صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 08
کد خبر: ۱۱۲۶۰۶
فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

آیا بورس به نوسانات بازار ارز واکنش نشان خواهد داد؟

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مولفه‌های اثرگذار در بازار سرمایه گفت: در حال حاضر دو متغیر در بازار سرمایه، یعنی نرخ ارز و بهره بانکی را نمی‌توان عوامل چندان تاثیرگذاری بر بورس عنوان کرد. چرا که نرخ ارز پیشاپیش در سال 98 و 99 افزایش خود را داشته است. اما نمی‌توان گفت این دو مولفه هیچ‌تاثیری بر بازار سرمایه نخواهند گذاشت چرا‌که اثرات روانی این دو میتواند تغییراتی را هرچند جزئی را در برداشته باشد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»، بازار سرمایه که از مرداد ماه سال گذشته تاکنون روزهای قرمز پوش زیادی را به خود دیده است، عموما به وسیله تغییراتی که در متغیرهای اصلی اقتصاد ایجاد می‌شود دچار شوک‌هایی می‌شود که می‌تواند فراز و فرودهایی را در بورس رقم بزند. نرخ ارز به عنوان یکی از متغیرهای اصلی در اقتصاد موضوع گفت‌وگو با فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در خصوص اثر گذاری در بورس است که در ادامه می خوانیم.

فردین آقا بزرگی کارشناس و تحلیلگر بورس در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» به موضوع تاثیرات افزایش نرخ ارز در بورس پرداخت و در این‌باره برای رفع ابهام از اثرگذاری این متغیر مهم اقتصادی گفت: همواره دو موضوع افزایش نرخ بهره و نرخ ارز روی بازار سرمایه اثر گذار بوده است. این دو متغیر اغلب از منظر روانی بر روی سقوط‌ها و صعودها در بازار سرمایه تاثیر می‌گذارند. به عبارت دیگر می‌توان گفت با تغییراتی که در نرخ ارز و نرخ بهره بانکی رخ می‌دهد شکل گیری سمت و سوی نرخ ارز یا نرخ بهره روند بورس را دچار تغییراتی می‌کند که از آن می‌توان به عنوان شوک یاد کرد.

 

وی در این‌باره خاطر نشان کرد: در حال حاضر دو متغیری که بیشترین تاثیر را در بازار سرمایه دارند، یعنی نرخ ارز و بهره بانکی را نمی‌توان عوامل چندان تاثیرگذاری بر بورس عنوان کرد. چرا که نرخ ارز پیشاپیش در سال 98 و 99 افزایش خود را داشته است، بنابراین اذهان عمومی آمادگی لازم برای افزایش نرخ ارز را داشته است. به این معنا که ذهنیت مردم و فعالین بازار سرمایه آماده و پذیرای چنین قیمت‌هایی بوده است.

 

فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: از سوی دیگر اگر روند رفع تحریم‌ها به سمت و سوی دلخواه ایران حرکت کند، یعنی منتج به لغو تحریم‌ها شود که نتیجه آن کاهش نرخ ارز است، اینگونه نیست که بازار وارد شوک عمیقی شود، اما در مقطع کوتاهی شاهد منفی شدن روند در بازار سرمایه خواهیم بود.

 

اقا بزرگی درباره افزایش حجم نقدینگی و اثرات این مولفه مهم اقتصادی در بازار سرمایه گفت: موضوع دومی که به صورت اقتصادی و ملموس در اقتصاد تاثیر گذار است و به صورت روانی روی بازارها اثرات خاص خود را به جا می‌گذارد در بحث حجم نقدینگی است. حجم نقدینگی که نسبت به سال گذشته حداقل 40 درصد رشد کرده در حال حاضر بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان شده است. براساس آمارهای منتشر شده و سخنان مسوولین متاسفانه رشد اقتصادی کشور در طی ده سال گذشته صفر درصد بوده است.

 

وی در این باره تصریح کرد: در خوش بینانه‌ترین حالت با رفع محدودیت‌ها ممکن است رشد اقتصادی کشور به 1 تا 2 درصد برسد. براساس برنامه‌های پیش‌بینی شده برای تحقق چشم‌انداز بلند مدت سالیانه، اقتصاد کشور نیازمند 8 درصد رشد اقتصادی هستیم. به این معنا که از برنامه عقب هستیم بنابراین با این مفروضات چه شوک برجامی، شوک توافقی اتفاق بیفتد و نرخ ارز کاهش بیابد عوامل اصلی که حجم نقدینگی و رشد اقتصادی است تراز صادرات و واردات پرداخت‌های تجاری ما را به سمت‌وسوی منطقی هدایت می‌کند  این موضوع حکایت از روند افزایشی قیمت ارز دارد نه کاهشی.

 

آقا بزرگی درباره شوک حاصل از نشست‌های برجامی خاطر نشان کرد: شوک برجام مثل قطعنامه 598 یک شوک مقطعی خاص خواهد بود اما در عمل برنامه‌های اقتصادی، گشایش‌‎ها و مراوداتی که خود را در بلند مدت نشان می‌دهد به شرط رشد اقتصادی و کنترل حجم نقدینگی می‌توانیم شاهد تداوم کاهش نرخ ارز و تقویت پول ملی باشیم. در غیر این صورت فضای بازار سرمایه پیشاپیش افزایش نرخ ارز را درون خود دیده است، کما اینکه از کانال 26 هزار تومان به 30 هزار تومان رسید حتی شاهد کاهش شاخص کل بودیم به این علت که پیشاپیش نرخ ارز اثر خود را گذاشته است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: