معاصر، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت: پشه آئدس نوعی حشره است که از طریق گزش می‌تواند موجب بروز بیماری در افراد شود.

وی افزود: از جمله بیماری‌هایی که ممکن است از طریق این پشه به انسان منتقل شود می‌توان به تب دانگی، چیکونگونیا و زیکا اشاره کرد که تب سخت و استخوان سوزی نصیب فرد مورد گزش واقع شده خواهد کرد.


فاطمه نوروزیان گفت: این پشه در مرحله نخست سال گذشته در مناطقی همچون بندرلنگه و قشم یافت شد که به سرعت اقداماتی برای از بین بردن آن صورت گرفت که به موفقیت همراه بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این پشه در برخی محلات بندرعباس نیز مشاهده شده که با دستور وزارت بهداشت امر پاکسازی از طریق سم پاشی محله‌ای و منزل به منزل در مناطق آلوده انجام می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: این پشه با گزش انسان را آلوده می‌کند و برخلاف پشه ناقل بیماری مالاریا در طول روز انسان را مورد گزش قرار می‌دهد که بیشترین زمان احتمال گزش در اوایل صبح و زمان غروب خورشید قبل از تاریکی هواست.

وی ادامه داد: پس از گزش ویروس در بدن انسان تکثیر و انسان آلوده منبع اصلی انتقال ویروس به پشه‌هایی است که هنوز آلوده نشده‌اند و پشه ماده نیز این آلودگی ویروسی به تخم‌های خود منتقل می‌کند.

نوروزیان در خصوص محل‌هایی که امکان رشد این پشه وجود دارد گفت: سینی یا سطل زیر کولر، لاستیک‌های مستعمل و بلا استفاده، قایق‌های مستعمل و بلا استفاده، منبع‌های آب، ظروف آب پرندگان و زیر گلدانی چند محل مساعد رشد و تخم گذاری این پشه آلوده به ویروس هستند که از بین بردن و جمع آوری این ظروف و خالی کردن مکرر آب آن‌ها باعث می‌شود پشه نتواند رشد و تکثیر پیدا کند و از بین می‌رود.

وی افزود: نیاز است مردم برای جلوگیری از رشد این پشه در مناطق محل سکونت خود اقداماتی نظیر تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف حاوی آب از جمله ظرف زیر گلدان، ظرف زیرکولر، ظروف نگهداری آب پرندگان و حیوانات و قایق‌های بلااستفاده، تعبیه درب یا پوشش قابل جابجایی بر روی ظروف ذخیره آب، جمع آوری لاستیک‌های بلااستفاده از اطراف منزل و یا خالی کردن مرتب آب درون آنها، نصب توری بر روی درب و پنجره به منظور کاهش تماس پشه ناقل و انسان و خالی و خشک کردن آب انبار یا حوض‌های غیرقابل استفاده انجام دهند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: علاوه بر تمام این موارد همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در حال رصد جدی محلات و شناسایی محل‌های تکثیر این پشه و ضدعفونی و سم پاشی حداکثری هستند و امیدواریم با همکاری مردم خطر این پشه برای جامعه از بین برود./تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: