صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۰:۵۱ - ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 19
کد خبر: ۱۱۳۶۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
محمد کهندل، اقتصاددان در گفتگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

چرا دولت به دنبال تمدید برنامه ششم توسعه است؟

محمد کهندل کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به لایحه بودجه سال آینده و پیشنهاد تمدید یک‌ساله قانون برنامه ششم، گفت: درخواست تمدید یک ساله برای برنامه ششم توسعه کشور یک حرکت واقع‌بینانه عقلایی و صحیح است که توسط دولت سیزدهم به کار گرفته شده است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد داده قانون برنامه ششم یک سال تمدید شود تا بتوانند برنامه‌های توسعه‌ای کشور را با توجه به عقب ماندن از برنامه‌های توسعه جبران کند. این موضوع که ذیل لایحه بودجه 1401 به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد نشان دهنده عزم راسخ دولت برای ایجاد تغییراتی است که به توسعه اقتصاد منتهی می‌شود. محمد کهندل کارشناس و تحلیلگرمسائل اقتصادی عمده‌ترین دلایل ارائه این پیشنهاد به مجلس را در گفتگو با «راهبرد معاصر» توضیح داده است.

 

محمد کهندل اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» به موضوع پیشنهاد دولت در خصوص تمدید یک ساله برنامه ششم توسعه پرداخت و این پیشنهاد را از دو جهت مورد بررسی قرار داد و گفت: در خصوص پیشنهاد عنوان شده از سوی دولت برای تمدید یک ساله برنامه ششم می‌توان به موضوع اشاره کرد که دلایل ارائه این ایده را از سوی دولت روشن کند. مهمترین دلیل این است که آنچه قرار بوده در برنامه ششم توسعه محقق شود متاسفانه به دلیل کم کاری‌های دولت قبلی در این موضوع این برنامه تا رسیدن به هدف مورد نظر فاصله زیادی دارد و تاکنون محقق نشده است.

 

وی در این باره افزود: لذا لازم است در این موضوع قدم موثرتری برداشته شود. برای اینکه بتوانیم در برنامه بعدی زمینه قابل‌قبولی برای رسیدن به رشد مورد نظر در برنامه‌های توسعه‌ای شروع کنیم این موضوع حائز اهمیت است که دولت تازه روی کار آمده فرصتی برای برنامه‌ریزی داشته باشد.

 

محمد کهندل به موضوع دوم مورد نظر در خصوص پیشنهاد تمدید یک ساله برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت: علاوه بر اینکه برنامه توسعه‌ی کشور به اهداف خود نرسیده، دولت جدید که تیم جدیدی برای اصلاحات اقتصادی تشکیل داده باید فرصت برنامه‌ریزی داشته باشد. درست نبودن برنامه‌ریزی‌های دولت قبلی باعث شده این دولت به زمان بیشتری برای تحقق برنامه‌های توسعه‌ای نیاز پیدا کند.

 

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره تصریح کرد: قطعا دولت سیزدهم برای به حرکت درآوردن قطار اقتصاد و انداختن آن به روی ریل توسعه،  نیازمند مطالعات و تعیین اهداف و بررسی آمار و اطلاعات واقعی در بخش‌های مختلف اقتصادی است. بنابراین برای فراهم‌سازی زمینه‌های رشد و توسعه کشور دولت باید زمان برای شناسایی چالش‌ها و توانمندی‌های اقتصاد ایران را داشته باشد تا در راستای اهداف خود برنامه‌ها و راهکارهای درستی را اجرا کند.

 

محمد کهندل با اشاره به اهمیت کار کارشناسی در حوزه اقتصاد برای زمینه‌سازی رشد و توسعه اقتصاد کشور گفت: متاسفانه دولت قبلی بدنه رشد و توسعه اقتصاد کشور را به صورت اساسی مورد بازبینی قرار نداد تا با چالش‌‎ها به درستی برخورد کند و راهکار محور با آن رو به رو شود. از سوی دیگر نیازمند کمک‌های سایر ارکان حاکمیت به دولت هستیم تا موضوع رشد و توسعه اقتصاد کشور محقق شود. رصد مسائل مهم اقتصاد ایران توسط دولت و حاکمیت امروز یک موضوع حیاتی و مهم برای کشور به شمار می‌رود. با توجه به این مسائل برای تدوین یک برنامه مناسب با اهداف مشخص و دست‌یابی دولت به آمار و ارقام واقعی فرصتی در نظر گرفته شود تا دولت سیزدهم برای بسترسازی رشد و توسعه اقتصاد کشور بتواند خیز موثری بردارد.

 

 محمد کهندل استاد اقتصاد در پایان خاطر نشان کرد: واقع امر این است که دولت آقای رئیسی برای چهار سال آینده باید برنامه‌ریزی متقنی داشته باشد. به این منظور حاکمیت و مردم باید در کنار دولت باشند و برای تحقق برنامه‌های اقتصادی  توسعه‌ای دولت هم پای هم حرکت کنند. اگر برنامه محور حرکت نکنیم همانند دولت قبل تصمیماتی باری به هر جهت اتخاذ می‌شود که اصلا برای اقتصاد کشور خوب نیست. از این منظر درخواست تمدید یک ساله برای برنامه ششم توسعه‌ای یک حرکت واقع‌بینانه عقلایی و صحیح است که توسط دولت سیزدهم به کار گرفته شده است.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسن نظریان
۰۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
سلام
اگه دولت اهتمامی به ابلاغ برنامه هفتم توسعه
اانداره لا اقل قانون بازگشت به کار جانبازان بازنشسته رو تا پایان امسال به دستگاه های دولتی ابلاغ کنه. تا جانبازانی که پس از سال 96 بازنشست شدند بتوانند به کار بازگردند.