صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۰۱ دی ۱۴۰۰ - 2021 December 22
کد خبر: ۱۱۴۷۴۶

با انواع پسوند دامنه آشنا شوید

همه انواع دامنه‌ها یکسان کار نمی‌کنند و دانستن تفاوت بین انواع پسوند دامنه می‌تواند هنگام ایجاد یک وب سایت حیاتی باشد.

گزارش راهبرد معاصر؛ همه انواع دامنه‌ها یکسان کار نمی‌کنند و دانستن تفاوت بین انواع پسوند دامنه می‌تواند هنگام ایجاد یک وب سایت حیاتی باشد. به عنوان مثال، برخی از دامنه‌ها برای انواع خاصی از سایت‌ها رزرو شده اند، در حالی که برخی دیگر مفاهیم منحصر به فردی دارند که باید در نظر داشته باشید. خوشبختانه، راه‌هایی وجود دارد که هنگام ثبت دامنه متوجه شوید کدام دامنه برای سایت شما مناسب است و از کدام دامنه‌ها باید اجتناب کرد. هنگامی‌که به بخش‌ها و انواع پسوند دامنه پی بردید، می‌توانید یکی را انتخاب کنید که تجربه کاربری (UX) و برندسازی سایت شما را بهبود بخشد. در این مقاله به شما خواهیم گفت دامنه چیست و با انواع پسوندهای دامنه آشنا خواهیم شد.

انواع پسوندهای دامنه

اگر به دنبال راه اندازی وب سایت خود هستید، ابتدا باید بدانید که نام دامنه چیست. دامنه همان آدرس سایت شما است که کاربران برای یافتن سایت شما به صورت آنلاین از آن استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در ثبت دامنه ir، دامنه سایت شما URL اصلی آن است (به عنوان مثال domain.ir

 

عنوان مثال، بیایید نگاهی بهamazon.co.uk  بیندازیم. این یک وب‌سایت خبری بریتانیایی است و یک URL ساده دارد.

در این صورت دامنه را می‌توان به چند قسمت تقسیم کرد. بخش "amazon" دامنه سطح دوم  (SLD) است، در حالی که ".co.uk" به عنوان یک دامنه سطح بالا (TLD) نامیده می‌شود.

  1. gTLD (Generic Top-Level Domains)

قیمت دامنه‌ها با توجه به پسوندها متفاوت می‌باشند. دامنه‌های سطح بالای عمومی (gTLD) یکی از دسته‌های دامنه‌های سطح بالا (TLD) هستند که توسط Internet Assigned Numbers Authority (IANA) برای استفاده در سیستم نام دامنه اینترنت نگهداری می‌شوند. جنبه عمومی‌این نوع پسوندهای دامنه به انواع موارد استفاده ای اشاره دارد که این دامنه‌ها برای آنها در نظر گرفته شده اند.

 

بیایید به یک مثال نگاه کنیم. سازمان‌های نظامی‌می‌توانند از پسوند mil. استفاده کنند، در حالی که مؤسسات آموزشی می‌توانند از  .edu و .org  برای استفاده سازمان‌های غیرانتفاعی استفاده کنند.

 

توجه داشته باشید که بسیاری از gTLD‌ها را می‌توان ثبت کرد حتی اگر شرایط لازم را نداشته باشید، اما برای برخی مانند ".mil" و ".edu" باید شرایط لازم را داشته باشید.

 

پسوند COM.

نام دامنه com یک دامنه سطح بالا در سیستم نام دامنه اینترنت است. در سال 1985 ایجاد شد، نام آن از کلمه تجاری گرفته شده است، که نشان دهنده هدف اصلی آن برای دامنه‌های ثبت شده توسط سازمان‌های تجاری است. بعداً این دامنه برای اهداف عمومی‌نیز در دسترس قرار گرفت.

 

پسوند NET.

نام دامنه نت یک دامنه عمومی‌سطح بالا است که در سیستم نام دامنه اینترنت استفاده می‌شود. این نام از کلمه شبکه گرفته شده است، که نشان می‌دهد در ابتدا برای سازمان‌هایی  فناوری‌های شبکه مانند ارائه دهندگان خدمات اینترنت و سایر شرکت‌های زیرساخت در نظر گرفته شده است.

 

پسوند EDU.

نام دامنه edu یک دامنه سطح بالای حمایت شده (sTLD) در سیستم نام دامنه اینترنت است. دامنه در سال 1985 پیاده سازی شد و به سازمان‌های مرتبط با تحصیلات عالی اشاره دارد.

 

پسوند ORG.

 نم دامنه org یک دامنه عمومی‌سطح بالای سیستم نام دامنه است که در اینترنت استفاده می‌شود. نام آن از سازمان گرفته شده است. این یکی از دامنه‌های اصلی بود که در سال 1985 تأسیس شد و از سال 2003 توسط اداره ثبت منافع عمومی‌اداره می‌شود و امکان ثبت آن برای همگان فراهم می‌باشد.

 

۲.  CCTLD (Country Code Top-Level)

سپس در لیست، دامنه‌های سطح بالای کد کشور (ccTLD) را داریم. همانطور که از نام آن پیداست، این دامنه‌ها از نظر فنی با کشورهای مختلف مرتبط هستند. هر کشوری ccTLD مخصوص به خود را دارد، اما شما فقط به این دلیل که در یک کشور خاص زندگی می‌کنید، مجبور نیستید از آن استفاده کنید.

این نوع دامنه زمانی می‌توانند مفید باشند اگر در کشوری خاص وب‌سایتی ایجاد می‌کنید و می‌خواهید به بازدیدکنندگان خود نشان دهید که به مکان مناسبی آمده‌اند. برای مثال، وب‌سایت‌های ایالات متحده می‌توانند از پسوند «.us» استفاده کنند، در حالی که شرکت‌های ژاپنی می‌توانند از پسوند «.jp» استفاده کنند.

به عنوان مثال بیشتر، ccTLD . ca از نظر فنی برای وب‌سایت‌های کانادا است و یا fr مختص فرانسه می‌باشد. همچنین de مختص دانمارک است و یا پسوند au مختص استرالیا است.

es دامنه سطح بالای کد کشور (ccTLD) برای اسپانیا است. این توسط مرکز اطلاعات شبکه اسپانیا اداره می‌شود. .at دامنه سطح بالای کد کشور برای اتریش است. .se، دامنه سطح بالای کد کشور اینترنتی برای سوئد است.

 

  1. sTLD (Sponsored Top-Level Domain)

به طور کلی، یک پسوند حمایت‌شده یک TLD تخصصی است که دارای حامی‌است که جامعه محدودتری را که بیشتر تحت تأثیر TLD هستند، نشان می‌دهد، در حالی که یک TLD حمایت‌نشده تحت سیاست‌هایی عمل می‌کند که توسط جامعه جهانی اینترنت مستقیماً از طریق فرآیند ICANN ایجاد شده است. پسوندهایی نظیر travel و aero ازین قبیل می‌باشند.

 

 کلام آخر

 نام دامنه، که اغلب به عنوان "آدرس وب" شناخته می‌شود، آدرسی است که افراد برای یافتن وب سایت شما در نوار آدرس مرورگر تایپ می‌کنند. یک نام دامنه ثبت شده برای شما منحصر به فرد است و هیچ کس نمی‌تواند از آن استفاده کند، زیرا در اینترنت به روشی مشابه مانند آدرس خیابان در دنیای فیزیکی عمل می‌کند. دامنه انواع مختلفی دارد که در بالا اشاره شد. جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناان وب رمز تماس حاصل نمایید.

 

برچسب ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: