صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - 2021 November 29
کد خبر: ۱۱۱۵۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

ناراحتی شدید جواد هاشمی از قضاوت‌ها درباره خودش و فیلم شهر گربه‌ها

با شروع اکران فیلم «شهر گربه‌ها» و در پی افزایش حواشی و حساسیت‌ها به آن، سیدجواد هاشمی، کارگردان این اثر، از قضاوت آدم‌های مذهبی درباره خودش و فیلمش گله کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر، با شروع اکران فیلم «شهر گربه‌ها» و در پی افزایش حواشی و حساسیت‌ها به آن، سیدجواد هاشمی، کارگردان این اثر، از قضاوت‌ آدم‌های مذهبی درباره خودش و فیلمش گله کرده است.

هاشمی در پاسخ به اعتراض برخی‌ها گفته است فیلمش را اصلاح می‌کند ولی گویا حساسیت‌ها به فیلم او به این دلیل است که خود او بیشتر در تیررس حساسیت‌ها قرار گرفته است.

سیدجواد هاشمی که بیشتر مردم او را برای بازی در فیلم‌ها و سریال‌های دفاع مقدسی می‌شناسند، در ساخت فیلم کودک و نوجوان هم فعال است و تا کنون حدود هفت فیلم سینمایی ساخته که برخی از آن‌ها هنوز به اکران نرسیده‌اند.

ناراحتی شدید سیدجواد هاشمی از قضاوت‌ها درباره خودش و فیلم «شهر گربه‌ها»

آخرین ساخته او، «شهر گربه‌ها»، در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان رونمایی شد و همان زمان هم کم حاشیه نداشت. اما همزمان با اعلام زمان اکران سراسری فیلم حواشی تازه‌ای برای سیدجواد هاشمی به وجود آمد.


فیلم «شهر گربه‌ها» به‌عنوان فیلمی با محور استکبارستیزی و نقد مهاجرت جوانان و خانواده‌ها معرفی شده است ولی هنوز چندروز از اکران آن نگذشته که به دلیل رقص و آنچه انحراف کودکان عنوان شده، با انتقادهای شدید مواجه شده و حتی کمپینی با هدف لغو اکرانش به راه افتاده است.

روز پیش محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس، در تذکر شفاهی جلسه علنی خطاب به وزیر ارشاد گفت: این گربه‌رقصانی که در فیلم سینمایی شهر گربه ها اتفاق افتاده است متوقف شود؛ چرا که این موضوع احساسات متدینین و مذهبی را جریحه‌دار کرده است، اینکه مجوز اکران چنین فیلم‌هایی داده می‌شود مخالف موازین نظام دینی است. درخواست می‌کنم وزیر درمقابل فشارهای وارده مقاومت کند و اکران این فیلم را به‌خاطر صیانت از خون شهدا تعطیل کند.

برخی از انتقادها هم تنها براساس تیزری که از فیلم منتشر شده بوده است. روزنامه جوان این‌گونه به فیلم و احتمالا تیزرش حمله کرده است:

روزگار عوض شده است! در سال‌هایی زندگی می‌کنیم که وجوه استکبارستیزی و شیوه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی دچار تغییرات ماهوی شده و به شکل غیرقابل باوری همه مرزها را درهم نوردیده است و می‌توان با راه انداختن بساط قر و آواز در بین گربه‌ها و پلنگ‌ها هم سبوعیت و درندگی گرگ‌هایی مثل ترامپ تروریست را برای نسل جدید و قدیم تبیین کرد و هم «خوی استکبارستیزی» را به معنای تام تصویر کرد!

البته تنها کسانی اجازه ورود به ساحت استکبارستیزی و ترامپ‌شناسی را دارند که اولاً سابقه ۳۰سال مربیگری تربیتی داشته باشند، ثانیاً بارها در فیلم‌های مختلف سینمایی شهید شده باشند! عذر بدتر از گناه مصداق همین حرف است.

این حاشیه‌ها آن‌قدر زیاد شده که سیدجواد هاشمی گفته است فیلم را اصلاح می‌کند. او در گفتگویی که با ایسنا داشته در پاسخ به این سوال که نقش سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم که شورای پروانه نمایش جدیدش یک هفته قبل به این فیلم مجوز اکران داده، چیست؟ و آیا همراهی با اصلاح این فیلم به معنای کوتاه‌آمدن از مجوز صادر شده توسط شورا و رد تصمیم اعضای آن نیست؟ گفته است:

«نسبت به من و آثارم حساسیت ایجاد شده است و کاملا مشخص است که اگر من سازنده یکی دو فیلم دیگری که الان در حال اکران است بودم، حتما جماعت حزب‌اللهی اجازه اکران آن را نمی‌دادند. برای من سوال است که اگر پلان‌های رقص سریال «پایتخت» را کنار هم بگذارند و یک تیزر بسازند آیا کسی اعتراض می‌کند و کمپین به راه می‌افتد؟ خیر، این شرایط برای من درست شده وگرنه چنین چیزی اپیدمی شده و در جامعه و خانه‌ها رخ می‌دهد، در سریال‌ها هم دیده می‌شود. حتی برای گفتن مفاهیم درستی که هدف جمهوری اسلامی است بالاخره گاهی هم رقص و هم حتی بی‌حجابی در فیلم‌ها اتفاق می‌افتد. آیا به همه آن‌ها اعتراض می‌شود؟

با این حال تصمیمم برای حذف برخی پلان‌ها نه بخاطر شیطنت‌های بعضی خبرگزاری‌ها بلکه به این خاطر است که متاسفانه برخی افرادی که اصلاً فیلم را ندیده‌اند با قضاوت جلو می‌روند و من این کار را می‌کنم تا یاد بگیریم به همدیگر احترام بگذاریم. امیدوارم آن‌ها نیز به من احترام بگذارند، فیلم را ببینند و متوجه شوند که قضاوت‌شان درست نبوده است.


هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا برای هزینه‌ این اصلاح تحمیلی سازمان سینمایی پشتیبانی مالی خواهد کرد یا خیر؟ گفته است:‌ متاسفانه با حذف برخی پلان‌ها تمام دی‌سی‌پی‌ها باید تغییر کند، فیلم باید دوباره صداگذاری و نیز بار دیگر اصلاح رنگ شود. این کار گرفتاری خیلی زیادی پیش روی من خواهد آورد که جدا از هزینه‌های تحمیلی، امیدوارم تا پایان هفته به انجام برسد.

حتی اگر کمکی کنند شاید خیلی فرقی نکند، چون واقعیت این است که من دیگر بابت این همه هجمه، بداخلاقی و قضاوت نسبت به خودم خسته شدم. من آدمی مذهبی هستم و اینکه مذهبی‌ها متوجه نشدند که من چه می‌کنم و چه می‌گویم برایم بسیار غم‌انگیز است. فکر می کنم یا باید کوتاه بیایم و یا شاید باید این کار را کنار بگذارم و از این به بعد هم با لباس به استخر بروم!

سیدجواد هاشمی چندی پیش برای بازی در سریال «زخم کاری» و سکانسی که بدون لباس در استخر نشسته بود هدف انتقاد قرار گرفته بود./شهر آرا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
طینت وچهره جوادهاشمی به روباه بیشتر شبیه می باشد