صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۲۳
  • سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Tuesday 14 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 06
کد خبر: ۱۱۲۵۱۲

بدون خرید دستگاه جوجه کشی پرورش مرغ را آغاز نکنید

انواع ماشین جوجه کشی ابزارهایی هستند که با فراهم کردن شرایطی از قبیل دما و رطوبت، مقدمات لازم را برای تبدیل شدن تخم نطفه دار به جوجه فراهم میکنند. در این بین استفاده از دستگاه های دقیق، سبب افزایش دقت کار و در نتیجه بهبود راندمان جوجه کشی خواهند شد.

به گزارش راهبرد معاصر از جمله طیوری که به صورت بسیار گسترده در روستا ها و خانه های حیاط دار بخصوص پرورش داده میشوند مرغ و خروس می باشند که هم به منظور استفاده از تخم انها و هم به منظور استفاده از گوشت و یا خرید و فروش انها مورد پرورش قرار میگیرند. در این مقاله در مورد دستگاه جوجه کشی و اینکه چگونه می تواند در شروع پرورش طیور کمک شایانی به ما بکند توضیحاتی خواهیم داد .

هدف شما از پرورش طیور :

ابتدا باید هدف خود از پرورش طیور را مشخص کنید. این مشخص کردن کمک بسیاری در اینده ی پرورش و رسیدن به راندمان مناسب در آن خواهد داشت. اگر هدف پرورش طیور تخم گذار باشد، باید علاوه بر انتخاب نژاد مناسب تخم گذار، شرایطی مناسب برای پرنده ایجاد شود. برای مثال پیشنهاد میشود در پرورش طیور محلی تخم گذار از قفس استفاده شود. قفس کمک بسیاری در ساماندهی و سهولت پرورش طیور خواهد داشت.

قفس های طیور غالبا به صورت مکانیزه تولید شده و به دلیل چند طبقه بودن شرایط بهینه ای برای پرورش طیور دارند. پرورش طیور گوشتی نیز شرایط خاص خود همچون جیره مخصوص و همینطور محیط باز برای پرورش نیاز دارند.

از کجا شروع کنیم ؟

اگر شروع کار پرورش به صورت اصولی و همراه با در نظر گرفتن تمهیدات لازم باشد، پرورش به بهترین شکل ممکنه صورت خواهد گرفت. 2 روش برای شروع وجود دارد ، خرید جوجه 1 روزه یا خرید تخم نطفه دار و جوجه کشی توسط دستگاه جوجه کشی.

روش اول به دلیل اماده بودن طیور روشی مناسب می باشد اما هزینه ی بالایی برای شما به همراه خواهد داشت. پس بهتر است با تفکر بیشتری نسبت به انتخاب این مورد اقدام کنید.

در روش دوم نیاز است یکبار دستگاه جوجه کشی خریداری کنید و با استفاده از آن چندین و چند بار میتوانید اقدام به خرید تخم نطفه دار و جوجه کشی آن کنید. جوجه کشی از تخم نطفه دار با فراهم کردن شرایط مناسب و همینطور خریداری دستگاه جوجه کشی مناسب مهیا خواهد شد.

دستگاه جوجه کشی چیست ؟

انواع ماشین جوجه کشی ابزارهایی هستند که با فراهم کردن شرایطی از قبیل دما و رطوبت، مقدمات لازم را برای تبدیل شدن تخم نطفه دار به جوجه فراهم میکنند. در این بین استفاده از دستگاه های دقیق، سبب افزایش دقت کار و در نتیجه بهبود راندمان جوجه کشی خواهند شد.

چگونه دستگاه جوجه کشی مناسب انتخاب کنیم ؟

با توجه به اینکه در شروع کار نیاز به یادگیری دستگاه می باشد، نیازی به خرید دستگاه با ظرفیت بالا نیست و بهتر است از دستگاه هایی با ظرفیت پایینتر از 100 تخم نطفه دار استفاده شود تا تسلط اپراتور نسبت به دستگاه های جوجه کشی افزایش یابد.

برای انتخاب دستگاه جوجه کشی، علاوه بر ظرفیت باید به قطعات دستگاه نیز توجه کرد :

- چرخش اتوماتیک : چرخش دستگاه حتما اتوماتیک باشد. اتوماتیک بودن چرخش سبب میشود که بدون نیاز به عملکرد دستگاه چرخش تخم ها به صورت زمانبندی شده ای صورت گیرد. دلیل نیاز به چرخش جلوگیری از چسپیدگی جوجه به دیواره ی تخم می باشد که می تواند بیماری هایی همچون عفونت بند ناف ایجاد کرده یا به طور کلی از خارج شدن نطفه جلوگیری کند.

- سنسور جوجه کشی : وجود سنسور جوجه کشی مناسب یکی از مهمترین ارکان در موفقیت جوجه کشی می باشد. سنسور وظیفه ی کنترل دما و رطوبت داخل دستگاه را دارد. با شناسایی دقیق این دو مورد و گزارش سریع به کنترلر ، کنترلر اقدام به تغییر مقادیر دما و رطوبت می کند و بدین ترتیب شرایط بهینه برای جوجه کشی فراهم میشود .

بهترین نوع سنسور در دستگاه های جوجه کشی سنسور های دیجیتالی تولیدی شرکت سنسورین می باشند که بیشتر در صنایع نظامی و پزشکی که از حساسیت بالایی برخوردار می باشند مورد استفاده قرار میگیرند . سنسورهای مذکور با دقت بسیار بالا و خطای کم مقادیر را شمارش کرده و با سرعت بالایی به کنترلر مخابره می کنند.

- شانه : در انتخاب شانه دقت بالایی داشته باشید. برخی دستگاه ها دارای شانه های معمولی هستند که برای هر پرنده مجزا می باشند. برای مثال شانه ی مورد استفاده برای مرغ برای اردک قابل استفاده نمی باشد. در مقابل برخی از دستگاه ها دارای شانه های همه کاره می باشند. شانه های همه کاره شرایط را برای جوجه کشی از تمام انواع پرنده ها فراهم میکنند. این شانه ها دارای جداکننده هایی می باشند که جداکننده ها با قرار گرفتن در ردیف های مشخص، شانه را به چندین قسمت تقسیم میکنند. با استفاده از این جداکننده ها می توانید اقدام به قرار دادن هر نوع تخم نطفه داری (بجز شترمرغ) در ردیف های مختلف کنید.

- موتور ، کنترلر و ... : به طور کلی اگر اقلام مرغوبی در داخل دستگاه جوجه کشی استفاده شده باشد، راندمان دستگاه بالا خواهد بود ، در مقابل پایین بودن قیمت دستگاه جوجه کشی، سبب کم شدن راندمان و همینطور کوتاهی عمر قطعات خواهد بود . پس در انتخاب قطعات دستگاه دقت بالایی داشته باشید. موتور باید توان حرکت حداکثر مقدار مورد نیاز دستگاه را داشته باشد. اگر قدرت موتور بالا باشد مناسب است ولی پایین بودن قدرت موتور سبب افزایش فشار به موتور و در نتیجه کاهش طول عمر آن خواهد شد و بر عملکرد مناسب ان نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

کنترلر باید دارای پردازنده ای قوی باشد. این پردازنده باید توانایی پردازش دیتاهای دریافتی را با سرعت بالایی داشته باشد و از سویی دیگر باید توانایی اعمال تغییرات را نیز به سرعت انجام دهد.

در مسیر پرورش :

پیش از اینکه جوجه کشی را شروع کنید اقدامات لازم برای مهیا کردن محیطی مناسب را فراهم کنید. محیط مذکور باید شرایط گرمایشی مناسبی داشته باشد چراکه جوجه ها پس از تولد دارای بدنی خیس می باشند و باید در شرایط دمایی بالاتر از 32 درجه نگهداری شوند. برای تامین این دما در 15 روز اول می توانید از لامپ های مادر مصنوعی استفاده کنید.

نکته مهم این است که در روز خروج جوجه از تخم، به مدت 24 ساعت نباید هیچگونه غذایی به پرنده داده شود. در این مدت پرنده از زرده که جذب کرده است تغذیه خواهد کرد. در 24 ساعت دوم بهتر است که مقدار شکر را در داخل اب مخلوط کنید و در اختیار پرنده قرار دهید.

از روزهای بعدی باید پرنده تغذیه مناسب که همان جیره غذای استارتر می باشد را دریافت کند. پس از رسیدن به سنی مشخص تغذیه متفاوت می شود. استفاده از جیره های مخصوص که به صورت تخصصی و با تنظیم مقدار مشخصی از مواد ویتامینه و مواد معدنی تعریف میشوند می تواند تاثیر بسزایی در رشد مناسب طیور داشته باشد.

نتیجه گیری :

جوجه کشی مناسب در تامین جوجه یک روزه برای پرورش تاثیر بسزایی دارد. در نتیجه در انتخاب دستگاه جوجه کشی مناسب و همینطور در انتخاب تخم های نطفه دار مناسب توجه لازم را داشته باشید و تخم های نطفه دار را در ابتدا از مراکز مختلف تهیه کرده و تست کنید. سپس بهترین منابع را میتوانید برای خرید و انتخاب این تخم ها برگزینید.

نظر شما