صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 06
کد خبر: ۱۱۲۳۰۸
حسن لاسجردی، کارشناس روابط بین الملل در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

رمزگشایی از هجمه به مذاکره‌کنندگان ایرانی

حسن لاسجردی کارشناس روابط بین الملل در گفت‌و‌گویی پیرامون طرح اتهامات علیه مذاکره‌کنندگان کشورمان اظهار داشت: غربی‌ها با تغییر دولت در ایران بر این باورند که به احتمال قوی دولت جدید، خواسته‌های خود را به نسبت دولت قبل بازنویسی کرده، لذا از الان در برابر خواسته‌های این دولت جبهه گرفته‌اند. آنها ترجیح می دهند پیش از بیان هر طرح و ارائه توضیحی، ایران را مسئول شکست مذاکرات قلمداد نمایند، تا از شنیدن و پذیرش خواسته‌های دولت جدید ایران امتناع می‌کنند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در حالی اولین دور از مذاکرات در دولت آیت‌الله رئیسی در خلال روزهای اخیر بکار خویش خاتمه بخشیده است، طرف غربی با پیش دستی، طرف ایرانی را مقصر شکست احتمالی مذاکرات معرفی کرده است. فرصت طلبان در رسانه های ضد مردمی خارج نشین نیز با دمیدن در این گونه اظهار نظرهای غیر واقعی، زمینه را برای به سرانجام نرسیدن برجام و تحمیل فشارهای مضاعف بر اقتصاد ایران با فضاسازی رسانه‌ای فراهم می‌نمایند. در همین باره راهبرد معاصر به گفتگو با یک کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی و روابط بین الملل پرداخته است.


حسن لاسجردی کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر به موضوع مقصر نشان دادن ایران در شکست احتمالی مذاکرات در دولت آقای رئیسی که از سوی غربی ها بیان می شود پرداخت ودر این باره گفت: برخی رسانه ها تلاش می کنند ایران را مقصر شکست مذاکرات یا به نتیجه نرسیدن تازه ترین دور از مذاکرات نشان دهند. این موضوع ناشی از چند عامل است. اول اینکه غربی ها با تغییر دولت در ایران بر این باورند که به احتمال قوی خواسته های این دولت با دولت قبلی متفاوت است. در هر صورت آنها ترجیح می دهند پیش از بیان هر طرح و ارائه توضیحی در بوق وکرنا کنند که ایران مسئول شکست مذاکرات آتی است، چرا که از پذیرش خواسته های دولت جدید ایران امتناع می کنند.


وی در این باره خاطر نشان کرد: غربی ها گمان می کنند دولت آیت‌الله رئیسی خواسته های خود را به نسبت دولت قبل بازنویسی کرده، لذا از الان در برابر خواسته های این دولت جبهه گرفته اند. بنابراین به عنوان نکته اول می توان گفت اگر دولت آقای رئیسی از طرف های مذاکرات خواسته هایی دارد که یا خلاف میل آنهاست، یا برخلاف توافقات قبلی است یا اینکه به طور کلی، غربی ها نمی خواهند فضای جدیدی برای طرح و اجرای خواسته های ایران باز کنند لذا با پیش دستی موضوع بی توجهی ایران به مذاکرات را مطرح می کنند تا به نوعی ایران را مقصر شکست احتمالی نشان دهند.


حسن لاسجردی کارشناس روابط خارجی خاطر نشان کرد: نکته دوم بسیار مهم این است که به هر صورت مذاکرات بعد از توقف چند ماهه از سر گرفته شده است. به نظر می رسد دولت‌های غربی و آمریکایی ها به شدت تلاش می کنند تا دراین دور از مذاکرات منافع خود را تامین کنند و خواسته های خود را به ایران تحمیل کنند.


وی در این باره خاطر نشان کرد: هر نوع تاخیر یا طرح جدیدی یا ارائه نکات جدیدی مبتنی بر رویکرد جدید از سوی ایران برای طرف غربی مطلوب غیر قابل قبول و مطلوب نیست، لذا آنها تلاش می کنند تا دراین موضوع ایران را مقصر نشان دهند.


وی در این باره افزود: درنهایت به نظر می رسد این رویه غربی هاست که تلاش می کنند از طریق پوشش و حمایت همه جانبه رسانه ای طرف مقابل را تخطئه کنند یا از میدان به در ببرند یا آنقدر فشار بر طرف مقابل وارد کنند که به نوعی در برابر خواسته های غربی ها تسلیم شود. از این رو می توان گفت مقصر یابی در پروژه های کلان و بزرگ از نگاه غربی ها تخطئه کردن، تسلیم نمودن، اعمال فشار و تزریق تفکرات و تحمیل نظرات خود به طرف ایرانی است.


حسن لاسجردی درباره عجله طرف اروپایی برای پایان دادن به مذاکرات خاطر نشان کرد: در حالی که ما تحت تحریم های بی سابقه اقتصادی هستیم اما تیم مذاکره کننده ایرانی برای تامین منافع ملی بر این نکته تاکید کرده تا رسیدن به حق خود به مسیر مذاکرات ادامه می دهیم. در حالی که اروپایی ها به طور مشخص نگاه خاصی به دولت سیزدهم دارند و فکر می‌کنند چون دولت اصولگرایی روی کار آمده، قطعا نگاه سخت گیرانه تری نسبت به دولت قبلی دارد لذا در مقابل خواسته های آنها کوتاه نمی آید. از این رو غربی ها بر آن هستند که مسائل مذاکراتی به سرعت پایان بپذیرد. در صورتی که این دور از مذاکرات نیز به نتیجه منتهی نشود، طرف اروپایی دچار مشکل وچالش می شود، لذا آنها به دنبال راهی برای جلوگیری از این بحران هستند. بنابراین موضوع به قطعیت نرسیدن در مذاکرات نوعی اقدام برای توجیه غربی ها در برابر افکار عمومی است، هر چند عواقب آن معلوم نیست. این مدل هم یکی از تکنیک هایی است که معمولا مذاکره کنندگان غربی در مذاکره به دنبال آن هستند ودر دوره های قبل نیز شاهد چنین روالی بوده ایم.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: