صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۵۳
  • چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 14 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۶ - ۰۶ دی ۱۴۰۰ - 2021 December 27
کد خبر: ۱۱۵۴۶۶

پیش بینی بورس فردا ۷ دی ۱۴۰۰

بورس فردا می‌تواند روز حساسی برای معاملات سهام از نظر تکنیکالی باشد. در نگاه بنیادی نیز بورس همچنان در سطوح ارزنده‌ای قرار دارد.

به گزارش راهبرد معاصر نگرانی تکنیکالیست‌ها از مواجهه شاخص کل بورس با انبوهی از مقاومت‌ها در حوالی شاخص ۱۴۰۰ هزار واحد با رشد امروز تا حدودی فروکش کرد. با این حال هنوز هم یک مقاومت دینامیک در سقف کانال نزولی مطرح می‌شود که اگر معاملات فردای سهام نیز مانند امروز پرشور آغاز شود احتمال عبور قدرتمند از این مقاومت نیز وجود دارد. کارشناسان مطرح می‌کنند که مسیر ادامه صعود سهام هموار به نظر می‌رسد. حال ببینیم در پیش بینی بورس فردا انتظار چه چیزی را داشته باشیم.

نوسان روزانه چقدر برای ما مهم است؟

امروز فشار فروش در نیمه دوم معاملات زیاد شد و اما تحرکات مثبت سمت تقاضا کاملا محسوس بود. این فشار فروش ممکن است در ابتدای معاملات فردا خودنمایی کند اما شاید چندان جای نگرانی نباشد. در ادامه معاملات نیز اگر تقاضا قدرتمند ظاهر شود و با یک کندل قوی شاخص بتواند فاصله خود را از کف ۱۴۰۰ هزار واحد افزایش دهد می‌توان انتظار یک روز خوب را برای سرمایه‌گذاران بورس داشت.

اما یکی از سوالات که همیشه ذهن نگارنده را به خود درگیر کرده این است که توجه به نوسان روزانه چقدر اهمیت دارد. چند درصد از خبرگان بازارهای سرمایه‌گذاری چه در ایران و چه در جهان از روی نوسان روزانه سهام موفقیت کسب کرده‌اند. برنامه « سرمایه‌گذار شو» یکی از برنامه‌های بورسان است که در آن تجربیات قدیمی‌ترهای بورس مرور می‌شود. اگر به تجربه‌های قدیمی‌های بورس که حالا از سرمایه‌گذاران بزرگ بورس تهران نیز محسوب می‌شوند برگردیم کمتر کسی نوسان روزانه را مبنای سرمایه‌گذاری خود قرار داده است. توجه به نوسان روزانه شاخص و سهام اهمیت دارد و اما به نظر می‌رسد عامل بسیاری از موفقیت‌ها در سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تحلیل درست و در ادامه صبر بوده است. یعنی کسب سود از معاملات روزانه در بسیاری از موارد توهم کسب بازدهی را ایجاد می‌کند تا اینکه واقعا بازدهی برای شخص به ارمغان آورده باشد. البته طبیعتا همیشه موارد استثنا وجود دارند.

بورس جامانده بازارهاست

اگر اندکی به بازارهای سرمایه‌گذاری و موازی بورس نگاه کنیم نشانه‌های جاماندگی بورس مشخص است. دلار ۳۰ هزار تومان را رها نمی‌کند. میانگین قیمتی مسکن تهران (معیاری برای ارزیابی کل بازار مسکن کشور) بالاتر از میانگین تاریخی آن یعنی در حدود ۳۲ میلیون تومان (بیش از هزار دلار) معامله می‌شود. سکه نیز همگام با دلار رشد کرده است. سهام اما به عقیده تحلیلگران و بر اساس متغیرهای بنیادی هنوز درگیر دلار نیمایی است. گرچه که بارها تجربه ثابت کرده است که در نهایت نرخ دستوری پایین ارز به سمت بازار آزاد حرکت می‌کند اما شاید حساسیت بالای تحلیل در بازار متمرکزی مانند باعث شده فعلا هنوز دلار نیمایی مبنای ارزش‌گذاری سهام باشد. در حالی‌که بقیه بازارها حتی از دلار آزاد هم پیشی گرفته‌اند. اما نکته جالب این‌جاست که به نظر می‌رسد حتی سهام با همین دلار نیمایی نیز ارزندگی ویژه‌ای دارند.

گزارش‌های ماهانه دلنشین بودند

گزارش‌های ماه آذر شرکت‌ها از رشد محسوس درآمد در برخی از گروه‌ها حکایت داشت. اوره‌ای‌ها با رشد محسوس درآمد به دنبال رشد نرخ فروش همراه شدند. برای بزرگان بازار مانند فولاد و فملی انتظار وضعیت سودآوری مناسب در پاییز وجود دارد. در پالایشی‌ها انتظار جهش محسوس سودآوری نسبت به میانگین دو فصل قبل وجود دارد. نشانه‌های مثبت از عملکرد برخی از قندی‌ها در پاییز مشاهده شد. برخی از سیمانی‌ها مانند سخوز عملکرد قابل توجهی را در پاییز منعکس کردند. البته نگرانی از عملکرد برخی از گروه‌ها مانند متانول‌سازن برای سودآوری پاییز وجود دارد.

چشم‌انداز سهام روشن است

اگر ریسک جدی طی روزها و هفته‌های آتی به وجود نیاید باید گفت آینده سرمایه‌گذاری در سهام روشن است. این موضوع بدون توجه به نوسان روزانه شاخص و سهام گفته می‌شود. ممکن است فردا بار دیگر زیر بار هیجانات شاخص کل بورس کانال ۱۴۰۰ هزار واحد را ترک کند؛ گرچه جو عمومی خلاف این را نشان می‌دهد. اما باید این موضوع را در نظر گرفت که به نظر می‌رسد سطوح کنونی قیمت سهام با کف‌های بتنی خود فاصله اندکی دارند و از این منظر شاید بتوان با خیال سرمایه‌گذاری کرد. شاید اگر فضای روانی و تکنیکالی یاری کند در آینده نه‌چندان دور باید منتظر شاخص ۱۵۰۰ هزار واحد بود./بورسان

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: