صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۸:۰۶
  • پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱
  • Thursday 03 November 2022
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۰۷ دی ۱۴۰۰ - 2021 December 28
کد خبر: ۱۱۵۴۱۴
یادداشت اختصاصی «حسین نصیری»، کارشناس بازار سرمایه؛

چرا بورس همچنان بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است؟

بسیاری از قیمت‌های بازار سهام همچنان در رِنج قیمت‌های سال‌های ۹۷ و ۹۸ باقی ماند‌ه‌اند، لذا بازار پتانسیل زیادی برای جذب سرمایه و رشد خود دارد. خوشبختانه وجود این پتانسیل در بازار سرمایه منجر به آن شده که روز به روز رشد بازار افزایش بیاید و در ماه های آتی شاهد رشد بازار سرمایه باشیم. از سویی، انباشت تورم و افزایش دارایی‌ها در یک سال و نیم گذشته از جمله مولفه‌های دیگری است که سود آوری بورس را افزایش داده است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ قبل از پایان فصل پاییز با توجه به اینکه سال مالی برخی از شرکت ها به پایان رسیده بود و کارگزاری هایی که انتهای سال فصلی آنها به سر آمده بود، این شرکت ها اصرار داشتند که مجموعه‌ها نسبت به تسویه بدهی خود اقدام کنند تا بدهی مشتریان حقیقی و حقوقی این شرکت‌ها تسویه شوند. این موضوع منجر به کاهش سرمایه و افت محسوسی در بازار سرمایه شد.


بعد از پایان گرفتن آخرین روز آذر ماه و رسیدن به اولین روز دی ماه، این اعتبارات به شرکت ها و افراد حقیقی و حقوقی برگردانده شد، لذا این موضوع یک بار دیگر منجر به رشد بازار سرمایه گردید. از سوی دیگر نکته مهم این است که بسیاری از قیمت های بازار سهام همچنان در رنج قیمت های سالهای ۹۷ و ۹۸ باقی مانده اند، لذا بازار پتانسیل زیادی برای جذب سرمایه و رشد خود دارد.


خوشبختانه وجود این پتانسیل در بازار سرمایه منجر به آن شده که روز به روز رشد بازار افزایش بیاید و در ماه های آتی شاهد رشد بازار سرمایه باشیم.


احتمال رشد بازار سرمایه حتی به احتمال زیاد می تواند بیشتر از رشدی باشد که دراین مدت اتفاق افتاده است چرا که این پتانسیل به صورت واقعی تری نسبت به سال 99 در بازار دیده می شود.


انباشت تورم و افزایش دارایی ها در یک سال و نیم گذشته از جمله مولفه های دیگری است که سود آوری بورس را افزایش داده است. هر چند موضوع ثبات در اقتصاد کلان و افزایش اعتماد عمومی نسبت به کلیت اقتصاد ایران روی بازار سرمایه و سایر بازارها تاثیرات مثبتی می گذارد و احتمال رشد قیمت‌های سهام را تضمین می کند.


لازمه رشد بازار سهام افزایش اعتماد عمومی به وضعیت اقتصادی کشور است. هر چند بازار سرمایه نشان داده رو به رشد است اما بازار سرمایه به عنوان دماسنج اقتصاد نیز تابعی از وضعیت کلان اقتصاد ایران است.


آنچه رفتار سرمایه داران و سرمایه گذاران را در بازارهای مختلف از جمله بازار سهام مشخص می کند، با توجه به اینکه سرمایه گذاران و سرمایه داران نسبت به تحولات اقتصادی و بازارهای مختلف بیشتر از عموم مردم حساسیت به خرج می دهند، افزایش اعتماد نسبت به سیاست گذاری های اقتصادی و سیاسی دولت و عدم نگرانی و واهمه از آینده اقتصاد بخصوص فضای کسب و کار است.


بازار سرمایه و سایر بازارها در عدم تصمیم گیری های درست اقتصادی و سیاسی به شدت حساس می شوند. لذا اگر دولتمردان بر اساس آیتم های اقتصادی که منجر به رشد می شوند حرکت کنند در سیاست گذاری اقتصادی وسیاسی در رابطه تحکیم روابط با دنیا باید حساسیت های جدی اعمال کنند.


فضای سیاسی در اقتصاد ایران بسیار تاثیر گذار است به گونه ای که فضای اقتصاد کلان نیز وابسته به پالس هایی است که از موضوعات مختلفی مثل برجام و توافق هسته ای به ما صادره می شود. هر چند گره نزدن اقتصاد کشور به تحریم‌ها راهکار داخلی خوبی برای سیاست گذاری درست اقتصادی است اما طبیعت اقتصاد نشان داده که به پالس های مختلف اعم از سیاست گذاری های دستوری یا مسائل سیاسی توجه می کند و از خود حساسیت نشان می دهد.


حساسیت یاد شده نه تنها در بازار سهام، بلکه در نرخ ارز نیز به ما ثابت شده است. چرا که با بالا رفتن انتظارات تورمی، افزایش قیمت ها امری عادی است اما بالا رفتن انتظارات تورمی تا کنون در بازار سرمایه تاثیر چندانی نداشته، بلکه افزایش ها و رشدها متأثر از سایر مولفه ها بوده است. به هر حال بازار سرمایه دروضعیت خوبی است و انتظار می رود با سیاست گذاری های درست این وضعیت حفظ شود تا با جذب سرمایه ها، شاهد رونق گیری تولید کشور باشیم.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: